آتنا گروپ عبور خودروهای قابل‌عرضه «ایران‌خودرو» از مرز ۶۰۰هزار دستگاه - آتنا گروپ

به گزارش «آتنا گروپ»،معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو از رشد ۴۲ درصدی تحویل خودرو به مشتریان از ابتدای امسال تا ۲۵بهمن‌ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: «در مجموع بیش‌از ۶۰۰هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری از ابتدای سال آماده تحویل و عرضه به مشتریان شده است.» محمد شفیعی‌نژاد با بیان این‌که از ابتدای سال تا ۲۵ بهمن‌ماه، با رشد ۴۲درصدی، ۵۷۰هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری سنگین و نیمه‌سنگین را تحویل مشتریان داده‌ایم، گفت: «این تعداد ۱۶۸هزار دستگاه بیش‌تر از تحویل مدت مشابه سال گذشته و در عین حال ۱۱۲هزار دستگاه نیز بیش‌تر از تحویل کل سال ۱۴۰۰ است.» وی با بیان این‌که افزون بر این، حدود ۳۰هزار دستگاه دیگر آماده تحویل به مشتریان است، تصریح کرد: «از این تعداد، ۹هزار دستگاه خودرو دارای پلاک انتظامی و آماده حمل و ۲۱هزار دستگاه در فرآیند شماره‌گذاری قرار دارد.» معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو تصریح کرد: «با تحویل شدن این تعداد، آمار تحویل به مشتریان از مرز ۶۰۰هزار دستگاه عبور کرده است و به عدد ۶۰۰هزار و ۴۲۸ دستگاه می‌رسد.» به گفته وی، در روزهای پایانی سال نیز با ادامه روند فعلی، تعداد عرضه و تحویل به مشتریان از رقم ۷۰۰هزار دستگاه عبور خواهد کرد.

رکوردزنی بی‌نظیر در ایران‌خودرو خراسان
در همین‌حال، مدیرعامل ایران‌خودرو خراسان اظهار کرد: «رکورد تازه‌ای که تا پایان امسال در این شرکت محقق خواهد شد، معرفی و تولید سه محصول جدید در یک سال است که در سابقه ۲۱ساله این شرکت بی‌نظیر است.» بیژن زاهدی‌فرد با اشاره به تولید وانت آریسان۲ در ابتدای سال و معرفی و تولید محصول شاسی بلند هایما ۸اس در ماه های اخیر، خبر از معرفی یک محصول دیگر از خانواده هایما تا پایان سال داد و بیان کرد: «با تولید این خودرو سبد محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو در رده‌ها و کلاس‌های مختلف کامل‌تر خواهد شد.» وی در ادامه با اشاره به راهبردهای کلان گروه صنعتی ایران‌خودرو مبنی بر افزایش تولید خودرو با همکاری مجموعه کارکنان و تامین کنندگان، گفت: «در واپسین روزهای بهمن‌ماه امسال از مرز تولید ۱۰۰هزار دستگاه عبور کرده‌ایم و این اتفاق در حالی روی داد که سال گذشته توانستیم تا پایان سال تولید ۹۳هزار و ۷۸۵ دستگاه انواع محصولات خانواده هایما و پژو را به ثبت برسانیم.» زاهدی‌فرد افزود: «تحقق استراتژی‌های تولیدی شرکت ایران‌خودرو خراسان در سال جاری باعث شده است؛ علاوه‌بر ثبت رکورد تولید ۱۳هزار و ۱۸۶ دستگاه خودرو از خانواده هایما در چهارم بهمن‌ماه، بیشترین رکورد تولید سالانه این محصول از ابتدای تولید آن تاکنون شکسته شود.» گفتنی است با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در تامین و تولید، نخستین سری محصول هایما ۸اس دو ماه زودتر از موعد مقرر تحویل مشتریان شد. ۵۰۰ دستگاه هایما ۸اس در دی‌ماه با موعد تحویل سه‌ماهه در بورس کالا به فروش رفت که خوشبختانه با برنامه‌ریزی تامین و تولید، بخشی از این تعداد زودتر از موعد مقرر تولید و تحویل مشتریان می‌شود. مطابق برنامه‌ریزی انجام‌شده مابقی این خودروها در زمان تحویل وعده داده‌شده، در ماه ابتدایی ۱۴۰۲ در برنامه تولید قرار گرفته و تحویل مشتریان خواهد شد.
ثبت رکورد تاریخی تولید موتور ملی
به‌موازات این توفیقات، گروه صنعتی ایران‌خودرو در روزهای پایانی بهمن‌ماه، با تولید ۱۱۶هزار و ۹۰۹ دستگاه موتور ملی، موفق شد از بیش ترین میزان تولید موتور ملی که در سال ۱۳۹۶ محقق شده است، عبور کند. تولید موتور ملی در شرکت ایران‌خودرو در سال ۱۳۸۴ با ۴۹۱ دستگاه موتور در یک سال آغاز شد و درحال‌حاضر با تولید ۱۱۶هزار و ۹۰۹ دستگاه در ۱۱ماهه امسال در ۱۷ واریانت زنده در جریان است. یکی از نقاط قوت تولید سال جاری علاوه‌بر بیشترین نرخ رشد تولید موتور به نسبت سایر موتورها در سال ۱۴۰۱ برای موتور ملی، موضوع افزایش تولید بیش‌از ۷۹ درصدی انواع موتور توربو (دستی و اتوماتیک) نسبت‌به سال گذشته است. البته تامین به‌موقع قطعات و سیستم‌های تولیدی و کیفی موجود به تحقق عبور از بیش ترین تولید سالانه موتور ملی از بدو تولید آن در سال ۱۳۸۴ انجامیده است. این اقدام در راستای افزایش تولید محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو همگام با افزایش کیفیت و متعاقب تدوین طرح تحول کیفیت محصولات این خودروساز برای توسعه تولید برند ملی موتور با توان و راندمان بالاتر و مصرف سوخت کمتر صورت گرفته است.
رکوردزنی در قطعات استراتژیک تارا، دنا و ری‌را
در همین راستا،‌ تولید یکی از قطعات استراتژیک خودروهای تارا، دنا و ری‌را نیز در گروه تام ایران‌خودرو به بیش‌از ۵هزار و ۵۰۰ عدد رسید. این قطعه فلزی که یک شاسی مقاوم محسوب می‌شود، «رام» نام دارد که نگهدارنده و متصل‌کننده مجموعه قطعات جعبه‌فرمان، جلوبندی، گیربکس و موتور به اتاق خودرو است. رام به‌عنوان یکی از محصولات تولیدی تام، در محل شرکت صنایع ماشین‌ابزار در حال تولید است و با توجه به آغاز تولید انبوه از سه‌ماهه سوم سال جاری، پیش بینی می‌شود تولید آن تا پایان سال به ۱۰هزار عدد برسد.
ظرفیت تولید فعلی مجموعه رام و فرمان خودروهای تارا و دنای اتوماتیک حدود ۱۰۰هزار قطعه در سال است که درحال‌حاضر بخشی از این ظرفیت در حال بهره‌برداری بوده و با برنامه‌ریزی انجام‌شده با ایجاد تغییرات لازم، قبل از نیمه‌دوم سال ۱۴۰۲ به دوبرابر ظرفیت کنونی قابل افزایش است. حداکثر ظرفیت تولید این قطعه، ۱۸۰هزار عدد در سال است که تجهیزات مربوطه در حال سفارش‌گذاری است. بر این اساس، نیازمندی‌ها و اقدامات لازم برای برنامه افزایش پلکانی تولید روزانه رام تارا همچنین شروع تولید انبوه رامِ دنا در دستور کار قرار گرفته است.
با توجه به اهمیت مباحث کیفی تولید در اصلاحات طرح، پس از قالب‌سازی مجدد رام دنا، محموله یک‌روز خط و یک نمونه برای آزمون دوام نهایی آماده‌سازی و ارسال شده و در آستانه تولید انبوه قرار گرفته است. با توجه به پیش‌بینی برنامه افزایش تولید سال آینده ایران‌خودرو،‌ دستیابی به هدف تامین نیمی از این ظرفیت توسط تام با تصویب و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای کلان امکان‌پذیر خواهد بود.
درخصوص خودرو ری‌را نیز، تام به‌عنوان تامین‌کننده اصلی رام این خودرو، با توجه به قرار داشتن محصول در مرحله نمونه‌سازی، حدود ۵۰ عدد در فاز نمونه تولید و جهت استفاده در خودروهای نمونه ایران‌خودرو برای آزمون‌های مونتاژ و ارزیابی ارایه کرده است که در ادامه نیز مطابق با فازهای محصول، تامین رام توسط تام صورت خواهد پذیرفت.
از مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته در دستیابی به این موفقیت می‌توان به بهبود فرآیند تولید شامل سازمان‌دهی مجدد نقش آفرینان اصلی، شناسایی و رفع گلوگاه‌های اصلی فرآیندها و تولید و پیگیری استقرار نظام‌های کیفیت ISO و IATF اشاره کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 296 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 19 فوریه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.