آتنا گروپ تعامل ایران‌خودرو با زنجیره تامین تقویت می‌شود - آتنا گروپ

به گزارش «آتنا گروپ»،یکی از الزامات افزایش تولید خودرو، تامین نقدینگی و پرداخت مطالبات قطعه‌سازان است. در همین راستا، گروه صنعتی ایران‌خودرو بر آن است تا با تعامل هرچه بیشتر با سازندگان اقدام به تامین به‌موقع و باکیفیت قطعات موردنیاز خطوط تولید خود کند که خوشبختانه با توجه به اصلاح قیمت‌ها، امکان ساماندهی و بهبود جهشی در این بخش تا اندازه‌ای تسهیل شده است. ازسوی‌دیگر، با توجه به این‌که کیفیت قطعات، نقش اساسی در کیفیت محصول نهایی دارد، گروه صنعتی ایران‌خودرو برنامه‌های بهبود کیفیت در زنجیره تامین را با جدیت دنبال می‌کند. علاوه بر این، تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای نیز میان ایران‌خودرو، ساپکو و بانک تجارت به‌منظور انجام حواله‌های ارزی و تامین مواد اولیه وارداتی قطعه‌سازانی منعقد شده تا قطعات مورد نیاز ایران‌خودرو از این طریق تامین شده و از طریق بانک تجارت ثبت‌سفارش شود. طبق این تفاهم‌نامه، قطعه‌سازان توسط ساپکو به بانک تجارت معرفی و حواله ارزی آنان با ضمانت ایران‌خودرو توسط این بانک صادر خواهد شد.

انسجام کامل میان زنجیره تامین و ایران‌خودرو
ایران‌خودرو طی سال گذشته با رفع گلوگاه‌های تولید و روی آوردن به تولید کامل و مستقیم، موفق شد تا در شرایط سخت تحریمی و در اوج فشار به صنعت خودرو از موانع عبور کند و رشد تولید خوبی را در سال جاری رقم بزند؛ دستاوردی که با حضور موثر و منسجم قطعه‌سازی کشور به نقطه مطلوب نزدیک می‌شود و می‌رود تا در سایه همراهی و هم‌افزایی زنجیره تامین، هدف‌گذاری و دستیابی به تولید ۹۰۰هزار دستگاه در سال جاری را محقق کند. صنعت خودرو در ایران با وجود این‌که دومین صنعت مهم (پس از صنعت نفت) در اقتصاد کشور محسوب می‌شود، اما همواره در این سال‌ها با چالش‌ها و فراز و نشیب زیادی در تولید همراه بوده؛ مشکلاتی که بخشی از آن متاثر از تحریم و مسائل بین‌المللی است. با این‌حال، همچنان روند تولید و توسعه در این صنعت با تمام مشکلات ادامه دارد و حتی به ثبت رکوردهای پیاپی در این صنعت نیز منتهی شده است. شکست رکورد تولید سال گذشته در ایران‌خودرو، در پایان نهمین ماه از سال ۱۴۰۱ و دستیابی به افزایش عرضه و تحویل خودرو از موفقیت‌هایی است که با گذر از تولید ناقص و تولید مستقیم در این شرکت بزرگ خودروسازی محقق شده است؛ اتفاقی که در پرتو با همکاری و انسجام کامل میان زنجیره تامین و گروه صنعتی ایران‌خودرو حاصل شده است. برنامه تولید امسال ایران‌خودرو نیز هدف‌گذاری بزرگی است که تحقق آن علاوه‌بر سرمایه‌گذاری برای افزایش ظرفیت تولید در برخی قطعات، نیازمند اصلاح شیوه قیمت‌گذاری برای تامین نقدینگی لازم خودروساز و شبکه تامین بود.

مشکل کمبود نقدینگی و کنار گذاشته‌شدن عرضه بورسی
کمبود نقدینگی، بزرگ‌ترین معضل تولید و زنجیره تامین به‌عنوان بازوی قوی خودروسازان است؛ مشکلی که به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در ایران‌خودرو دنبال می‌شود. به‌رغم افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، خودروسازان بزرگ همچنان درگیر قیمت‌گذاری دستوری و فروش‌های تکلیفی هستند و درصد اعلام‌شده برای افزایش قیمت‌ها نیز براساس صورت‌های مالی شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۱ خودروسازان بوده است. این نیز در حالی است که صنایع بالادستی مانند فولاد و پتروشیمی بدون قیمت‌گذاری دستوری و براساس بهای جهانی در حال عرضه محصولات هستند؛ سیاستی که سبب شده است خودروسازان با زیان انباشته و قطعه‌سازان با حجم بالای مطالبات و مشکل نقدینگی مواجه شوند. در این میان، متاسفانه راهکار عرضه خودرو در بورس کالا هم که در ماه‌های اخیر تا حدودی به قیمت‌گذاری عادلانه‌تر و کاهش زیان انباشته و عرضه خودرو با قیمت واقعی کمک کرد، با سنگ‌اندازی‌های بسیار، کنار گذاشته شد، درحالی‌که به‌روزرسانی قراردادهای قطعه‌سازان و تسویه مطالبات و اجرای پروژه تامین مالی زنجیره تامین در ایران خودرو مرهون همین عرضه‌های بورسی بود.

هم‌افزایی و بسیج فعالان شبکه تامین
هدف‌گذاری ایران‌خودرو برای تولید ۹۰۰هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۲، تصمیم ارزشمند دیگری در شرایط تحریم محسوب می‌شود؛ هدفی که با هم‌افزایی و بسیج فعالان شبکه تامین، اصلاح قرارداد فروش قطعه‌سازان و آمادگی خطوط تولید سازندگان می‌تواند اهداف تعیین‌شده در ایران‌خودرو به‌ویژه افزایش کمی و کیفی تولید را عملی کند. بی‌تردید ترکیب چنین تیراژ بالایی همراه با عرضه محصولات جدید در سال جاری و تداوم اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودرو، شرایط بهتری را برای متقاضیان واقعی بازار خودرو فراهم خواهد کرد؛ شرایطی که با حذف کامل قرعه‌کشی و واقعی‌سازی قیمت‌ها و ایجاد تعادل در بازار به منطقی شدن قیمت‌ها و رضایت خودروساز و خریدار و سهامداران منتج خواهد شد. زیرا افزایش قیمتی به نفع خودروساز و مصرف‌کننده است که قیمت کارخانه را واقعی و دست خودروساز را برای افزایش قابل‌اتکای تولید و عرضه باز کند، آن هم درصورتی‌که از این پس شاهد ثبات قیمت دلار و کاهش نرخ تورم باشیم تا به‌رغم افزایش قیمت کارخانه‌ای، نرخ بازار کاهش نسبی یابد و روی قیمت جدید تثبیت شود.

صحه‌گذاری مجلسی‌ها بر مسیر روبه‌رشد ایران‌خودرو
در همین راستا، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی طرح تحول کیفیت محصول و خدمات ایران خودرو را رویکردی مناسب در راستای ساختارشکنی توصیف کرد و گفت: «تداوم این رویکرد زمینه رقابت خودروهای داخلی با محصولات خارجی را فراهم خواهد کرد.» سید سلمان ذاکر، برنامه تحول کیفیت محصول و خدمات ایران‌خودرو را ساختارشکنی و یک اقدام تحولی توصیف و اظهار کرد: «ورود به حوزه ارتقای کیفیت دشوار است، اما ایران‌خودرو به‌خوبی به این مقوله ورود کرده‌ است.» وی رویکرد ایران‌خودرو در حوزه ارتقای کیفیت را مناسب ارزیابی کرد، اما توسعه در کیفیت را زمان‌بر دانست و افزود: «اگر این رویکرد تداوم داشته باشد، آینده خوبی پیش‌بینی می‌شود و به نظر می‌رسد رقابت با خودروسازان داخلی و خارجی برقرار خواهد شد.» نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی همچنین تولید خودرو کامل را یک رویکرد اصلاحی اعلام کرد و گفت: «به نظر می‌رسد برای پرهیز از تولید خودروهای ناقص باید از تمامی قطعه‌سازان حمایت کرد و با پرداخت به‌موقع معوقات آن‌ها، زمینه خودکفایی در تولید تمام قطعات در داخل را فراهم کرد. چراکه قطعات داخلی از قابلیت رقابت با قطعات خارجی برخوردار هستند.»

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 271 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 16 آوریل 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.