به گزارش «آتنا گروپ»،مدیرعامل گروه سایپا به همراه چند تن از معاونان خود به منظور توسعه همکاریها به چین سفر کرده است. در این سفر، توسعه همکاری با شرکتهای خودروسازی چین در زمینه تولید و همچنین واردات خودرو مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اما همزمان با این سفر، شایعاتی درخصوص احتمال تغییرات مدیریتی در سطوح ارشد سایپا شنیده شد که با تکذیب قاطع هیاتمدیره این گروه خودروسازی روبهرو شد. علیمردان عظیمیفشی، رئیس هیاتمدیره گروه خودروسازی سایپا در این خصوص گفت: «مدیرعامل و چند تن از معاونان گروه خودروسازی سایپا در آستانه سفر رئیسجمهور به چین، بهمنظور توسعه همکاریها به این کشور سفر کرده و در آنجا به سر میبرد. برخی مخالفان شایعه جابهجایی مدیرعامل گروه را مطرح کردهاند که این موضوع صحت ندارد و از اساس کذب است.» به عقیده اعضای هیاتمدیره، در یک سال حضور محمدعلی تیموری در سایپا و با برنامهریزیهای انجامشده نهتنها فرآیند مناسبی در رشد تولید گروه ایجاد شده، بلکه درآمد گروه نیز جهش چشمگیری داشته است و مطمئنا توسعه همکاریها با شرکای خارجی موجب شتاب تولید و افزایش موفقیتها خواهد شد.
از رشد تولید تا جهش درآمد گروه
رئیس هیاتمدیره گروه خودروسازی سایپا در این زمینه اظهار کرد: «در یکسال حضور مدیرعامل و تیم مدیریتی جدید در سایپا، با همدلی و بر اساس برنامهریزیهای انجامشده در راستای فرامین هشتبندی رئیسجمهور در حوزههای تولید، توسعه سبد محصول، کیفیت محصولات، صادرات، عرضه و تحویل، کاهش خودروهای ناقص، تولید بهصورت عبورمستقیم، درآمد گروه، خدمات پس از فروش و رضایتمندی مشتریان و… رشد مناسبی در گروه سایپا ایجاد شده و جهش چشمگیری در این حوزهها با وجود مشکلات موجود صورت گرفته که نشانگر عملکرد مناسب مدیرعامل گروه است.» وی با تاکید بر ادامه این روند مثبت در گروه سایپا، افزود: «حرکت سایپا در طول یک سال گذشته به گواه آمار و گزارشها بسیار مثبت بوده و قطعا هیاتمدیره گروه خودروسازی سایپا از این عملکرد مدیرعامل در ادامه مسیر حمایت قاطع خواهد کرد.» عظیمیفشی ادامه داد: «مدیرعامل گروه سایپا در سفر به چین، توسعه همکاری با شرکتهای خودروسازی چینی در زمینه تولید محصولات مشترک جدید و همچنین واردات خودروهای بهروز را مورد بررسی قرار خواهد داد که مطمئنا دستاورد این سفر در افزایش موفقیتها تاثیرگذار خواهد بود.»
عبور تیراژ ۱۰ماهه امسال سایپا از کل تولید پارسال
در همین راستا، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: «سایپا طی سالهای اخیر در حوزه واردات و مونتاژ خودروهای جدید فعالیتی نداشته و با وجود بهرهمندی از خطوط تولید مناسب و باکیفیت، شرایط مونتاژ را دنبال نکرده است.» محمدعلی تیموری با اشاره به اینکه گروه سایپا رکورد کل تولید سال گذشته در روز چهارم بهمنماه امسال پشت سر گذاشت، ادامه داد: «تفکر تولید باید جایگزین تفکر مونتاژ شود.» محمدعلی تیموری با اشاره به زیان ۵۵هزار میلیاردی و خودروهای ناقص موجود در پارکینگهای سایپا در بدو ورودش به این گروه خودروسازی که به افت تولید روزانه به ۱۰۵۰ دستگاه منجر شده بود، خاطرنشان کرد: «از ابتدای سال تاکنون میزان فروش گروه سایپا به ۷۵هزار میلیارد تومان رسیده و این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۴۳میلیارد تومان فروش گروه سایپا بود و بر اساس برنامهریزی این عدد تا پایان سال به غیر از فروش محصولات وارداتی به ۱۰۰هزار میلیارد تومان خواهد رسید.» او افزود: «بهرغم اینکه امسال سه خودرو پرتیراژ تیبا، تیبا۲ و ساینا معمولی از خط تولید خارج شد، ولی خوشبختانه با برنامهریزی مناسب و جایگزینی با محصولات جدید توانستیم به لحاظ تیراژی ۹درصد رشد و از نظر درآمدی صددرصد افزایش داشته باشیم و این درحالی است که از سال گذشته هیچگونه افزایش قیمت بر روی محصولات نداشتهایم و صرفا با تغییر سبد محصولات این موفقیتها حاصل شده است.»
حل مشکل نقدینگی؛ گام بزرگ سایپا
تیموری با بیان اینکه در گروه سایپا در تولید دو حوزه سواری و تجاری تمرکز کردهایم، افزود: «در تولید خودرو سواری در خانواده کوییک، ساینا اس و شاهین تمرکز داریم که برای خانواده کوییک با تولید متوسط روزانه یکهزار و ۲۰۰ دستگاه، رشد ۸۸درصد را به دست آوردهایم و در تولید خانواده ساینا ۲۱درصد رشد داشتهایم که در حال تولید بهصورت CNG و اتوماتیک کردن این خودرو هستیم و به همین دلیل با رشد تولید کمتری نسبتبه کوییک همراه بوده است.»
وی افزود: «درحالحاضر تولید روزانه ۲هزار و ۵۰ دستگاه در گروه سایپاست و بر اساس برنامه سال آینده این تعداد به ۲هزار و ۴۰۰ دستگاه خواهد رسید و عبورمستقیم نزدیک به صد درصد بوده و هزینه پارکینگ که سال گذشته ۱۸۰میلیارد تومان بوده، در سال جاری صفر شده است.» مدیرعامل گروه سایپا ادامه داد: «در سال جاری، در حوزه بازار لوازم یدکی و قطعات اصلی نیز برنامهریزی شده است؛ بهنحویکه تاکنون بیش از ۳۲۸۰میلیارد تومان فروش در این زمینه داشتهایم، این در حالی است که سال گذشته ۱۸۰۰میلیارد تومان فروش داشتیم که برنامه داریم تا پایان سال به ۶هزار میلیارد تومان برسد و برنامه سال آینده هم ۱۲هزار میلیارد تومان خواهد بود.» وی تاکید کرد: «در گذشته انصراف از خرید خودرو در سایپا بسیار زیاد بود و این لطمه زیادی به شبکه خدمات پس از فروش وارد میکرد. اما اکنون با انجام بیشاز ۴۰ پروژه کیفی در محصول شاهین، خوشبختانه انصراف از خرید به صفر رسیده است که نشان از رضایت مشتریان از این خودرو دارد.»
تیموری با بیان اینکه خوشبختانه درحالحاضر مشکل نقدینگی در گروه سایپا نداریم، اضافه کرد: «بر همین اساس، بازپرداخت تعهدات به زنجیره تامین از ۱۸۰ به ۱۲۰روز رسیده است و درتلاشیم که در سال آینده این موضوع به ۹۰روز برسد و این موضوع قطعا بر روی تولید قطعات باکیفیت تاثیرگذار خواهد بود.» وی درخصوص برنامه صادرات محصولات جدید سایپا نیز گفت: «در بازار صادراتی نیز نگاه سایپا صادرات اقتصادی است و بر همین اساس تیراژ صادرات محصول ۱۸درصد افزایش داشته و این درحالی است که به لحاظ ارزی ۹۵درصد رشد یافته که نشان از صادرات اقتصادی و با شرایط مناسب به سایر کشورهای هدف است.»