به گزارش «آتنا گروپ»،پاندمی کووید-۱۹ باعث شد تمام پیشبینیهای گذشته در مورد بازارهای مختلف بهویژه بازار خودروهای تجاری دستخوش تغییرات شود. در سال ۲۰۲۰، تولید جهانی خودرو در سطح جهان با ۱۶درصد کاهش به کمتر از ۷۸میلیون دستگاه رسید که معادل سطح فروش در سال ۲۰۱۰ است. اروپا که تقریبا ۲۲درصد سهم از کل را به خود اختصاص داده است، شاهد کاهش حدود ۲۱درصدی در تولید خودرو بوده است. همه کشورهای تولیدکننده کلیدی در منطقه شاهد کاهش تولید از ۱۱ تا ۴۰درصد بودند. به طور مشابه، تولید ۱۹درصد در ایالاتمتحده و بیشاز ۳۰درصد در آمریکای جنوبی و در برزیل نزدیک به ۳۲درصد کاهش یافت. کاهش در آسیا و اقیانوسیه (فقط ۱۰درصد) بهطور قابل توجهی کمتر از سایر مناطق بود. به طور خاص، تولید چین تنها ۲درصد کاهش یافت زیرا با این وجود تولید در سهماهه دوم ۲۰۲۰، به سرعت بهبود یافت.
افتوخیز بازار خودروهای تجاری از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹
بررسیهای مختلف نشان از آن دارد در نتیجه این همهگیری بازار تجاریها در سال ۲۰۲۰ نسبتبه مدت مشابه ۲۰۱۹ با کاهش ۱۰٫۲درصدی همراه بوده است. اندازه بازار جهانی خودروهای تجاری در سال ۲۰۲۱ حدود ۸۲۱٫۲۸ میلیارد دلار ارزشگذاری شد و پیشبینی میشود این رقم برای بازار تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۹۵۵٫۵۷ میلیارد دلار برسد. ازسویدیگر پیشبینیهای بلندمدت این بازار نشان میدهند با رشد ۸٫۷ درصدی تا سال ۲۰۲۹ اندازه این بازار به یک هزار و ۷۱۲ میلیارد دلار خواهد رسید.
تاثیر کمبود قطعات نیمههادی بر کاهش خودروهای تجاری
این در حالی است که هم زمان با افزایش آمار کرونا در سراسر جهان، صنایع مختلف دچار آسیب شدند. از جمله آن که کمبود قطعات نیمه هادی باعث تاخیر در بازار کلی خودرو شد. به عنوان مثال، فورد مجبور شد تولید کامیون F-150 خود را در سهماهه دوم ۲۰۲۰ کاهش دهد که بخش قابلتوجهی از سود آن را تشکیل میداد. همچنین جنرالموتورز به طور موقت تولید را در ماه مارس متوقف کرد و تویوتا برنامه خود را برای کاهش ۴۰درصدی تولید سالانه در سال ۲۰۲۱ بهدلیل کمبود نیمههادیها اعلام کرد. این عوامل به طور مستقیم به کاهش شدید درآمد برای تولیدکنندگان وسایل نقلیه باری در سال ۲۰۲۰ منجر شد.
آمریکایشمالی؛ بزرگترین بازار تجاریها
اندازه بازار در آمریکایشمالی در سال ۲۰۲۱ به ۴۸۵٫۳۱ میلیارد دلار رسید. آمریکایشمالی به دلیل تقاضای فزاینده برای وسایل نقلیه باری، آمریکای شمالی بزرگترین موقعیت را در بازار دارد. البته بدیهی است براساس گزارش OICA، آمریکایشمالی شاهد کاهش ۲۰٫۳ درصدی تولید وسایل نقلیه باری بهدلیل همهگیری کووید-۱۹ بوده است. با این حال، به محض لغو قرنطینهها، سفارشهای جدید افزایش یافت. همچنین تقاضای فزایندهای برای عملیاتهای راه دور ازسوی مدیریت ناوگان در این منطقه وجود داشت. تخمین زده میشود که این منطقه رشد خوبی را در بازار جهانی نشان دهد. از آنجاکه تقاضا برای پرسنل و حملونقل بار در حال افزایش است، انتظار میرود که این تقاضا در آینده به میزان قابل توجهی افزایش یابد.
تسلط آسیا و اقیانوسیه بر بازار تجاریها تا سال ۲۰۲۹
بازار آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۲۱ به ۲۰۷٫۶۷ میلیارد دلار رسید و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۹ به ۴۳۳٫۶۹ میلیارد دلار برسد. این منطقه احتمالا به دلیل افزایش تولید خودرو در سال در کشورهای منطقه، بهعنوان دومین قطب بزرگ خودروسازی، بر بازار جهانی تسلط خواهد یافت. پذیرش فزاینده ابتکارات حیاتی دولتی، استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی و وسایل نقلیه خودران احتمالا توسعه بازار در منطقه را در دوره پیشبینی ارتقا میدهد. کشورهایی مانند هند و چین به شدت در زیرساختها و اکوسیستم استارتآپی سرمایهگذاری میکنند. این یک عامل تقویتکننده برای رشد بازار در این منطقه است. علاوه بر این، رشد کسبوکارهایی مانند معدن و لجستیک در کشورهای در حال توسعه در این منطقه باعث توسعه بازار خواهد شد.
الکتریکی شدن؛ عامل توسعه بازار تجاریهای اروپا تا ۲۰۳۰
اروپا جایگاه سوم را در بازار جهانی دارد. انتظار میرود این منطقه با CAGR ثابت رشد کند. تغییر اپراتورهای ناوگان از کامیونهای با سوخت فسیلی به خودروهای برقی میتواند به رشد بازار کمک کند. طبق یک نظرسنجی، در سال ۲۰۱۸، حدود ۴۰درصد اپراتورهای ناوگان اعلام کردند که مایلند کامیونهای برقی یا هیبرید را در خریدهای جدید خود بگنجانند. در سال ۲۰۲۱، این تعداد به حدود ۶۰درصد جهش کرد و اپراتورهای ناوگان انتظار داشتند ناوگان آنها تا سال ۲۰۲۵ تقریبا ۵۰درصد کامیونهای برقی داشته باشند. تا سال ۲۰۳۰، خریداران انتظار دارند وسایل نقلیه باری الکتریکی با ۶۰درصد سهم بازار از کامیونهای سوخت فسیلی عبور کنند. ازاینرو، این عوامل به رشد بازار جهانی کمک خواهد کرد.