آتنا گروپ افزایش 5 تا 10درصدی قیمت آزاد خودرو در نخستین ماه سال - آتنا گروپ

به گزارش «آتنا گروپ»،بازار خودرو با افزایش نرخ کارخانه‌ای خودروها با رشد قیمت مواجه شده است. برخی خودروهای داخلی بین ۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان رشد قیمت را تجربه کرده‌اند، جهشی که تنها در ۴۰ روز حاصل شده است. اگر پیش از عید و روزهای پایانی سال فردی اقدام به خرید خودروهای داخلی کرده بود، امروز به ارزش افزوده‌ای چند ده‌میلیون‌تومانی دست پیدا می‌کرد. این اتفاق به دلیل سیگنال‌هایی است تورم و همچنین کمبود عرضه خودرو به بازار می‌دهد و سبب شده است تورم موجود در بازار خودرو چند برابر تورم در اقتصاد باشد. در این شرایط، بسیاری معتقدند عرضه فراوان خودرو از سوی خودروساز و همچنین عرضه با حجم بالای خودروهای کارکرده خارجی، بخش بزرگی از تورم بازار خودرو را کاهش خواهد داد. اما ادامه این روند افزایش و البته جهش قیمتی را طی ماه‌های پیشِ رو به وجود خواهد آورد. این مساله باعث شده است بسیاری به دنبال خرید خودرو باشند و ازسوی‌دیگر، فروشندگان نیز بالاترین قیمت را برای فروش در نظر بگیرند. هرچند بسیاری اعتقاد دارند در این بازار تورمی فروش خودرو برابر با زیان خواهد بود. چراکه در ماه‌های پیشِ روی قیمت خودرو قطعا با افزایش بیشتری همراه خواهد شد. درخصوص وضعیت بازار خودرو طی فروردین سال جاری و مقایسه آن با روزهای پایانی سال با سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران به گفت‌وگو پرداختیم.

با گذشت یک ماه از سال ۱۴۰۲ وضعیت بازار خودرو به کجا رسیده و قیمت‌ها چقدر رشد داشته است؟
فروردین‌ماه هر سال معمولا فروش بسیار کم است و خیلی موردی فاکتور می‌شود. اما بازار خودرو فروردین‌ماه امسال را توفانی آغاز کرد. امسال نسبت‌به سال گذشته رشد بهای خودرو بسیار بالاتر بود. افزایش قیمتی که برای کارخانجات داشتیم، تاثیر روانی خود را بر بازار گذاشت. می‌بینیم که نسبت روزهای پایانی اسفند برخی خودروها ۵درصد و برخی دیگر بیش از ۱۰درصد رشد قیمتی داشتند. این جهش بها در محصولات ایران‌خودرو، سایپا و مونتاژی دیده شد.

وضعیت خرید و فروش خودروها طی این ماه به چه صورت بوده است؟
خرید و فروش بسیار پایین اما درمقابل قیمت اعلامی فروشندگان بسیار بالاست. ولی کسانی که نیاز به خودرو دارند، ناچار به سمت بازار می‌آیند.

درحال‌حاضر کمترین و بیشترین افزایش قیمت مربوط به کدام خودروها بوده است؟
قیمت همه خودروها رشد نسبی داشته‌ است. مثلا خودرو تیبا۲ پیش از عید ۳۷۰میلیون تومان بوده اما در سال جدید به بیش از ۴۳۰میلیون تومان رسیده است. کوییک‌آر پیش از سال ۳۸۰میلیون تومان بود که این محصول هم به بیش از ۴۴۰میلیون تومان رسیده است. محصولات مونتاژی هم همگی ۱۰درصد قیمت رشد را دارند. ۲۰۶ تیپ۲ هم پیش از سال ۵۶۰میلیون تومان بود که در سال جدید به بیش از ۶۴۰ تا ۶۵۰میلیون تومان رسیده است. این روند برای پژوپارس و سایر خودروهای ایران‌خودرو نیز دیده می‌شود. دناپلاس‌توربو اواخر سال ۹۱۵میلیون تومان بود که طی روزهای گذشته به بیش‌از یک‌میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان رسید. ۱۸۰میلیون تومان رشد قیمت دناپلاس تنها در ۳۰ تا ۴۰ روز گذشته ایجاد شده است.

آیا این رشد بها سبب شده است مصرف‌کننده واقعی از جهش قیمتی در آینده به نوعی ترس داشته باشد و به سمت خرید خودرو بیاید یا معاملات اندک است؟
وقتی کسی احتیاج به خودرو دارد، حتما برای خرید اقدام می‌کند. چراکه هم از خودرو استفاده خواهد کرد و هم ارزش افزوده برای فرد دارد. اگر قیمت خودرو در فروردین‌ماه سال گذشته را بررسی کنیم، می‌بینیم ۲۰۶ کمتر از ۳۰۰میلیون تومان بوده است. یعنی اگر فردی سال گذشته هم این خودرو گران به‌نظر می‌رسید، خرید کرده بود، امسال با یک‌سال مصرف و افزایش کیلومتر، خودرو دارای ارزش افزوده هم شده است. زیرا امروز این خودرو به بیش‌از ۶۵۰میلیون تومان رسیده و حتی اگر خودرویی تصادف کرده باشد، بازهم بیش‌از ۲۰۰میلیون تومان رشد قیمتی داشته است. مردم تورم را حس می‌کنند و به همین دلیل سعی دارند پول خود را روی خودرو سرمایه‌گذاری کنند.

دلیل این رشد چشمگیر قیمت خودرو را چه می‌دانید؟
کسی که خودرویی از کارخانه تحویل گرفته است، به دلیل این‌که می‌داند خودرو جدیدی فاکتور نمی‌شود، قیمت را برای فروش بالا می‌برد یا اصولا عجله‌ای برای فروش ندارد. صعود نرخ ارز هم بر افزایش قیمت خودرو تاثیرگذار است. ضمن این‌که محدودیت عرضه همواره یکی از دلایل رشد قیمت خودرو در بازار بوده است. همین حالا هم محدودیت عرضه در بازار وجود دارد. نیاز بازار تامین نمی‌شود. همواره تاکید کرده‌ایم؛ برای این‌که التهابات بازار کاهش پیدا کند، دولت باید شرایط را برای واردات خودروهای کارکرده فراهم کند. در این صورت بازار راه خود را پیدا خواهد کرد. حتی اگر خودروساز همچنان محدودیت عرضه داشته باشد، با واردات خودروهای دست‌دوم، قیمت‌ در بازار مشخص می‌شود و التهابات در بازار فروکش‌ خواهد کرد. در فروردین‌ماه ۹۷ نرخ دلار حدود ۶هزار تومان بوده، اما امروز قیمت دلار ۸ برابر شده، این در حالی است که خودرو ۲۰۶ در فروردین‌ماه ۹۷ حدود ۳۴میلیون تومان بوده و امروز به ۶۶۰میلیون تومان رسیده و حدود ۱۹ برابر رشد کرده، این در حالی است که نرخ ارز ۸ برابر رشد کرده است. چه اتفاقی رخ داده که بازار خودرو این‌چنین شده است؟ می‌بینیم که ممنوعیت واردات خودرو چه بلایی بر سر بازار خودرو آورد. اگر واردات آزاد بود، امروز خودروهای مونتاژی با این قیمت‌ها در بازار معامله نمی‌شد.

دلیل این‌که برخی خودروهای مونتاژی چینی رشد قیمت چشمگیری در بازار دارند، چیست؟
وقتی می‌خواهند این خودروها را قیمت‌گذاری کنند، با خودروهایی مشابه خارجی مقایسه می‌کنند. می‌گویند خودرو خارجی با امکانات کمتر از مونتاژی‌ها ۵میلیارد قیمت دارد، چرا خودرو مونتاژی چینی بیش از ۲ یا ۳ میلیارد قیمت نداشته باشد؟ تیگو۸ در بازار بیش‌از ۴میلیارد تومان معامله می‌شود. آیا قیمت این خودرو با دلار ۵۰هزار تومانی، ۸۰ هزار دلار است؟ این نشان می‌دهد محدودیت عرضه و ممنوعیت واردات چه بلایی بر سر بازار آورده است.

یکی از نمایندگان مجلس مدعی است اگر سالانه ۵۰۰هزار خودرو کار کرده وارد کشور کنیم، قیمت‌ ریزش خواهد داشت. به نظر شما با چه میزان واردات می‌توان قیمت‌ خودرو را که ۱۹ برابر شده است، کاهش داد؟
واردات که مطرح شود، قیمت‌ها دچار ریزش خواهد شد. واردات ۵۰۰هزار خودرو کارکرده کمک بسیاری به از بین بردن التهاب بازار می‌کند، زیرا قیمت خودرو مدل ۲۰۲۲ سانتافه ۷هزار دلار کمتر از مدل ۲۰۲۳ است. خودرو مدل ۲۰۱۸ سانتافه در بالاترین قیمت حدود ۱۵هزار دلار قیمت دارد که با دلار ۵۰هزار تومانی، ۷۵۰ میلیون تومان می‌شود و حتی اگر همین رقم را بابت عوارض و سایر خدمات دریافت کنند، قیمت این خودرو یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود. اما بهای این خودرو در بازار تهران درحال‌حاضر بیش از ۵میلیارد تومان است. بنابراین اگر واردات آزاد باشد، خودرو مونتاژی پُرایراد در بازار ۲میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به فروش نمی‌رسد و ریزش چشمگیری خواهد داشت. حتی خودرویی مانند دنا که درحال‌حاضر بیش از یک‌میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان قیمت دارد، ریزش خواهد داشت. مصرف‌کننده دنبال خرید محصولی با قیمت مناسب است. هیوندای آی۲۰ امروز به بیش از یک‌میلیارد تومان رسیده است. قیمت کارکرده این محصول در بازار جهانی دیگر ۱۵هزار دلار نیست، بلکه هزار دلار است. خودروهای کارکرده مانند آی‌۱۰ و آی۲۰ و الانترا کمتر از ۵هزار دلار قیمت دارند. واردات این خودروها تاثیر مثبتی بر قیمت خودروهایی مانند ۲۰۶ و ۲۰۷ و دنا و… دارد. بنابراین واردات کارکرده‌ها تاثیر مثبتی بر بازار خودروهای تولید داخل دارد. به‌زودی همه خودروها میلیاردی خواهند شد و همه با حسرت به آن نگاه خواهند کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 365 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 26 آوریل 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.