آتنا گروپ در آینده نزدیک، سالانه ۱۰ میلیون رله مورد نیاز خودروسازان را تولید می‌کنیم - آتنا گروپ

شرکت سالار گستر یکی از عوامل اصلی در زنجیره‌تامین صنعت‌خودرو و تامین‌کننده اصلی شیشه‌های بالابر برقی و تولیدکننده مکانیزم‌های الکترومکانیکی مختلف برای خودروسازان بزرگ کشور است. شرکت سالارگستر در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران (که تا ۲۵ مردادماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست) نیز حضور گسترده و فعالی دارد. درحاشیه این نمایشگاه با مهندس امیرحسین لواسانی، عضو هیات‌مدیره شرکت سالارگستر و مدیرعامل شرکت فیدار مکاترونیک ایرانیان گفت‌وگویی انجام دادیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

شرکت سالارگستر از چه سالی و چطور در صنعت‌قطعه حضور پیدا کرد؟

سالارگستر از سال ۱۳۷۹ با تولید قطعات محرک جانبی پیکان شروع به‌کار کرد و تقریبا در این بازه زمانی بیش از دو دهه از زمان تاسیس، قطعات تولیدی ما به‌حدود ۱۴۰ شماره فنی رسیده است. این قطعات شامل قطعات برقی و مکاترونیک (مکانیکی – الکترونیکی) می‌شود.

در حال حاضر مجموعه شما به‌صورت مستقیم برای چند نفر از هموطنانمان اشتغالزایی کرده است؟

شرکت سالار گستر در نظرآباد و شهرک صنعتی سپهر قرار دارد و مجموعه فیدار مکاترونیک نیز در شهرک صنعتی کوثر قرار دارد. در شرکت سالارگستر در حال حاضر به‌طور مستقیم، حدود ۵۰۰ نفر مشغول به‌کار هستند.

مجموعه سالار گستر با کدام مجموعه‌های خودروسازی کشور همکاری می‌کند؟

ما با ایران‌خودرو، سایپا و بهمن‌خودرو همکاری می‌کنیم. از طرفی تقریبا یکی – دو سالی حضورمان در بازار افترمارکت کمرنگ‌تر شده بوده؛ اما امسال تلاشمان این است که دوباره به‌بازار برگردیم و سهم خوبی از بازار افترمارکت را در اختیار بگیریم.

در آینده نزدیک، سالانه ۱۰ میلیون رله مورد نیاز خودروسازان را تولید می‌کنیم

دلیل این دوری از بازار افترمارکت چه بود؟

ما به‌خاطر افزایش تیراژ خودروسازان در این مدت کمتر توانستیم روی بازار افترمارکت تمرکز کنیم و ترجیح دادیم اول نیاز خودروسازان را برطرف کنیم و مجبور شدیم بازار افترمارکت را در درجه دوم اهمیت قرار دهیم. با توجه به این‌که درحال حاضر شرایط ارزی سخت شده، پیش‌بینی ما در بازار قطعاتی که رقیب مشابه داریم این است که در نیمه دوم سال جاری ۲۰ درصد بازار افترمارکت این قطعات را در اختیار بگیریم و در سال آینده هم این درصد را به ۴۰ تا ۵۰ درصد از سهم بازار برسانیم.

همین جا به‌این نکته نیز اشاره کنم که با توجه به‌شرایط ارزی و محدودیت‌های واردات، نمونه‌های وارداتی قطعات تولیدی ما نسبت به‌سال‌های قبل خیلی کمتر شده است. خوشبختانه در ۵ سال اخیر عمق ساخت داخل محصولات ما ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است و با توجه به‌این داخلی‌سازی، توانستیم افزایش تیراژ هم داشته باشیم.

آیا کیفیت قطعات تولیدی شما به‌اندازه‌ای هست که قابلیت صادرات به‌کشورهای دیگر را نیز داشته باشند؟

به‌نظرم درحال حاضر از نظر کیفیت در کشور مشکلی نداریم؛ مشکل اصلی ما از نظر تکنولوژی است. متاسفانه ما از تکنولوژی نسبت به‌رقبای اروپایی و چینی خود عقب هستیم. چینی‌ها با توجه به‌بازار باز و رقابتی که از آن برخوردارند، با اروپایی‌ها مشغول رقابت هستند. در آن‌جا انتقال تکنولوژی و دانش فنی انجام می‌شود.

درحال حاضر بیشترین مشکل ما مربوط به‌بحث دانش فنی و انتقال تکنولوژی است و به‌نظرم بحث کیفیت خیلی مطرح نیست؛ زیرا کیفیت به‌هر حال جزئی از محصول تولیدی است. این انتقال تکنولوژی می‌تواند مثل گذشته که شرکت‌های خارجی مانند رنو در کشور ما حضور داشتند، با حضور دوباره این شرکت‌ها اتفاق بیفتد. ما می‌توانیم با این شرکت‌های خارجی جوینت‌ونچر تشکیل دهیم تا این انتقال تکنولوژی صورت بگیرد.

درحال حاضر متاسفانه شرکت‌های اروپایی در کشور ما حضور ندارند و نوع قرارداد شرکت‌های چینی هم به‌نحوی است که انتقال تکنولوژی رخ نمی‌دهد. حداقل امیدواریم در آینده در این زمینه گشایش‌هایی صورت بگیرد.

شرکت سالارگستر بیشتر روی ساخت چه قطعاتی تمرکز دارد؟

قطعات جانبی مثل شیشه‌بالابر، قفل و … ما در حال حاضر یک سایت تولید رله هم در دست راه‌اندازی داریم. همان‌طور که می‌دانید در دنیا تولید رله مساله بسیار مهمی است. درحال حاضر خودروها در جهان به‌سمت برقی شدن حرکت می‌کنند و قطعات الکتریکی‌شان مرتب در حال افزایش است. رله یکی از قطعات مهم الکتریکی است. خودروسازی ما در سال حدود ۱۰ میلیون قطعه رله مصرف می‌کند.

رله در صنایع غیرخودرویی دیگری مثل مخابرات هم کاربرد زیادی دارد. در آن‌جا حدودا سالی ۲۰ میلیون قطعه رله مصرف می‌شود. این یعنی ما درحال ورود به‌یک بازار دست‌نخورده ۳۰ الی ۴۰ میلیونی تولید رله هستیم که درحال حاضر وارد می‌شود.

در فاز اول ما با تولید رله برای صنعت‌خودرو کار خود را آغاز می‌کنیم و برنامه داریم تا در آینده نیاز صنایع غیر خودرویی از جمله مخابرات را هم تامین کنیم تا بتوانیم جلو هزینه واردات رله (که در سال عدد هنگفتی می‌شود) را بگیریم. درحال حاضر خط‌تولید این رله‌ها را از چین وارد کرده‌ایم و حدود ۲.۵ میلیون‌دلار برای این کار سرمایه‌گذاری انجام شده است.

احتمالا تا یک ماه یا درنهایت ۴۰ روز آینده در زمینه تولید رله، شروع به‌کار می‌کنیم. ما امیدواریم بتوانیم به‌زودی صددرصد نیاز خودرویی کشور به‌رله را در داخل تامین کنیم. درحال حاضر این رله‌ها به‌صورت دستی تولید می‌شود که شاید این حجم تولید ۵ درصد نیاز بازار هم نباشد و حجم عمده رله‌های مورد نیاز در صنعت‌خودرو، از خارج کشور وارد می‌شود.

درباره برنامه‌های آینده شرکت سالارگستر هم توضیحاتی بفرمایید.

در آینده قصد داریم قطعات الکترونیک خودرویی بیشتری تولید کنیم؛ چراکه همان‌طور که بیان کردم در آینده بیشتر قطعات خودرو الکتریکی خواهند شد. درحال حاضر قطعات مکاترونیکی چندان در خودروسازی دنیا مطرح نیست. قبلا قطعات بیشتر مکانیکی بودند که تبدیل شدند به‌قطعات مکاترونیک و به‌زودی از این مرحله هم عبور کرده و بیشتر قطعات خودرویی، الکترونیکی می‌شوند.

برای پیشرفت ‌قطعه‌سازی در کشور چه توصیه‌ای دارید؟

درحال حاضر جلو واردات گرفته شده است. به‌نظرم اگر ما درهای واردات را باز کنیم، هم کیفیت به‌دست می‌آید و هم برخی نارضایتی‌های مردم از بین می‌رود و قدرت انتخاب بیشتری هم برای مشتریان این بازار ایجاد می‌شود. در این حالت مردم راحت‌تر خرید می‌کنند.

در این بازار بسته، منِ قطعه‌ساز و تولیدکننده، می‌توانم کیفیت محصولاتم را پایین بیاورم؛ چراکه می‌دانم مردم مجبورند محصول مرا بخرند. البته با توجه به‌محدودیت منابع ارزی، می‌توان عددی را در نظر گرفت و براساس آن واردات برخی قطعات انجام شود تا مردم متوجه شوند کیفیت محصولات داخلی با وارداتی‌ها خیلی هم تفاوت ندارد. از طرفی تولیدکننده هم می‌تواند با قیمت کمتر و کیفیت بالاتری محصولش را عرضه کند. در این حالت اگر هم تولیدکننده‌ای توان رقابت در بازار جهانی را ندارد، حذف می‌شود. ما باید بازار را یک بازار جهانی ببینیم. شرکت ما درحال حاضر تولیدکنندگان چینی را رقیب خود می‌داند. ما با آن‌ها تماس می‌گیریم و قیمت‌های تمام‌شده آن‌ها را می‌پرسیم.

اگر ما نتوانیم قطعه‌ای را متناسب با قیمت‌ چینی‌ها تولید کنیم، یعنی یک جای تولیدمان ایراد دارد. به‌این معنی که ما نمی‌توانیم محصولمان را در بازار جهانی عرضه کنیم. بسیاری در حال حاضر ممکن است گران‌فروشی کنند یا در بحث کیفی، کم‌کاری کنند. این موارد با بحث واردات حل می‌شود. نباید فراموش کرد که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان به‌صورت دستوری کیفیت یا قیمت‌ها را تعیین کرد. ما به‌عنوان تولیدکننده از واردات و رقابت با خارجی‌ها استقبال می‌کنیم. مردم فکر می‌کنند با واردات قرار است اتفاقات عجیب و غریبی رخ بدهد. درحال حاضر برخی مدل‌های چینی در خارج از کشور هم تولید می‌شوند. شاید برخی از آن‌ها چهره خوبی داشته باشند، ولی موتور آن‌ها به‌پای رقبای اروپایی‌شان نمی‌رسد.

شما اگر بخواهید یک خودرو ژاپنی بخرید، باید حداقل ۶۰ هزار دلار پول بدهید که با دلار امروز حدود ۳ میلیاردتومان می‌شود.

درحال حاضر برخی خودروهای داخلی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون‌تومان خریداری می‌شوند. با توجه به‌هزینه‌ای که برای این خودروهای داخلی پرداخت می‌کنیم، آن‌ها قیمت مناسبی دارند. در دنیا خودرویی با این قیمت کمتر دیده می‌شود (در حدود ۵ یا ۶ هزار دلار). متاسفانه چون در کشور واردات نداریم، خودرو به‌یک کالای لوکس و سرمایه‌ای تبدیل شده است.

برای گسترش و رشد سریع‌تر این صنعت چه پیشنهادی دارید؟

وقتی قطعه‌ای از چین وارد می‌شود، دولت چین از سازنده چینی حمایت کرده و بین ۷ تا ۹ درصد به‌شرکتی که آن قطعه را صادر کرده سوبسید صادرات می‌دهد. از این طرف ما هم توقع داریم وقتی قرار است قطعه‌ای وارد کشور شود، اگر به‌صورت سی‌کی‌دی یا به‌صورت ساخت داخل به‌عنوان مثال تعرفه‌ آن ۲ درصد است، تعرفه این قطعه به‌صورت کامل ۳ درصد نباشد؛ تا ما حداقل یک رقابت عادلانه داشته باشیم. در این‌جا دولت می‌تواند موقع واردات این قطعه خارجی، تعرفه ۹ درصد را نیز بگیرد؛ یعنی این میزان روی قیمت تمام‌شده قطعه وارداتی کشیده شود.

در غیر این صورت قیمت تمام‌شده وارداتی‌ها پایین درمی‌آید. البته سودش را هم دولت نمی‌برد. سودش را بازرگان و تولیدکننده می‌برند. درست مثل ماجرای بنزین ارزان در کشور ما که سودش را نه دولت می‌برد و نه مردم. درواقع این بنزین ارزان‌ تنها سبب ترافیک، آلودگی و بیماری می‌شود. واقعیت این است که در کشور ما بیشتر کالاها دو نرخی هستند که این دونرخی بودن، به‌شدت آسیب‌زاست.

به‌عنوان سوال پایانی، آیا شرکت سالار گستر در زمینه فروش افترمارکت محصولاتش فعالیتی دارد؟

ما در نمایشگاه امسال بیشتر به‌دنبال بحث فروش افترمارکت قطعاتمان هستیم؛ چراکه چند سال در بازار افترمارکت کمتر حضور داشتیم و مردم باید با ما آشنا شوند. در این مدتی که نبودیم قطعات زیادی هم تولید کردیم که در این نمایشگاه مخاطبان با این قطعات و فعالیت‌های گسترده ما آشنا می‌شوند. دوستان ما مجموعه‌ای از آفرها را نیز برای مشتریان جدید در نظر گرفته‌اند. درگاه فروش اینترنتی‌مان را هم راه‌اندازی کرده‌ایم و تا ۲۰ روز آینده این درگاه دراختیار عموم مردم قرار می‌گیرد و همه می‌توانند محصولات ما را به‌صورت اینترنتی تهیه کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 91 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 14 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.