به گزارش «آتنا گروپ»،مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به وجود خودروهای ناقص در سال گذشته و تکمیل و عرضه آن، اظهار کرد: «در سال گذشته ۸۷هزار خودرو ناقص در کف پارکینگها وجود داشت که حدود ۱۷هزار میلیارد تومان هزینه این خودروها بود که در صنعت جاری نشده بود و با برنامهریزی انجامشده خوشبختانه تمام این خودروها تکمیل و به بازار عرضه شد و با تامین صددرصد قطعات داخلی و تلاش برای تامین بهروز قطعات وارداتی، تولید بهصورت عبورمستقیم در حال انجام است.» محمدعلی تیموری که بهعنوان سخنران ویژه در «شانزدهمین کنفرانس ملی و دوازدهمین کنفرانس بینالمللی مدیریت فناوری و نوآوری» از تجربه بهرهگیری از تکنولوژی و فناوریهای روز دنیا در این گروه خودروسازی سخن میگفت، با بیان اینکه بازار قطعات یدکی سایپا ۳۸هزار میلیارد تومان قابلیت عرضه دارد، افزود: «در سال گذشته تنها یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از این بازار در اختیار سایپا بود و بقیه در اختیار تعدادی از قطعهسازان و متاسفانه بیشتر آن از طریق قطعات قاچاق و تقلبی تامین میشد. در سال جاری با حمایت وزارت صمت در جلوگیری از ورود قطعات تقلبی و قاچاق و برنامهریزی انجامشده در سایپا، درحالحاضر بهصورت ماهانه ۸۰۰میلیارد تومان لوازم یدکی به بازار عرضه میشود.»
عرضه آریا با گارانتی پنجساله
تیموری با تاکید بر اینکه افزایش کیفیت محصولات باعث افزایش مدتزمان گارانتی محصول میشود، ادامه داد: «این موضوع برای خودروساز مناسب است، چراکه مدتزمان بیشتری خودرو را در شبکه گارانتی خود دنبال میکند. بر همین اساس، سایپا هم برای خودرو آریا برنامهریزی کرده که با افزایش شرایط کیفی این خودرو، گارانتی آن را در زمان عرضه به ۵ سال برساند و این خودرو با شرایطی که دارد کاملا قابل رقابت با خودروهای روز دنیا است. چراکه برای این خودرو از یکی از بهترین قوای محرکه استفاده خواهد شد.»
سرمایهگذاری ۵هزار میلیارد تومانی برای محصولات جدید
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بیان کرد: «خوشبختانه با حمایت وزارت صمت در گروه سایپا جهش طراحی شکل گرفته و خودروهایی که طراحی، توسعه و تولید آنها متوقف شده بود، با سرمایهگذاری بیش از ۵هزار میلیارد تومان مجدد در دستور کار قرار گرفت، بهطوریکه سه مدل محصول در حال تست نهایی است که از خردادماه سال آینده عرضه میشود و دو مدل خودرو تجاری نیز آماده عرضه است و از بهمنماه عرضه آنها شروع خواهد شد. سه مدل دیگر خودرو سواری هم در شش ماه دوم سال جاری فرآیندهای آن تمام میشود و امیدواریم در سال آینده ۸ مدل خودرو را وارد بازار کنیم و این خودروها که تمامی استانداردهای ۸۵گانه را کسب کردهاند، بتوانند از نظر کیفیت شرایط مناسبی برای مشتریان ایجاد کنند.» او با اشاره به اینکه در حوزه ورود فناوری به صنعت خودرو باید شناخت کامل به شبکه خود داشته باشیم، گفت: «در صنعت خودرو شبکه شامل سه قسمت اصلی است که باید این سه قسمت را تجهیز کرد.» تیموری افزود: «ورود فناوری به صنعت باید بر سه حوزه افزایش کیفیت، کاهش قیمت تمامشده محصول و خدمات و تسریع در تحویل خودرو به مشتری تاثیرگذار باشد که هرسه مورد باعث افزایش رضایتمندی مشتری خواهد شد و بر همین اساس از ۱۰ ماه اخیر تاکنون، سایپا با ۶ دانشگاه کشور بهمنظور بهرهگیری از توان علمی و ورود فناوری جدید قرارداد بسته و از توان علمی و تجهیزات و آزمایشگاههای آنها استفاده خواهد کرد. چراکه در تعامل با آنها باید از زیرساختهایی که موجود است، بتوان استفاده بهینه را داشت.»
افزایش نیاز به قطعات هایتک با رشد استانداردها و فناوریها
تیموری با بیان اینکه در حوزه ورود فناوری به صنعت خودرو باید شناخت کامل به شبکه داشته باشیم، گفت: «در صنعت خودرو این شبکه شامل سه قسمت اصلی مدیریت زنجیره تامین، مدیریت زنجیره تولید و مدیریت عرضه و خدمات است که باید این سه قسمت را با تکنولوژی روز تجهیز کرد.» وی تصریح کرد: «مدیریت زنجیره تامین در کل کشور یکی از بخشهایی است که نیاز به بهرهگیری از تکنولوژیهای نوین در آن وجود دارد. چراکه با رشد استانداردها و تکنولوژی قطعات، نیاز صنعت به قطعات هایتک و الکترونیکی بیشتر شده و استفاده از فناوریهای نوین اجتنابناپذیر است. در این زمینه، نیاز به آیسی و چیپستها در تمام صنایع بسیار ملموس است و در چند سال اخیر با توجه به بحرانی که در دنیا برای تولید این قطعات ایجاد شده، لزوم تقویت این بخش از تکنولوژی در صنعت خودرو کاملا محسوس است.»
نیاز به فناوریهای نو برای تجهیز و بهروزرسانی خطوط تولید
مدیرعامل گروه سایپا با بیان اینکه در مدیریت زنجیره تولید هم نیاز به ورود تکنولوژیهای نوین وجود دارد، افزود: «برای تجهیز و بهروزرسانی خطوط تولید در پرسشاپ، تولید بدنه و رنگآمیزی، نوآوری و فناوری تاثیر زیادی خواهد داشت و در گروه سایپا در این زمینه سرمایهگذاری مناسبی انجام شده است.»
ارائه آپشن «اعلام خودکار و برخط عیوب خودرو به شبکه» از ماه آینده
تیموری اظهار کرد: «در مدیریت عرضه و خدمات باید با بهرهگیری از فناوریهای نوین در جهت افزایش رضایتمندی مشتریان حرکت کرد، بهنحویکه با ایجاد شبکه نرمافزاری آنلاین در شبکه خدمات پسازفروش در سراسر کشور بتوان در لحظه نیاز شبکه و نمایندگیها را دریافت و برای تامین آن بهسرعت اقدام کرد.» وی با بیان اینکه در شبکه خدمات پسازفروش سایپا با استفاده از تکنولوژیهای نوین، زیرساخت جدیدی در حال اجرا است که در صورت نیاز به قطعه در هر منطقه از کشور بهصورت آنلاین، گزارش جهت تامین قطعه اعلام میشود و به قطعهساز هم جهت رفع عیب اعلام خواهد شد، افزود: «در گذشته اگر ایرادی در کیفیت محصول ایجاد میشد، در مدتزمان دو الی سه هفته روند اصلاح طول میکشید و حال با بهرهگیری از نرمافزار جدید، بهمحض بروز ایراد در هر حوزهای بلافاصله با پیامک به مدیران ارشد اعلام میشود و این موضوع باعث انجام واکنش سریع در رفع ایراد شده است.» مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه در حوزه خدمات پسازفروش و بهمنظور افزایش کیفیت خدماتدهی، سایپا با بهرهگیری از فناوریهای جدید وارد فضای بزرگی شده است، ادامه داد: «سایپا با استفاده از زیرساخت مخابراتی موجود در تمام کشوردر تلاش است که با نصب برنامهای بر روی محصولات خود بهصورت آنلاین، در صورت بروز مشکل در خودرو پیام ارسالی از سوی مشتری را دریافت کند و این برنامه از یک ماه آینده بهصورت آپشن بر روی محصولات نصب خواهد شد.» تیموری اضافه کرد: «مشتری در صورت نیاز به هرگونه امداد و کمک درخصوص خرابی خودرو، چکاپ خودرو قبل از سفر، رهگیری سرقت خودرو و… با بهرهگیری از این نرمافزار و سیمکارتی که در کیت خودرو قرار میگیرد، میتواند بهصورت آنلاین اطلاعرسانی کند و در این صورت قیمت خدمات کاهش خواهد یافت و از برخی هزینههای احتمالی پیشگیری خواهد شد.»