آتنا گروپ هند در تعقیب چین - آتنا گروپ

پیش‌بینی می‌شود بازار وسایل نقلیه تجاری آسیا و اقیانوسیه در آینده نزدیک با رشد ۱.۴۶درصدی به کار خود ادامه دهد. با توجه به آنکه آسیا در مقایسه با قاره‌هایی مانند اروپا و آمریکا، با توسعه‌یافتگی کمتری همراه است و بسیاری از کشورهای این قاره در حال توسعه هستند، بنابراین دور از انتظار نیست که بازار خودروهای تجاری به عنوان مهم‌ترین خودروهای موردنیاز برای توسعه یک کشور، در این قاره با افزایش تقاضا همراه باشد و سهم بالایی از فروش خودروهای تجاری در دنیا را به خود اختصاص دهد. در آسیا چند کشور به عنوان بازارهای برتر خودروهای تجاری شناخته می‌شوند. چین بزرگترین بازار خوردو در آسیا و حتی جهان است.

با توجه به جمعیت بالا و رشد اقتصادی قوی، بازار خودروهای تجاری در چین بسیار پررونق است. همچنین، کشورهایی مانند ژاپن، کره‌جنوبی و هند نیز بازارهای قدرتمندی در زمینه خودروهای تجاری دارند.

چین؛ بزرگترین بازار جهانی و آسیایی خودروهای تجاری

چین بزرگ‌ترین بازار خودروهای تجاری در آسیا و یکی از بزرگ‌ترین بازارهای جهان است. رشد اقتصادی قوی در این کشور، شهرنشینی سریع و افزایش فعالیت‌های صنعتی به تقاضای بالای خودروهای تجاری کمک می‌کند. اندازه بازار خودوهای تجاری در چین بسیار قابل توجه است. براساس گزارش‌های اخیر، بازار خودروهای تجاری چین به طور پیوسته درحال گسترش است.

در سال ۲۰۲۰، بیش‌از ۴میلیون خودرو تجاری در چین فروخته شده که بخش قابل‌توجهی از بازار جهانی را به خود اختصاص داده است. انتظار می‌رود اندازه بازار در سال‌های آینده نیز با شکوفایی و توسعه زیرساخت‌های این کشور و بخش تجارت الکترونیکی به رشد خود ادامه دهد.

عوامل مختلفی در افزایش اندازه بازار خودروهای تجاری در چین نقش دارند، مانند سیاست‌های دولت در حمایت از مصرف داخلی، گسترش پلتفرم‌های تجاری الکترونیک و تقاضا برای راه‌حل‌های حمل‌ونقل کارآمد.

علاوه‌بر این، طرح «کمربند و جاده» چین که هدف آن تقویت ارتباط با کشورهای حاشیه جاده باستانی ابریشم است، تقاضا برای وسایله نقلیه تجاری را بیشتر افزایش می‌دهد.

توسعه روزافزون هند و افزایش نیاز به خودروهای حمل‌ونقل

هند یکی دیگر از بازارهای قابل‌توجه خودروهای تجاری در آسیاست. جمعیت روبه‌رشد کشور، توسعه پروژه‌های زیرساختی و حضور صنعت بزرگ لجستیک، تقاضا برای وسایل نقلیه‌تجاری ازجمله کامیون، اتوبوس، و ون‌های تحویل را افزایش می‌دهد.

این کشور با برخورداری از تولیدکنندگان بزرگی مانند ماهیندرا و آشوک لیلاند، سهم بالایی از تولید خودروهای تجاری در سراسر جهان را دارد. پیش‌بینی می‌شود بازار خودروهای تجاری هند در سال مالی ۲۰۲۴ تا سال مالی ۲۰۲۸، به دلیل افزایش جابه‌جایی بار و تولید رو به رشد خودروهای تجاری، با رشد همراه باشد.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که توسعه صنایع مختلف در این کشور مانند صنایع غذایی و آشامیدنی، صنعت ساختمان، صنعت خودرو، صنعت بهداشت و درمان رشد بازار خودروهای تجاری هند در پنج سال آینده را به همراه داشته باشد.

در سال مالی ۲۰۲۱ حدود ۵۶۸.۵۶ هزار دستگاه خودرو تجاری در این کشور فروخته شد. بیش‌از ۱.۶ میلیون اتوبوس در هند فعال هستند و بخش اتوبوس‌های عمومی با ۱۷۰هزار دستگاه بیش از ۷۰ میلیون نفر را در روز جابه‌جا می‌کنند.

ژاپن؛ سومین بازار بزرگ اما روبه‌افول

ژاپن بازار خودروهای تجاری تثبیت‌شده‌ای دارد که تاکید زیادی بر پیشرفت‌های تکنولوژیکی و بهره‌وری سوخت دارد.

بخش حمل‌ونقل و لجستیک این کشور به شدت به وسایل نقلیه تجاری متکی است و آن را به یک بازار کلیدی در آسیا تبدیل می‌کند. پیش‌بینی می‌شود ثبت‌نام خودروهای تجاری ژاپنی تا سال ۲۰۲۶، ۱۲.۲ درصد کاهش یابد و از ۲۲۷ هزار و ۴۰۰ دستگاه در سال ۲۰۲۱ به به ۱۹۶ هزار و ۸۸۰ دستگاه برسد.

از سال ۲۰۱۰، این بازار به طور متوسط هر سال ۲۲.۷ درصد کاهش یافته است. در سال ۲۰۲۱، ژاپن در رتبه ۲۱ بازار جهانی قرار گرفت و اوکراین با ۲۲۷ هزار و ۴۰۰ دستگاه از آن پیشی گرفت. مکزیک، آرژانتین و استرالیا به ترتیب دوم، سوم و چهارم شدند.

نگاهی به سایر بازارهای تجاری‌ها در آسیا

بازار خودروهای تجاری کره‌جنوبی به دلیل فناوری پیشرفته و نوآوری شناخته شده است. این کشور خانه سازندگان عمده خودروهای تجاری است و تقاضای داخلی زیادی برای کامیون، اتوبوس و وسایل نقلیه تخصصی دارد. اندونزی نیز یکی از سریع‌ترین بازارهای خودروهای تجاری در آسیا و درحال رشد است.

جمعیت زیاد کشور، گسترش طبقه متوسط و افزایش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی به افزایش تقاضا برای وسایل نقلیه تجاری کمک می‌کند. ازدیگر بازارهای خودروهای تجاری قابل‌توجه در آسیا می‌توان به تایلند، مالزی، ویتنام و فیلیپین اشاره کرد. هر بازار ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد و فرصت‌های بالقوه‌ای را برای سازندگان و تامین‌کنندگان خودروهای تجاری ارائه می‌دهد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 208 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 24 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.