آتنا گروپ وعده دولت جز با واردات روزانه 1700 خودرو محقق نمی‌شود - آتنا گروپ

به گزارش «آتنا گروپ»،دولت برای ازسرگیری واردات خودرو، از اواخر تابستان سال جاری دست به کار فراهم‌کردن مقدمات کار شد. هرچند این اقدام کافی نبود، اما پس از ممنوعیت چندساله توانست موجبات واردات نزدیک به ۱۵۰ خودرو به کشور را مهیا سازد. به عبارت دیگر، می‌توان گفت؛ واردات خودرو به میزان روزانه کمتر از یک دستگاه، از زمان لغو ممنوعیت واردات تا کنون تحقق یافته است. مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان روز گذشته خبر از واردات ۱۲۰ دستگاه خودرو متعلق به شرکت هیوندایی به کشور خبر داد تا با رقم ۲۲ خودرو وارداتی ماه گذشته، جمعا ۱۴۲ خودرو خارجی در گمرکات کشور انبار شوند. علی‌رضا قربانی‌نژاد، فعال و کارشناس حوزه خودرو در این خصوص به روزنامه «آتنا گروپ» گفت: «پیش از این، در اوایل دی‌ماه امسال نخستین محموله خودروهای وارداتی شامل ۲۲ دستگاه وارد کشور شده بود. حالا با توجه به واردات محموله جدید، تعداد خودروهای خارجی وارد شده به کشور در فاصله دو ماه مانده تا پایان سال، به ۱۴۲ دستگاه رسیده، این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت وعده داده که پایان امسال ۱۰۰هزار دستگاه خودرو وارد کشور خواهد شد.» وی افزود: «طبق وعده‌های وزارت صمت، قرار است ۱۰۰هزار دستگاه خودرو دیگر نیز در بهار سال آینده به کشور وارد ‌شود تا مجموع خودروهای وارداتی ظرف شش‌ماه به ۲۰۰هزار دستگاه برسد.»

باتوجه به شرایط واردات خودرو به کشور، این پرسش در افکار عمومی شکل گرفته که آیا تحقق وعده واردات ۲۰۰هزاردستگاه طی ۶ ماه شدنی است؟
برای پاسخ به این سوال، باید در نظر آوریم که از زمان اعلام آزادسازی واردات به امروز، تنها ۱۴۲ دستگاه خودرو خارجی وارد کشور شده. پس ورود بالغ بر ۹۹هزار و ۸۵۸ دستگاه دیگر تا پایان سال امکان‌پذیر نخواهد بود. قطعا این اتفاق نخواهد افتاد و این وعده مانند دیگر وعده‌هایی که برای کنترل بازار خودرو عنوان شد، تنها موجب التیام موقت مصائب بازار خواهد بود و مجددا بازار لجام‌گسیخته سرکشی‌های قبل را از سر خواهد گرفت.

اما دولت تابستان سال جاری اعلام کرد که واردات خودرو از سر گرفته می‌شود. چرا شرایط واردات خودرو مطابق خواست مسئولان وزارت صمت و شرکت‌های واردکننده پیش نمی‌رود؟
واردات خودرو به کشور نزدیک به ۵سال از اردیبهشت ۹۷ ممنوع بود و اسفند سال گذشته رئیس‌جمهور دستور آزادسازی آن را صادر کرد. چند ماه بعد نیز شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه که در سال ۹۷ واردات خودرو را ممنوع کرده بود، به تمدید ممنوعیت رای نداد تا ورود خودرو به کشور رسما آزاد شود.
پس از آن بود که تدوین آیین‌نامه واردات خودرو جدی شد و وزارت صمت سرانجام پس از چند ماه کش‌وقوس، در هفته نخست شهریور آیین‌نامه مربوطه را اعلام و ابلاغ کرد. بنا بر مرسوم نیز این دستورالعمل مثل بسیاری دیگر تا زمان اجرا چندماهی فاصله داشت.

فارغ از اعداد بزرگ وعده‌داده‌شده، آیا دولت موفق می‌شود تا پایان سال تعداد قابل توجهی خودرو به کشور وارد کرده و به بازار عرضه کند؟
با در نظر گرفتن بازه زمانی دوماهه تا پایان سال، اگر قرار باشد وعده واردات ۱۰۰هزاردستگاهی وزارت صمت محقق شود، باید به‌طور میانگین روزی تقریبا هزار و ۷۲۲ دستگاه خودرو خارجی به کشور بیاید. با توجه به این آمار، باید به‌طور میانگین هفته‌ای بیش از ۱۲هزار دستگاه و ماهی حدود ۵۰هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود.
باتوجه به اثرات دستورالعمل وزارت صمت از شهریورماه سال جاری تا به امروز، حدود ۱۵۰ روز از ابلاغ این آیین‌نامه گذشته و با توجه به آمار ۱۴۲ دستگاهی واردات، این دستورالعمل نتوانسته است نشان‌دهنده تاثیر چشمگیری درپی لغو ممنوعیت واردات خودرو باشد. به همین علت، شرکت‌های واردکننده خودرو نگرانی‌هایی بابت بازگشت به شرایط پیشین دارند و با تمام توان وارد میدان نمی‌شوند.
در این راستا، دولت برای تغییر رویه سال‌های گذشته و جلب اعتماد صاحبان تخصص و سرمایه در زمینه واردات خودرو، اقدامات موثرتری را در برنامه خود بگنجاند.

میزان عرضه محصولات خودروسازان خارجی به بازار، تعیین‌کننده میزان سود شرکت های نمایندگی واردکنندگان است؟ آیا این میزان از واردات خودرو می‌تواند هزینه‌های شرکت‌های واردکننده خودرو را پوشش دهد؟
همانطور که شاهد هستیم، دستورالعمل واردات خودرو به کندی در حال اجراست و این امر هزینه‌هایی را برای شرکت‌های فعال به وجود خواهد آورد که مهم‌ترین این هزینه‌ها به دلیل تیراژ اندک، معطوف به هزینه‌های پرسنلی در زمینه فرایندهای ترخیص کالا و پشتیبانی فروش می‌شود.
زیرا همان‌طور که گفته شد، به‌طور متوسط روزی کمتر از یک دستگاه، هر هفته کمتر از هفت دستگاه و ماهی کمتر از ۲۹ دستگاه خودرو خارجی وارد کشور شده است.

برخی شرکت‌های واردکننده خودرو معتقدند بازار خودرو کشور، کشش سالانه بیش‌از ۷۰هزار دستگاه خودرو خارجی را ندارد. به نظر شما اگر وعده ۲۰۰هزار دستگاهی وزارت صمت محقق شود، آیا برای این خودروها متقاضی وجود دارد؟
فنر تقاضا طی پنج سال گذشته متراکم شده و عطش بازار مصرف به حدی افزایش یافته است که هر میزان خودرو خارجی در بورس عرضه شود، ده برابر آن متقاضی برای خرید صف خواهد کشید و این موضوع ارتباطی با میزان نیاز بازار مصرف ندارد. اگر وعده ۲۰۰هزاردستگاهی واردات تا پایان خرداد سال آینده در نظر بگیریم، وزارت صمت فرصتی ۱۵۱روزه برای تحقق آن در اختیار دارد.
بنابراین در این بازه زمانی نمی‌توان امیدوار بود که وزارت صمت و شرکت‌های واردکننده حتی در صورت حذف تمام موانع پیشین، موفق به واردات و عرضه این تعداد خودرو شوند.
به اعتقاد بنده، با توجه به روند بسیار کند فعلی و وجود چالش‌های مختلف به‌خصوص تامین ارز، تحقق این وعده با اماواگرهای زیادی مواجه است که نمی‌گذارد مسئولان به وعده‌های خود جامه عمل بپوشانند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 157 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 24 ژانویه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.