آتنا گروپ سبد محصولات سایپا سه‌گانه می‌شود - آتنا گروپ

کد خبر: ۲۴۶۹۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ – ۱۰:۱۹
  • خبرنگار: علیرضا جابتی
  • چاپ

بنزینی، هیبرید و برقی

سبد محصولات سایپا سه‌گانه می‌شود

محصولات سایپا

فرهنگ‌سازی برای آشنایی مردم با ویژگی‌های پُرشمار خودروهای برقی ضروری است

در حاشیه دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو که هفته گذشته برگزار شد، نشستی با موضوع معرفی خودروهای برقی، ویژگی‌ها، مزایا و روندهایی که در آینده در این خصوص وجود دارد، با حضور خودروسازان، مجموعه‌های دانش‌بنیان و فعالان این صنعت برگزار شد.

مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا در نشست گفت: «گروه خودروسازی سایپا در این نمایشگاه، ۶ خودرو برقی جدید را در معرض دید عموم قرار داده است.»

امیرحسین طیبی با اشاره به مزایای خودروهای برقی افزود: «اولین موضوعی که در این حوزه بسیار مهم است، کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی است؛ این مهم سبب کاهش مصرف CO2 و گازهای گلخانه‌ای می‌شود. البته نقدی هم در این حوزه وجود دارد و آن تولید برق با استفاده از صنایع قدیمی موجود در کشور است که خود به‌نوعی باعث آلایندگی محیط زیست می‌شود، ولی حرکت به این سمت شکل گرفته است.»

او افزود: «در شرکت‌های خودروساز دنیا تکنولوژی تغییر کرده است و شرکت‌های متعددی در حوزه الکترونیک فعالیت دارند. در حوزه خودروهای برقی، تولید باتری بسیار مهم است و ۱۰ شرکت برتر باتری‌ساز دنیا شامل ۶ شرکت چینی، ۳ شرکت کره‌ای و یک شرکت ژاپنی است.»

تامین باتری لیتیومی؛ چالش خودروهای برقی

مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا تاکید کرد: «چالشی که خودروهای برقی دارد، تامین باتری لیتیومی است که باید برای تولید داخل آن تصمیم‌گیری شود. همچنین در بازیافت این باتری‌ها باید تصمیم مناسب اتخاذ شود تا با مشکلات و مسائل زیست‌محیطی روبرو نشویم.»

وی با اشاره به سایر مزایای خودروهای برقی که کاهش آلودگی صوتی است، اظهارداشت: «این خودروها بی‌صدا یا بسیار کم‌صدا هستند و آلودگی صوتی آن‌ها به حداقل رسیده است.»

طیبی تاکید کرد: «وزارت صمت به خودروسازان داخلی تکلیف کرده است که سالانه ۵‌درصد مصرف سوخت از محصولات تولیدی کاسته شود. بنابراین خودروسازان برای تحقق این موضوع باید به سمت استفاده از تکنولوژی‌های جدید بروند.»

او گفت: «روند توسعه خودروها از بنزین‌سوز و دیزل به سمت خودروهای هیبرید و سپس برقی بوده است، اما در کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه، توسعه خودروهای هیبرید چندان موردتوجه قرار نگرفت، ولی گروه سایپا درصدد است توسعه سبد محصولات خود را در سه مدل بنزینی، هیبرید و برقی دنبال کند.»

تولید ۳۰میلیون دستگاه خودرو برقی در کل دنیا

طیبی در ادامه اظهار کرد: «از آن‌جا که سوخت در دنیا بسیار گران است، خودروسازان جهانی به سمت تولید خودروهای برقی رفته‌اند. البته هنوز در بسیار از کشورهای اروپایی تولید خودروهای برقی به‌صورت منسجم دنبال نشده و تاکنون حدود ۳۰میلیون دستگاه خودرو برقی در کل دنیا تولید شده که عدد بسیار کمی است.»

مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: «علاوه بر ایجاد زیرساخت برای خودروهای برقی، ضرورت دارد با توجه به مزایای پُرشمار خودروهای برقی، فرهنگ‌سازی مناسب صورت گیرد تا تمایل مردم برای خرید خودروهای برقی افزایش پیدا کند. مبحث خودروهای برقی، موضوع بسیار جدیدی است و بیشتر مردم از آن اطلاع کافی ندارند. بنابراین سیاستگزاران با برنامه‌ریزی می‌توانند در این خصوص فرهنگ‌سازی کنند.»

او افزود: «برنامه سیاستگزاران در فاز اول برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ورود ۵۰هزار خودرو تاکسی برقی و ۲۰۰هزار موتورسیکلت برقی است و قطعا برای محقق‌شدن این فرآیند دولت به سمت ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز خواهد رفت.»

بهره‌برداری از فرصت ارتباطات بین‌المللی و همکاری با شرکای تجاری

گروه خودروسازی سایپا با بهره‌برداری از فرصت ارتباطات بین‌المللی ایجادشده در دولت سیزدهم، توانست با همکاری شرکای خارجی خود، برترین خودروهای برقی و غیربرقی را در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو معرفی کند.

در این راستا، با فرصت‌آفرینی دولت سیزدهم از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ برای بنگاه‌های صنعتی و تولیدی کشور، گروه خودروسازی سایپا موفق شد در راستای توسعه صنعت خودرو، تحقق نوآوری، استفاده از فناوری‌های روز و جبران کاستی‌های گذشته، با همکاری شرکای خارجی خود نسبت به تولید مشترک و واردات خودروهای برقی و غیربرقی اقدام کند.

از ایامی که نمایشگاه تحول صنعت خودرو، برگزار شد، غرفه سایپا به جهت عرضه خودروهای جدید برقی و غیربرقی مورد استقبال گسترده قرار گرفت و بازدیدکنندگان مشتاقانه، خودروهای جدید را که قرار است در آینده ای نزدیک وارد بازار شوند، ارزیابی کردند.

یکی از خودروهای که در این نمایشگاه مورد توجه زیادی قرار گرفت، خودرو برقی SL03 (EV-R)d بود؛ اکثر بازدیدکنندگان نمایشگاه،‌ زمانی طولانی را صرف می‌کردند تا با مزیت‌های این خودرو آشنا شوند.

گروه خودروسازی سایپا برای آن‌که فناوری‌های نوین خودرویی ‌اشاعه پیدا کند، طی ۲۲ ماه گذشته،‌ مذاکرات متعددی را با شرکای تجاری خود استارت زده و در این خصوص نیز از توان علمی مجموعه‎های دانش‌بنیان،‌ جامعه دانشگاهی و مهندسان داخلی استفاده کرده است.

بر این اساس، در غرفه گروه خودروسازی سایپا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، به‌روزترین خودروهای برقی و غیربرقی به نمایش گذاشته شده است. تمام سعی و تلاش گروه سایپا بر این است که از فرصت ارتباطات بین‌المللی و همکاری با شرکای تجاری، با هدف تنوع‌بخشی در بازار خودرو، ورود تکنولوژی‌های جدید،‌کاهش مصرف سوخت و کاهش میزان آلایندگی کشور، بهره‌برداری کرده و محصولاتی شایسته مردم ایران را روانه بازار کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.





۵ + ۶ =

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 134 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 21 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.