آتنا گروپ مسیر هموار سودآوری ایران‌خودرو با رشد ۴۰درصدی مولفه‌های اقتصادی - آتنا گروپ

به گزارش «آتنا گروپ»،مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: «ایران‌خودرو کنونی کم‌ترین شباهتی به دو سال قبل ندارد و در تمام شاخص‌های کمی و کیفی به‌طور معجزه‌آسایی جلو هستیم.» مهدی خطیبی در مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده این شرکت که با حضور اعضای هیات‌مدیره و سهامداران برگزار شد، با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای رشد کمی‌وکیفی و خروج این شرکت از شمول اصل ۱۴۱ قانون تجارت گفت: «طی دوره یک‌ساله بهمن ۱۴۰۰ تا بهمن ۱۴۰۱ در حوزه‌های تولید، کیفیت و صورت‌های مالی شاهد رشد گروه صنعتی ایران‌خودرو هستیم، به‌نحوی‌که در حوزه تولید علاوه بر رشد تیراژ شاهد تغییر ترکیب تولید بوده‌ایم که اهمیت بیش‌تری دارد.» وی افزود: «تولید امروز ایران‌خودرو شاخص‌های خاصی دارد و علاوه بر تولید در تیراژ بالا شاهد ثبات مشخص در این رشد تیراژ هستیم و نموداری رشد تولید سینوسی نیست. همچنین این رشد تیراژ تولید با بهبود ۵۰ درصدی کیفیت نسبت‌به سال گذشته همراه بوده و هیچ‌گاه نسبت تولیدات داخلی به کل تولید همانند امسال نبوده است. چراکه فقط ۲.۵ درصد تولیدات کنونی ایران‌خودرو به‌صورت مونتاژی (CKD) صورت می‌گیرد.»

تولید ۵۵۰هزار دستگاه خودرو از ابتدای سال تا نیمه بهمن
خطیبی با اشاره به تولید ۵۵۰هزار دستگاه خودرو در گروه صنعتی ایران‌خودرو از ابتدای امسال تا نیمه بهمن‌ماه، افزود: «از این میزان تولید، حدود ۱۶هزار دستگاه به خودروهای دیزل تجاری سنگین و نیمه‌سنگین تعلق داشته و بقیه مربوط به تولید خودروهای سواری است، به‌گونه‌ای که ۱۵۵هزار دستگاه نسبت به سال گذشته بیش‌تر تولید کرده‌ایم.» وی ادامه داد: «همچنین همین فاصله را نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته در زمینه تجاری‌سازی و تحویل محصولات ایران داریم و تعداد خودروهای آماده شماره‌گذاری در ایران‌خودرو از حدود ۷۱هزار دستگاه در سال گذشته به ۳۱هزار دستگاه کاهش یافته است.»
دستاوردهای مثبت تولید بر خط
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان این‌که پس از هم‌قسم شدن کارکنان ایران‌خودرو، از ۳۱اردیبهشت‌ماه امسال با تولید ناقص خودرو خداحافظی کردیم، گفت: «با توقف تولید خودروهای ناقص شاهد رشد ۲۵درصدی کیفیت تولیدات بودیم، گلوگاه‌های شبکه تامین شناسایی شد و اجرای این طرح تا ۳۰ آبان‌ماه امسال بیش از ۲۱۰۰میلیارد تومان صرفه‌جویی در ایران‌خودرو را به دنبال داشته است.» وی عبورمستقیم را بزرگ‌ترین پروژه سال‌های اخیر ایران‌خودرو با فراهم‌کردن الزامات و رفع محدودیت‌ها دانست و گفت: «رشد ۲۵درصدی کیفیت محصولات ایران‌خودرو با عبورمستقیم و در قالب اجرای ۲۷۹ پروژه و به‌گونه‌ای حاصل شده که وضعیت کیفیت امسال محصولات ایران‌خودرو اصلا با سال گذشته قابل مقایسه نیست.» خطیبی افزایش صادرات را یکی دیگر از راهکارهای خروج از شمول اصل۱۴۱ قانون تجارت دانست و افزود: «تا پیش از این، صادرات محصولات ایران‌خودرو به دلیل اشتباهاتی که در قیمت تمام‌شده وجود داشت، سودآور نبوده، اما امسال صادرات محصولات ایران‌خودرو از نظر تعداد و ارزش به‌مراتب از سال گذشته بهتر است و این صادرات زیان‌ده نیست. چراکه در این خصوص نیز ایران‌خودرو تمام تلاش خود را در راستای تامین منافع سهام‌داران به کار گرفته است.» وی از آثار مثبت تولید عبورمستقیم بر قیمت ثابت تولید (حقوق و دستمزد و نهاده‌های تولید) محصولات ایران‌خودرو نسبت‌به سال گذشته خبر داد و افزود: «امسال درمجموع تولید محصولات ایران‌خودرو بیش‌از ۴۰درصد اقتصادی‌تر شده و این امر به معنای آن است که ایران‌خودرو در مسیر سودآوری گام برمی‌دارد و علاوه بر آن، تلاش‌های زیادی برای اصلاح شیوه قیمت‌گذاری محصولات صورت گرفته است.»

زیان چندده هزار میلیارد تومانی قیمت‌گذاری دستوری
خطیبی با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت: «آن‌چه صنعت خودرو را آزار داده و منجر به زیان چندده هزار میلیارد تومانی خودروسازان شده، قیمت‌گذاری دستوری است، گرچه با عرضه خودرو در بورس افق روشنی برای واقعی‌شدن قیمت خودرو گشوده شده است.» وی افزود: «بررسی‌های آماری نیز نشان می‌دهد؛ ۸۰درصد خریداران خودرو در بورس کالا، مصرف‌کننده نهایی بوده‌اند و تاکنون ۳۸هزار دستگاه خودرو در بورس بدون زیان عرضه کرده‌ایم. عبورمستقیم و عرضه خودرو در بورس موجب شده تا در خرداد و دی‌ماه امسال ایران‌خودرو از نظر حجم ورود نقدینگی سرآمد بوده، به‌نحوی‌که در خردادماه امسال ۱۸۱۰۰ میلیارد تومان و در دی‌ماه ۱۸۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جذب کرده است. علاوه‌بر آن، این میزان نقدینگی در دی‌ماه امسال با تولید و عرضه تعداد به‌مراتب کمتر محصولات به دست آمده است.» مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان این‌که بر اساس ماده ۹۰ سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی، تا پایان آذرماه امسال بخشی از زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری (حدود ۲۲هزار میلیارد تومان) به حساب دولت منظور شده است، گفت: «میزان سودآوری شرکت ایران‌خودرو در مدت مذکور حدود ۲۰۰میلیارد تومان بوده و همچنین در شرکت ایران‌خودرو دیزل نیز بیش از ۳هزار میلیارد تومان سود شناسایی شده است.»

جهش ایران‌خودرو در حوزه توسعه محصول
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه توسعه محصول گفت: «در این حوزه، از فروردین‌ماه امسال پروژه TF21‌ را تعریف کردیم که از زمان شکل‌گیری این ایده تا تجاری‌سازی محصول، ۱۸ماه طول می‌کشد. علاوه بر آن، بر روی پلت‌فرم K125 خودرو ری‌را طراحی شده است که در نیمه سال آینده وارد بازار خواهد شد. در بهمن‌ماه امسال نیز محصولات دنا جوانان با موتور EFP و تارای سال به تولید انبوه رسیده است، همچنین در ایران‌خودرو دیزل کشنده آتامان، کشنده H5، پیکاپ فوتون و… رونمایی یا تولید شده است.» وی از توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و افزود: »در حوزه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از ۹۰ قرارداد فعال داریم و در حوزه لجستیک و ادغام شبکه خدمات پس از فروش نیز اقدمات مشترکی با سایپا انجام شده که با این اقدامات می‌توان گفت؛ حال کنونی ایران‌خودرو بسیار خوب است.»

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 271 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 8 فوریه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.