به گزارش «آتنا گروپ»،مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو صرفهجویی ۲۱۰۰ میلیارد تومانی، افزایش ۲۵ درصدی کیفیت محصولات و شناسایی گلوگاههای تولید را دستاوردهای تولید عبور مستقیم دانست و گفت: «درحالحاضر تولید در گروه صنعتی ایرانخودرو به صورت کامل، با شمارگان بالا و در شرایط با ثبات و پایداری انجام میشود.» مهدی خطیبی که در نشست تبیین فرصتهای اقتصادی عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو سخنرانی میکرد، گفت: «تولید کامل خودرو اقدامی است که باید از قبل تحریم ها انجام میشد، اما اکنون در شرایط سخت اقتصادی ناشی از تحریمها اجرایی شده است.» وی با بیان اینکه از اردیبهشتماه امسال تولید کامل خودرو در این گروه صنعتی محقق شده است و با تداوم این روند اکنون ثبات در تولید خودروهای ساخت داخل را شاهد هستیم، گفت: «تولید مستقیم خودرو در شرایطی محقق شده است که اکنون تنها کمتر از ۵ درصد محصولات ایرانخودرو بهصورت مونتاژی تولید میشود و بیشاز ۹۵درصد از تولیدات این شرکت داخلیسازی شده است. از ابتدای سال تا روز ۲۱آذرماه تیراژ تولید این گروه صنعتی ۱۳۳هزار دستگاه نسبت به مدت مشابه قبل افزایش داشته و در نظر داریم تا تیراژ تولید در فصل زمستان از فصل پاییز نیز پیشی گیرد.» بنابراین گزارش، ایرانخودرو درصدد است در آذرماه به تیراژ تولید بالای ۶۰هزار دستگاه دست یابد و در سه ماه پایانی سال جاری نیز تولید ماهانه را به ۷۰هزار دستگاه برساند تا هدف تولید ۲۱۰هزار دستگاه در زمستان را محقق سازد.
کاهش ۲۵درصدی نمره منفی محصولات ایرانخودرو
خطیبی با اشاره به این که اکنون علاوه بر افزایش تیراژ تولید شاهد ثبات نسبی و تولید کامل صددرصدی هستیم، افزود: «از نظر اقتصادی، تولید کامل بیشاز ۲هزار میلیارد تومان برای ایرانخودرو دستاورد داشته است. همچنین شاهد بهبود کیفیت و کاهش بیش از ۲۵درصدی نمره منفی محصولات تولیدی ایرانخودرو هستیم.» وی با بیان اینکه اکنون گلوگاههای تولید شناسایی و مقدمات رشد و توسعه صنعت خودرو در کشور فراهم شده است، افزود: «گرچه تولید عبورمستقیم خوب و نیاز صنعت خودرو است، اما باید در شبکه تامین نیز شاهد افزایش ظرفیت باشیم و انبارش مواد اولیه و قطعات کامل شود که هنوز به این مهم نرسیدهایم و اکنون بهطور روزانه و حتی ساعتی قطعات تامین میشود.» مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با اشاره به برخی شائبهها در مورد هزینه-فایده تولید مستقیم گفت: «برخی اعلام میکنند که تولید مستقیم موجب افزایش هزینه تمامشده و کاهش تیراژ تولید میشود و مثلا ناگزیر هستیم تا چیپست ۲۰یورویی را به قیمت ۳۰یورو خریداری کنیم، اما بررسیهای ما نشان داده است که چنین موضوعی صحت ندارد و اگر هم در برخی موارد هزینه تامین قطعات بیشتر شده، با بهبود کیفیت و تولید کامل خودرو، این هزینهها بهشدت کاهش یافته است.» وی با تاکید بر این که تولید کامل خودرو، کاری است که باید از قبل تحریم ها انجام میشده، اما اکنون در شرایط سخت اقتصادی ناشی از تحریم ها اجرایی شده است، افزود: «امیدوارم با تلاش کارکنان ایرانخودرو، قطعهسازان و مساعدت وزارت صمت، تولید مستقیم استمرار داشته باشد و شاهد عرضه خودروهای اقتصادیتر و با قیمت تمامشده کمتر و به قیمت ثابت باشیم.»
دو معضل گریبانگیر ایرانخودرو در سال گذشته
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با اشاره به اینکه در مدت مشابه سال قبل دو معضل اساسی و ریشهای گریبانگیر ایرانخودرو و صنعت خودرو بود، افزود: «کیفیت یکی از این معضلات بود که به شکل برجسته و مستمر به آن پرداخته شده است و هر روز درباره آن اظهار نظر میشد و خودروهای ناقص در پارکینگهای ایرانخودرو و سایپا نیز که به بیش از ۱۸۰هزار دستگاه میرسید نیز موضوع دیگری بود که تبدیل به یک معضل ملی شده بود.» وی با بیان اینکه یکی از دغدغههای من به عنوان خدمتگزار نظام و مردم، از بدو ورود به ایرانخودرو عبور از معضل خودروهای ناقص و برگرداندن آرامش به تولید بوده است، افزود: «برای حل این مشکل برنامهها و سیاستهایی تبیین شد، اما با هم فکری و تلاش همه در زنجیره تولید گروه صنعتی ایرانخودرو موضوع تولید کامل و حذف خودرو ناقص از فرآیند تولید محقق شد.» خطیبی با اشاره به خسارات ناشی از تولید دارای کسری در سال گذشته، گفت: «در صورت عدم تولید ناقص، در بدترین حالت با کاهش ۱۵هزار و ۸۰۰ دستگاهی تولید به شکل مکانیکی مواجه میشدیم، اما از سوی دیگر؛ کیفیت به شکل ملموس افزایش مییافت و عواید تولید قابل توجهی به دنبال داشت.» وی تاکید کرد: «در سالهای گذشته به اشتباه خودرو مکانیکی و ناقص در آمار تولید لحاظ می شد، درحالیکه این شکل از محصول، بهعنوان کالای در جریان ساخت و تولید، نمیتوانست بهعنوان آمار تولید منظور شود.»
افزایش سرانه تولید به بیش از ۲۸ دستگاه تا پایان سال
خطیبی با بیان اینکه تولید کامل نتیجه همگرایی و همافزایی تمام صنعت خودرو است و قطعهسازی یکی از اعضای بزرگ آن محسوب میشود، اظهار کرد: «امروز با انجام تولید کامل به یک ثبات نسبی در تیراژ تولید دست یافتهایم.» وی با تاکید بر اینکه وظیفه ما انجام کار درست و تولید کامل و رساندن خودرویی باکیفیت به دست مشتریان است که در این راه ساعی و کوشا هستیم، گفت: «امسال سرانه تولید در ایرانخودرو به بیش از ۲۸ دستگاه خواهد رسید و سهم هزینههای نیروی انسانی در این خودروساز حدود ۹ درصد کل هزینههای تولید است.» مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو اظهار امیدواری کرد؛ با تلاش تمام زنجیره تولید و تامین، اقدامی که در زمینه توسعه محصول و ارتقای کیفیت آغاز شده است، با استمرار لازم و استقامت ادامه یابد و روزبهروز در ایرانخودرو شاهد این باشیم که خودروهای باکیفیتتر و اقتصادیتر به دست مردم عزیزمان برسد.»