آتنا گروپ التهابات بازار خودرو؛ دلیل فراخواندن وزیر به مجلس - آتنا گروپ

به گزارش «آتنا گروپ»،وزارت صمت با وعده‌هایی که سال گذشته مطرح کرد، نتوانست زمینه کاهش قیمت خودرو و بازگشت آرامش به این صنعت و بازار را فراهم کند. به عقیده کارشناسان این حوزه، عدم تحقق واردات ۱۰۰هزار دستگاه تا پایان سال ۱۴۰۱، کار را برای دولت درخصوص واردات و عرضه ۲۰۰هزار دستگاه خودرو تا پایان فصل دشوارتر کرده است. هرچند با تحقق واردات محدود برخی برندها تاکنون حتی یک خودرو تحویل متقاضیان خودرو وارداتی نشده است که این امر نشان از عدم هماهنگی میان تصمیم‌گیران وزارت صمت و دیگر ارگان‌های ذیربط دارد. با این‌حال، طی هفته گذشته دولت برای اصلاح و سرعت بخشیدن در خدمت‌رسانی به شهروندان دست به ترکیب تیم مدیریتی هیات دولت زد. اما درحالی‌که انتظار می‌رفت در کابینه جای وزیر صمت در میان مدیرانی باشد که دولت پیش از استیضاح به فکر تغییر آن باشد، اما این‌طور نشد. با توجه شرایط صنعت خودرو که به باتلاقی برای وزاری صمت در دولت گذشته و دولت سیزدهم شده، حالا زمزمه طرح استیضاح فاطمی‌امین دوباره میان نمایندگان خانه ملت در حال کلید خوردن است. لطف‌ا.. سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص احتمال طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون متبوع خود به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «از سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت خواسته شده است تا امروز؛ یکشنبه ۲۷ فروردین برای پاسخگویی به سوالات تعدادی از نمایندگان مجلس در کمیسیون صنایع و معادن حاضر شود.» وی در ادامه افزود: «مدتی است که چند گروه از نمایندگان مجلس درخواست استیضاح وزیر صمت را دارند. کمیسیون صنایع نیز در حال جمع‌بندی است و طبق آن‌چه که به ما اطلاع داده شده، وزیر صمت در جلسه امروز این کمیسیون جهت پاسخگویی به نمایندگانی که خواهان استیضاح هستند حاضر خواهد شد و چنانچه نمایندگان استیضاح‌کننده از توضیحات وزیر قانع نشدند، درخواست استیضاح در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.»

با توجه به آمارها که افزایش ۳۵درصدی تولید خودرو را نشان می‌دهد، آیا ضرورت استیضاح وزیر از سوی نمایندگان کمیسیون صنایع همچنان احساس می‌شود؟
وزیر صمت سال گذشته از برنامه خود برای اصلاح روند خودروسازی کشور سخن گفت و معتقد بود تا زمانی که تولید افزایش نیابد، تعادل در بازار خودرو ایجاد نمی‌شود، اما این وعده‌ها محقق نشدند. تا جایی‌که پس از حواشی فراوان، قیمت جدید خودروهای داخلی براساس تصمیمات وزارت صمت و شورای رقابت اعلام شد و با افزایش بیش از ۵۰درصدی با احتساب مالیات، عوارض و هزینه‌های جانبی آن هم درِ کارخانه مواجه شد که یکی از وعده‌های فاطمی‌امین از بدو ورود به وزارتخانه، کاهش و ساماندهی قیمت خودرو بود.

آیا تنها دلیل فراخواندن وزیر صمت به مجلس، موضوع افزایش قیمت محصولات خودروسازان داخلی است یا نمایندگان درخصوص تعیین تکلیف شرایط واردات ۲۰۰هزار دستگاه خودرو وعده داده‌شده نیز مواردی را مطرح خواهند کرد؟
کمیسیون صنایع سوالاتی پیرامون وضعیت خودروسازان و بازار خودرو دارد که باید دلیل تشدید التهابات ریشه‌یابی شود. در سال گذشته قیمت خودرو بالا رفت و همین مساله منجر به سوالات متعدد از وزیر صمت شد و تا طرح استیضاح فاطمی‌امین موضوع بالا گرفت. استیضاح وزیر صمت در سال گذشته چندبار توسط نمایندگان مجلس مطرح شد و حال در آغاز سال ۱۴۰۲ نیز به دلیل افزایش قیمت خودرو، ابهام در طرح واردات خودرو و بی‌سامانی صنعت خودرو مجددا نمایندگان مجلس را بر آن داشته است تا طرح استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت را در دستورکار خود قرار دهند.

از نظر برخی کارشناسان، عملکرد وزیر صمت نسبت به چند وزیر و سرپرست پیشین این وزارتخانه در شرایط مناسب‌تری قرار دارد. کدام وعده‌های وزیر صمت به نظر شما ایشان را نامزد استیضاح نمایندگان کمیسیون صنایع کرده است؟
در مردادماه سال ۱۴۰۰ سیدرضا فاطمی‌امین به‌عنوان وزیر پیشنهادی صمت از سوی دولت به مجلس معرفی شد و همان زمان اعلام کرد که در صورت تکیه زدن بر این مسند، برنامه‌هایی برای تنظیم بازار، افزایش صادرات، پشتیبانی و رفع موانع تولید، کاهش اثر تحریم‌ها، کاهش قیمت دلار، کنترل قیمت کالاهای مصرفی خانوار، کاهش قیمت سیمان و فولاد، کاهش بیکاری و بهبود وضعیت معیشت مردم دارد که اگر از همه این وعده‌های بزرگ بگذریم و تنها به حوزه خودرو بسنده کنیم، مشخص می‌شود نه‌تنها بخشی از این وعده‌ها محقق نشد، بلکه شرایط برای مردم و تولیدکنندگان بیش از پیش پیچیده شد.

با توجه به آن‌که صنعت خودرو به دلیل تحریم‌های هدفمند بین‌المللی دچار هزینه‌های بسیاری شده و برای ادامه فعالیت اقتصادی نیازمند مساعدت‌های همه‌جانبه دولت است، خواست اعضای کمیسیون صنایع از وزیر صمت در خصوص صنعت خودرو چیست؟
طبق وعده‌های مطرح‌شده طی دو سال گذشته رقابتی‌شدن صنعت خودرو، افزایش تیراژ تولید محصولات، اصلاح ساختارهای مدیریتی و اقتصادی در شرکت‌های بزرگ خودروسازی از اهم انتظارات نمایندگان بوده است. وزیر صمت وعده داده بود؛ در سال ۱۴۰۳ حداقل ۳۰درصد از خودروهای تولیدشده یعنی از هر ۳خودرو تولیدی، یک خودرو صادر شود.
اما درحال‌حاضر بازار خودرو داخلی همچنان درگیر التهابات و نوسانات قیمتی است. ازسوی‌دیگر، کاهش تعرفه‌ واردات خودرو، یکی دیگر از ابزارهایی بود که باید برای افزایش عرضه محصولات باید به‌کار گرفته می‌شد و نشد. در دور گذشته گفتند صنعت خودرو به افتخار ملی بدل خواهد شد، اما نه‌تنها افتخاری آفریده نشده، بلکه با تصمیمات نادرست موجبات دلسردی متقاضیان داخلی و دور از دسترس شدن محصولات خودروسازان از سبد خانوارهای کم‌بضاعت فراهم شد. سالانه ۱۷هزار نفر از هموطنان جان خود را در جاده‌ها از دست می‌دهند و ۳۶۰هزار نفر دچار قطع عضو و
قطع‌نخاع می‌شوند.
به‌رغم وعده وزیر برای حذف قرعه‌کشی، ارائه یک شیوه شناسایی متقاضیان واقعی محصولات خودروسازان و کاهش قیمت خودرو، این موضوع درواقع محقق نشد و همچنان شاهد عدم کنترل بازار و حضور سوداگران در بازار هستیم.

درخصوص تعیین تکلیف موضوع خودروهای وارداتی، آیا به نظر شما وزیر صمت می‌تواند تا پایان فصل به این وعده خود جامه عمل بپوشاند؟
واردات محدود برخی برندها جوابگو نیاز بازار نیست. ازسوی‌دیگر، عرضه محصولات خودروسازان جهانی به‌رغم قول وزیر صمت محقق نشد و برای پول‌های بلوکه‌شده بحث‌های زیادی به وجود آمد. عدم کاهش قیمت خودرو، عدم تولید کافی و عدم واردات خودرو سبب بلاتکلیفی این بازار شده است. درمجموع؛ بازی با قیمت محصولات به‌عنوان قیمت درِ کارخانه و قیمت مصرف‌کننده و قیمت‌های افسارگسیخته سبب شده است کمیسیون صمت به تغییر وزیر صمت فکر کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 254 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 16 آوریل 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.