- خبرنگار: علیرضا جابتی
- چاپ
با برنامهریزی «ساپکو» برای تامین، از هفته جاری محقق میشود:
افزایش تولید «ایرانخودرو» تا ۲۵۰۰ دستگاه در روز
با تاکید مدیرعامل ایرانخودرو، افزایش میانگین تولید روزانه خودرو تا ۲۱۰۰ دستگاه طی دو هفته اخیر با عزم و همت ساپکو و شبکه تامین این گروه صنعتی انجام شده است
برنامهریزی تامین برای افزایش تیراژ تولید روزانه ایران خودرو در هفته جاری تا ۲۵۰۰ دستگاه در دستور کار ساپکو قرار گرفت. با تاکید مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، افزایش میانگین تولید روزانه خودرو تا ۲۱۰۰ دستگاه در دو هفته اخیر با عزم و همت ساپکو و شبکه تامین گروه صنعتی ایرانخودرو انجام شده و حصول برنامه تولید روزانه ۲۵۰۰ دستگاه در هفته جاری بهمنظور اجرای برنامه تولید سال ۱۴۰۲ این گروه صنعتی، در دستور کار قرار گرفته است.
ضرورت پیشبینی بحرانهای احتمالی تامین
در این زمینه، مدیرعامل ساپکو بر ضرورت پیشبینی بحرانهای احتمالی تامین در هفته جاری ازسوی دستاندرکاران مرتبط تاکید کرد و آن را راهکار حفظ راندمان تولید برای تحقق تولید روزانه ۲۵۰۰ دستگاه بهمنظور اجرای برنامه سال جاری ایرانخودرو، دانست. کیانوش پورمجیب با اشاره به اهمیت برنامه مذکور، بر لزوم آمایش ساپکو و شبکه تامین در پیگیری بیش از پیش و حلوفصل مسایل مربوط به گمرک نظیر فرآیند تخصیص و ترخیص قطعات تاکید کرده و افزایش ظرفیت تولید قطعات مهم خودرویی، نظیر دستهسیم و اقلام موتوری و حفظ راندمان تامین قطعات خودرو تارا برای پیشگیری از کاهش تولید را مورد تاکید قرار داده است. گفتنی است، حفظ و تسریع روند تامین و تولید خودرو هایما نیز در دستور کار شرکت ساپکو است.
عرضه نخستین خودرو هفتنفره ایرانخودرو
بهموازات اتخاذ این تدابیر، گروه صنعتی ایرانخودرو تحویل نخستین مرحله خودرو هایما ۷X را بهصورت حضوری و غیرحضوری به مشتریان آغاز کرد. در این راستا و بهمنظور توسعه سبد محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو و با هدف افزایش رضایت مشتریان، پس از دریافت تاییدیههای نهایی و قیمتگذاری توسط شورای رقابت، تحویل اولین مرحله خودرو هایما ۷X به مشتریان آغاز شد. ایرانخودرو در بازه زمانی هفتروزه، بیش از ۱۰۰ دستگاه از این محصول را بهصورت حضوری و غیرحضوری در اختیار مشتریان قرار داده است.
خودرو هایما ۷X بهعنوان اولین خودرو هفتنفره گروه صنعتی در کلاس MPV در سایت خراسان با ۲۰ درصد ظرفیت داخلیسازی به تولید رسیده، این محصول یکی از ایمنترین خودروهای موجود در بازار ایران است که موفق به کسب پنج ستاره ایمنی از موسسه تست تصادف چین (CN-CAP) شده است؛ از سایر ویژگیهای این خودرو میتوان به دارا بودن شش کیسه ایمنی هوا، سیستم هشدار یادآور حضور کودک در خودرو، دوربین دید ۳۶۰ درجه، دوربین نظارت بر سرنشینان داخل خودرو، قابلیت فرمانپذیری صوتی برای سرنشینان جلو، در برقی صندوق عقب، سیستم رانندگی خودران و سیستم کمکی پارک اشاره کرد.
این خودرو علاوه بر دارا بودن ۱۲ رادار در اطراف خود، دارای سیستم کروزکنترل تطبیقی است که بین سرعتهای ۳۰ تا ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت عمل میکند و بهصورت دائم جاده و مسیر پیش رو را پایش کرده و سرعت خودرو را بر مبنای فاصله از خودرو مقابل تنظیم میکند.
گام مهم ایرانخودرو برای کاهش تلفات سوانح جادهای
گروه صنعتی ایرانخودرو همچنین در راستای تلفات سوانح جادهای از طریق ارائه خدمات خودرو متصل، یک تفاهمنامه همکاری را بین شرکت امدادخودروایران و شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل به امضا رساند. این تفاهمنامه که با موضوع ایجاد مشارکت در ارایه خدمات خودرو متصل، با حضور مدیران عامل دو شرکت به امضای دو طرف رسیده، همکاری در حوزههایی ازجمله تامین زیرساخت شبکه ارتباطی مورد نیاز برای توسعه طرح خودرو متصل، تامین مرکز داده مناسب، سرور و زیرساخت پردازش و ذخیرهسازی اطلاعات و همچنین امنیت تبادل و ذخیرهسازی اطلاعات، تامین پلتفرم اینترنت اشیا مناسب برای کاربرد خودرو متصل، تامین تجهیزات و ادوات مورد نیاز برای اتصال خودروها و جمعآوری، ارسال و پردازش دادهها، ایجاد شبکه فروش، پشتیبانی از مشتریان و مرکز تماس و ارایه خدمات به مشتریان و کاربران نهایی راهکار خودرو متصل و تامین فضا برای تجهیزات را شامل میشود.
استفاده از فناوری خودرو متصل در راستای ماموریتهای ایرانخودرو
مدیرعامل امدادخودرو ایران در مراسم امضای این تفاهمنامه با اشاره به خدمات امدادخودروایران و فعالیت ۱۵۰۰ ناوگان امدادی در سراسر کشور، محصول این همکاری را، برداشتهشدن گامهایی مهم در مسیر بهبود خدماترسانی به هم وطنان و مشتریان توصیف کرد و افزود: «امدادخودرو ایران با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه خدمات پس از فروش خودرو توانسته است در مسیر کسب رضایت مشتریان گام بردارد و توسعه همکاری با شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل و بهکارگیری ابزار و فناوریهای نوین میتواند در بهبود کیفیت زندگی شهری و زیست محیطی آنان موثر باشد.»
رضا گنجی جویباری در تشریح ابعاد این همکاری گفت: «استفاده از فناوری خودرو متصل در راستای ماموریتهای گروه صنعتی ایرانخودرو میتواند بر کاهش تصادفات در جادهها تاثیر بگذارد و برای دارندگان خودرو نیز این امکان را فراهم سازد تا با آرامش و آسودگی بیشتری برانند.»
اجرای زیرساخت سامانه تماس اضطراری بهصورت پایلوت
مدیرعامل ایرانسل نیز با اشاره به دیگر سرویسهای هوشمند و فناور ایرانسل گفت: «بهتازگی و با امضای تفاهمنامهای، زیرساخت سامانه تماس اضطراری در صنعت خودرو (E –call) را بهصورت پایلوت اجرا کرده و آمادهایم تا این سرویس را در سطح وسیعتری در کشور به مرحله اجرا برسانیم، زیرساخت سرویس (E-sim) هم در شبکه ایرانسل وجود دارد و بهصورت پایلوت فعال است، اما به دلیل تحریمهای موجود، نیازمند رفع مواردی هستیم تا بتوانیم از آن با استفاده از دستگاههای پشتیبانیکننده از این سرویس، بهرهمند شویم.»
بیژن عباسیآرند با توضیح استراتژی ایرانسل در چند سال اخیر و پیشرفت شرکت از خدمات ارتباطپایه (Telco) به فناوریمحور (Techco) ادامه داد: «با توجه به اینکه دنیا در زمینه خودروهای برقی هوشمند در حال فعالیت است، ما نیز آمادگی داریم تا با بهکارگیری ظرفیتهایمان، در این زمینه اقدامات توسعهای انجام دهیم و امضای این تفاهمنامه، میتواند گام مهمی در راستای تحقق تحول دیجیتال در صنعت خودرو کشور باشد.»