آتنا گروپ سهم ‌خصوصی‌ ها از بازار خودرو؛ ۱۲درصد تیراژ و ۳۸درصد درآمد - آتنا گروپ

آیین معرفی و آغاز تولید انبوه موتور جدید گروه صنعتی ایران‌ خودرو و پلت‌فرم بومی برق و الکترونیک این خودروساز برگزار شد. این پیشرانه جدید با نام تجاری موتور EFP شناخته می‌شود و طراحی و توسعه آن در شرکت دانش‌بنیان تحقیق طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو (ایپکو) انجام شده است. موتور EFP قدرتمندترین قوای محرکه‌ای است که درحال‌حاضر در صنعت خودرو ایران تولید می‌شود. این این موتور جدید برای اولین‌بار روی دناپلاس توربو جدید نصب می‌شود که امکانات ایمنی و رفاهی بیشتری نسبت به نسخه پیشین دارد. به گفته مدیران ایران‌خودرو اشتراکی در بحث قطعات، میان این دو پیشرانه وجود ندارد و اکثر قطعات EFP کاملا از لحاظ طراحی با پیشرانه EF7 قدیمی، متفاوت است.

مهدی رجبعلی، مدیرعامل شرکت ایپکو

تدوین نقشه‌راه موتور با سه راهبرد

نقشه‌راه موتور در ایران‌خودرو با سه راهبرد تدوین شد؛ کاهش تولید موتورهای پرمصرف، تولید و ارتقای محصولات فعلی و در نهایت توسعه موتورهای کم‌مصرف جزو این راهبردها بوده است‌. کاهش مصرف سوخت تا یک لیتر در این خانواده موتور و بهبود آلایندگی و دستیابی به استاندارد یورو۵ جزو اهداف ما در تولید موتورهای جدید است.

هدف اصلی ما کاهش مصرف سوخت بود، اما به‌هرحال گشتاور این موتور نیز نسبت به موتور ای‌اف‌۷ ارتقا پیدا کرده است. وزن قطعات متحرک هم در این موتور تا یک کیلوگرم کاهش یافته که به‌طور خاص باعث کاهش اصطکاک شده است. خودرو ری‌را هم قرار است از این موتور بهره‌مند شود و امیدواریم با تولید این موتور و سایر موتورها رضایتمندی مشتریان را افزایش دهیم.

محمد قاسمی، مدیرعامل جتکو

روان‌سازی تولید با یکپارچه‌سازی برق‌والکترونیک خودروها

درخصوص پلت‌فرم برق و الکترونیک ایران‌خودرو باید بگویم که این محصول، حاصل سه سال فعالیت جتکو، ساپکو و مرکز تحقیقات ایران‌خودرو است. این پلت‌فرم، مبدا یک اتفاق مهم است و طراحی آن به‌صورت مدل بیس اتفاق افتاد. بیش‌از ۳۰درصد قیمت یک خودرو بحث برق و الکترونیک آن است، ولی ما فعلا در محدوده ۲۵درصد هستیم.

طی سال‌های آینده حدود ۵۰درصد قیمت یک خودرو در دنیا به برق و الکترونیک آن اختصاص پیدا خواهد کرد. این پلت‌فرم در دناپلاس کی‌لس (استارت‌دکمه‌ای) و ری‌را اجرایی خواهد شد. یکپارچه‌سازی برق و الکترونیک خودروها موجب روان‌سازی تولید خواهد شد.

مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو

تجهیز ۳۵درصد محصولات به موتور EFP طی سه سال آینده

ابتدای امسال قول دادیم هر ماه در قالب برنامه‌هایی به‌نام «قرار» شاهد رونمایی از محصولات و دستاوردهای ایران‌خودرو باشیم. برای این موتور باید یک‌ اسم جدید انتخاب می‌کردیم. چراکه ارتقایافته و کاملا جدید است. همچنین شاهد رونمایی پلت‌فرم برق و الکترونیک هستیم.

امروز در مورد ۶۰ درصد یک خودرو صحبت می‌کنیم و درحال‌حاضر از سه خانواده موتور در محصولاتمان استفاده می‌کنیم. طی سال آینده ۳۵ درصد محصولاتمان به این موتور مجهز خواهد شد.

سه سال روی این موتور کار شده و مالکیت معنوی آن متعلق به ایران‌خودرو است. در گشتاور ۲۵نیوتون‌متر و در قدرت ۱۵اسب‌بخار افزایش داشته‌ایم و مصرف سوخت ۱۰درصد کاهش پیدا کرده است.

این موتور در مرحله اول در دنا، اوایل سال آینده در تارا و شهریور سال آینده در ری‌را استفاده خواهد شد. تمام این موارد به ما کمک می‌کند تا تولیدات با کیفیت‌تری را شاهد باشیم.

طی سال جاری ۱۵۰هزار دستگاه خودرو بیشتر تولید و فاکتور کرده‌ایم که همه این‌ها نتیجه تلاش تمام همکاران ما در ایران‌خودرو است. بحث روز صنعت خودرو، عرضه خودرو در بورس است. به اعتقاد من، آن چیزی که صنعت خودرو را آزار می‌دهد، بحث قیمت‌گذاری دستوری است که با عنوان انحصار بر آن اعمال می‌شود.

با ۳۸ درصد سهم نسبی ریالی که خودروسازان غیر از ایران‌خودرو و سایپا دارند، باید بازنگری جدی در انحصاری بودن یا نبودن این صنعت انجام شود.

بیش از ۳۵۰هزار میلیارد تومان طی سال‌های گذشته از جیب خودروسازان رفته و باید مشخص شود که به جیب چه کسایی رفته است. چراکه بخش بزرگی از مردم در قالب سهام عدالت، سهام‌دار ایران‌خودرو و سایپا هستند، اما سود به جیب کسان دیگری رفته است. مسئولان موظف هستند که زیان‌های ناشی از قیمت‌گذاری دستوری را جبران کند. براساس قانون، باید این زیان جبران شود و ما در حال پیگیری این موضوع هستیم.

برای پیشبرد چنین پروژه‌هایی به پول نیاز داریم. بر این اساس، در ایران‌خودرو بیش از یکمیلیارد دلار پروژه تعریف کرده‌ایم. اما وقتی صحبت از حقوق خودروسازان می‌کنیم، برچسب انحصاری بودن به ما می‌زنند. صنعت خودرو از حالت انحصاری خارج شده و ۱۲درصد بازار از نظر تعداد و ۳۸درصد از نظر ریالی در دست بخش
خصوصی است.

امیرحسین قناتی، معاونت توسعه صنایع حمل‌ونقل ایدرو

موتور، لبه تکنولوژی در صنعت خودرو است

کاری که امروز در ایران‌خودرو انجام شد، نشان می‌دهد کشور ما دارای صنعت خودرو است و توانایی طراحی و تولید موتور بدون کمک خارجی‌ها را دارد. موتور، لبه تکنولوژی در صنعت خودرو است. ما صاحب صنعت خودرو هستیم و در این زمینه حرف برای گفتن داریم.

با وجود این‌که تحریم هستیم، اقدامات بزرگی انجام شده است. اگر همین حجم تحریم روی کشوری مانند آلمان اعمال شود، یک خودرو از آن خارج نخواهد شد. همراهی صنعت خودرو و قطعه‌سازی می‌تواند ما را به درجه‌ای از اقبال و توانمندی برساند که حرفی برای گفتن در صنعت خودرو جهانی داشته باشیم.

محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا

احتکار ۳۰۰هزار دستگاه خودرو صفر درخانه‌های مردم

وقتی پژو قصد داشت یکی از موتورهای خود را توسعه دهد، ۷۰۰میلیون دلار هزینه و سرمایه‌گذاری کرد. ما خوشحالیم که این اتفاق بزرگ در ایران‌خودرو رخ داده است. به‌خصوص که امروزه خیلی‌ها از شکست این دو خودروسازی لذت می‌برند، درصورتی‌که برای قشر متوسط و پایین خودرو تولید می‎کنند.

گفته می‌شود این دو شرکت انحصار بازار را به دست گرفته‌اند، چون خودروهایی با قیمت ارزان و با درصد ساخت داخل بالا تولید می‌کنند. به‌راستی با رانتی که از جیب سهامدار به جیب دلال می‌ریزیم، در پی چه هستیم؟ همه‌جای دنیا پول به سمت تولید حرکت می‌کند، اما در اینجا شرایط به شکل دیگری است.

اقداماتی انجام داده‌اند که ما هم به سمت مونتاژ برویم. اما ایران‌خودرو و سایپا از ابتدای سال تاکنون ۲۵۰هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند که عمدتا بر پایه محصول داخلی بوده است. این در حالی است که مونتاژکاران با تیراژ بسیار اندک تولید، ۱۰۰هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند و قیمت‌گذاری دستوری برای آن‌ها اعمال نشده است.

این دو خودروساز هرچقدر ضعیف‌تر شوند، کیفیت تولیدشان بیشتر کاهش پیدا می‌کند. ما در حالی در مسیر ارتقای کیفیت حرکت کرده‌ایم که قطعه‌سازان ما با تکنولوژی دهه هفتاد تولید می‌کنند.

باید ریل سیاستگزاری را تغییر دهیم؛ چراکه حدود ۳۵۰هزار نفر در زنجیزه تامین خودروسازان و شبکه خدمات پس از فروش ما فعالیت می‌کنند. اگر می‌خواهیم خودروهای احتکارشده در خانه‌های مردم که حدود ۳۰۰هزار دستگاه است، آزاد شوند و به محیط‎زیست کمک کنیم، باید سیاست سرمایه‌گذاری را تغییر دهیم.

علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون صنایع مجلس

ایران؛ دارای بالاترین نرخ رشد تولید خودرو در جهان

صنعت خودرو در سه زمینه اصلی درگیر است. اولین زمینه، بحث تولید ‌با توجه به نیازی است که در کشور وجود دارد. ضمن این‌که قرار گرفتن خودرو در سبد کالاهای صادراتی کشور اهمیت دارد و امیدواریم صنعت خودرو ما هم به این بخش ورود کند.

ما در کشور حدود ۱٫۵میلیون دستگاه خودرو سواری نیاز داریم. صنعت خودرو در سال‌های گذشته رکورد ۱.۶میلیون را داشته که به دلیل تحریم‌ها و شوک کرونا پایین آمده است. سال گذشته و امسال رشد خوبی در حجم تولید خودرو داشتیم، تاجایی‌که بالاترین نرخ رشد تولید خودرو در جهان را ایران داشته است.

موضوع دیگر بحث کیفیت است؛ موضوع به‌حقی که مردم انتظار دارند. ما معتقدیم که از تولیدکننده داخلی باید حمایت شود و فرصت برای ارتقای کیفی به تولیدکننده داده شود. خودروساز هم باید نسبت به افزایش کیفیت اقدام کند.

این‌که مدیران ما می‌گویند تولید ما با داخلی‌سازی بیش از ۸۰ درصد است، افتخار بزرگی است. این‌که قرار است ۱۲ محصول جدید رونمایی شود، هم اقدام بزرگی است. بحث دیگر، قیمت است، موضوع مهمی که به زنجیره تامین خودروساز هم مرتبط است.

خودروساز باید بتواند سود متعارفی از تولید داشته باشد. اصولا بنگاه اقتصادی باید سود داشته باشد تا بتواند رشد داشته باشد. ما تلاش کردیم که میزان مالیات بر تولید کاهش و مالیات بر مصرف افزایش پیدا کند.

سال گذشته مالیات تولید از ۲۵ به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد و امسال هم این رقم کاهش پیدا خواهد کرد. حفظ اشتغال ۵۰۰هزار نفری مرتبط با صنعت خودرو ضروری است و تولید با زیان منصفانه نیست و قیمتی هم که باعث تولید با زیان شود عادلانه نیست.

در این زمینه، گام‌هایی که در بورس برداشته شد، می‌تواند به شفاف‌سازی قیمت کمک کند و باید ادامه یابد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 280 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 20 ژانویه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها