به گزارش «آتنا گروپ»،گروه صنعتی ایرانخودرو درراستای اجرای سیاستهای وزارت صمت در تنظیم بازار خودرو، طرح فروش فوقالعاده محصولات خانواده هایما را به اجرا گذاشته است. در این طرح دو محصول هایما اس۵ مجهز به گیربکس ۶AT و هایما اس۷ پلاس توربوشارژ اتوماتیک با موعد تحویل سهماهه عرضه میشوند. اما آنچه این عرضه را از نوبتهای پیشین عرضه خانواده هایما متفاوت میکند، گیربکس جدیدی است که روی هایما اس۵ بهکار رفته، گیربکسی که برخلاف جعبهدنده CVT پیشین بهخوبی میتواند نیروی ایجادشده در موتور پرقدرت آن را به چرخها منتقل کند.
تجهیز به گیربکس ششسرعته اتوماتیک
مدیر برند محصولات هایما، با بیان اینکه مهمترین تغییرات محصول جدید هایما اس۵، ارتقای قوای محرکه و گیربکس است، اظهار کرد: «گیربکس جدید هایما اس۵ تولید شرکت پاورتک و یکی از بهترین و باکیفیتترین گیربکسهای اتوماتیک بوده که از سیستم ششسرعته اتوماتیک بهعنوان بهترین و مناسبترین سیستم برای شرایط جادهای و آبوهوایی بازار ایران برخوردار است.» کامران سپهری افزود: «پس از حضور موفق محصولات هایما در ایران، گروه صنعتی ایرانخودرو، برنامه ارتقای این محصولات ازجمله اس۷ و اس۵ را در دستور کار قرار داد. در چند ماه گذشته نیز نسخه جدید اس۷ به نام اس۷پلاس به بازار عرضه شد که خوشبختانه مورداستقبال مشتریان و بازار قرار گرفت.» وی با بیان اینکه در مجموعه موتور این خودرو نیز ارتقاهایی از نظر عملکرد صورت گرفته است، ادامه داد: «باتوجه به شرایط بنزین ایران، با ارتقای صورتگرفته، میزان عملکرد و توان وزنی موتور ارتقا و استهلاک آن کاهش یافته است. همچنین بالاترین قابلیت اطمینان در قوای محرکه این محصول ایجاد شده است.»
تغییرات مکانیکی هایما اس۵ جدید
سپهری با اشاره به سایر تغییرات مکانیکی صورتگرفته در هایما اس۵ مجهز به گیربکس اتوماتیک ششسرعته اظهار کرد: «مجموعههای پلوس جلوراست و جلوچپ، دستهموتور، رادیاتور، فیلتر هوا و کاتالیستهای اول و دوم اگزوز و سوئیچ چراغ ترمز عقب در این محصول تغییر کردهاند.» وی در ادامه به تغییرات صورتگرفته در زمینه تزئینات محصول اشاره و بیان کرد: «در این محصول، روکش صندلیها و رودریها تغییر کردند، همچنین کالیپرهای ترمز به رنگ قرمز درآمدهاند، ضمن اینکه جلوآمپر خودرو نیز تغییر یافته است.» مدیر برند محصولات هایما با تاکید بر اینکه در زمینه خدمات پس از فروش، تمامی قطعات موردنیاز و قطعات یدکی این محصول در دسترس است، گفت: «با شبکه گسترده خدمات پس از فروش ایرانخودرو، باکیفیتترین خدمات به مشتریان ارائه خواهد شد.»
یک سروگردن بالاتر از رقبا با یک تغییر
هایما اس۵ بعد از عرضه سه نسل از اس۷ (اس۷ پایه، اس۷ توربو و اس۷ توربوپلاس)، دومین محصول هایما در کشور است که تولید انبوه آن اواخر پاییز۹۶ در ایرانخودرو خراسان آغاز شد. هایما اس۵ تفاوت ظاهری آشکاری با اس۷ دارد و از زبان طراحی جدید هایما بهره میبرد؛ همان زبانی که اولینبار در سومین فیسلیفت اس۷ (مدل ۲۰۱۷ بازار چین) نیز استفاده شد. هایما اس۵ در رده کراساوورهای کامپکتی مانند امویام ایکس۳۳ توربو و ایکس۲۲ پرو، چانگان سیاس۳۵ و جک اس۳ قرار دارد، اما قویترین پیشرانه در میان خودروهای برشمرده از نظر قدرت و گشتاور را دارد. در بحث تجهیزات هایما اس۵ تقریبا مشابه جک اس۳ است، اما دوربین ۳۶۰ درجه را بیشتر از جک دارد. درمقابل، جک اس۳ از فرمان برقی بهره میبرد. صندوق عقب اس۵ با داشتن ۳۲۰ لیتر، فضای نسبتا خوبی در اختیار سرنشینان قرار میدهد. در نسخه جدید هایما اس۵ که ایرانخودرو عرضه آن را آغاز کرده، بهبودهایی در مجموعه موتور، پلوسهای جلو، دستهموتور، رادیاتور، کاتالیست اگزوز و سوییچ چراغ ترمز عقب انجام شده، اما مهمترین ویژگی این خودرو تغییر گیربکس آن است. هایما اس۵ پیشتر از گیربکس CVT بهره میبرد که درحالحاضر به گیربکس به اتوماتیک تغییر یافته، تغییر گیربکس روی خودروهای رقیب هایما نیز نتایج خوبی داشت؛ ازجمله بهکارگیری گیربکس پنجسرعته اتوماتیک روی نسل ماقبل آخر امویام ایکس۳۳٫ با این تفاوت که ایکس۳۳ توربوشارژ نبود و در آخرین نسخه توربوشارژ شد، گیربکس آن بهحالت CVT بازگشت. اما هایما اس۵ حالا هم گیربکس اتوماتیک ششسرعته دارد و هم توربوشارژ است و کشش آن بهویژه در سربالاییها به طرز محسوسی بهبود یافته است.
تغییرات نمای ظاهری
در نمای ظاهری اس۵ جدید شاهد قرمزشدن رنگ کالیپرهای ترمز هستیم که نمای اسپرتتری به این خودرو بخشیده است. در نمای داخلی کابین نیز علاوه بر تغییر صفحه کیلومتر، رنگ رودریها که قبلا دو رنگ بود، حالا به مشکی تغییر یافته که فضای پرابهتتری به اتاق بخشیده است. رنگ روکش صندلیها نیز که قبلا دو رنگ بود، اکنون به رنگ تیره یکدست درآمده، اما جنس روکشها که قبلا چرمی بود، حالا به چرم و پارچه تبدیل شده است.