آتنا گروپ افزایش امنیت جانی در جاده‌ها با ارتقای ایمنی خودروها - آتنا گروپ

به گزارش «آتنا گروپ»،با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، به موسم مسافرت‌های نوروزی نزدیک می‌شویم. این در حالی است که همه‌ساله در این هنگام شاهد افزایش تصادفات جاده‌ای و به تناسب آن تلفات جانی و خسارات مالی بوده‌ایم. به گفته پلیس راهور، سه عامل اصلی این تصادفات، خطای انسانی، راه و علائم جاده‌ای و عیوب فنی خودرو هستند که از این سه؛ خطای انسانی نقش اصلی را دارد. در این میان، نقش سازمان‌ها به‌ویژه پلیس و صداوسیما در فرهنگ‌سازی برای رانندگی صحیح و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی بیشتر می‌شود. زیرا برعکس نگاه موجود در جامعه، نقش خودرو در ایجاد تصادفات بسیار کمتر از دو عامل دیگر یعنی خطای انسانی و کیفیت جاده است. با این‌حال، خوشبختانه افزایش سهم خودروهای دارای کیفیت بالاتر در جاده‌ها همچون شاهین و کوییک در سال‌های اخیر باعث ایجاد شرایط مناسبی در کاهش تصادفات منجر به جرح و فوت شده است. هرچند به‌رغم توقف تولید محصولاتی مانند پراید، تیبا، ۴۰۵ و سمند، هنوز هم بیش‌از نیمی از خودروهای در حال تردد در معبار شهری و برون‌شهری کشور را همین خودروها تشکیل می‌دهند. اما رویکرد خودروسازان به سمت کیفی‌سازی ومقاوم‌سازی خودروهای جدید تاثیر خود را در کاهش تصادفات منجر به تلفات جانی و خسارات مالی نشان داده است.

ایمنی «شاهین»؛ گامی بزرگ برای کاهش خسارات جانی و مالی
شرایط و استانداردهای لحاظ‌شده در طراحی و تولید خودروهای جدید همچون شاهین، در حفاظت از افراد در حین استفاده از وسیله نقلیه بسیار موثر است. بررسی تست تصادف شاهین نشان‌دهنده مقاومت مناسب این خودرو در برابر تصادفات است. این بدان معناست که حتی در صورت کاهش نیافتن تعداد تصادفات ناشی از خطای انسانی و نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها، با فرض جایگرینی خودروهای باکیفیت جدید به‌جای خودروهای ناایمن قبلی، میزان تلفات جانی و خسارات مالی کاهش خواهش داشت.
برخورداری «شاهین»از استانداردهای ایمنی روز
وجود استارت دکمه‌ای، سانروف، ورود به خودرو بدون کلید، مولتی مدیا با نمایشگر ۷ اینچی، دوربین عقب، کلیدهای کنترلی روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم پایش فشار باد تایر، نشانگر تعویض دنده، چراغ روشنایی روز، چراغ‌های اتوماتیک، چراغ همراهی تا درِ منزل، سیستم ناوبری، نمایشگر دمای هوای بیرون، سیستم هشداردهنده امنیتی، کامپیوتر سفر، صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک، فرمان برقی، ترمز جلو و عقب دیسکی و… از جمله مزایایی هستند که به‌خودخودی شاهین را از بسیاری محصولات داخلی متمایز می‌کند. اما گذشته از ‌آپشن‌ها و امکانات شاهین، سیستم کیسه هوا (ایربگ) این خودرو براساس استاندارد روز اروپا (ECE) و تست‌های انجام‌شده در کشورهای اروپایی توسعه یافته است. این تست، معیار اصلی صحه‌گذاری و اعطای مجوزهای مختلف «ای‌مارک» و ECE است. تست دیگری که آن هم در یکی از مراکز ایمنی‌سنجی اروپایی انجام شده، تست R95 از استاندارد ECE بود که شاهین از آن هم سربلند و موفق بیرون آمده است. گواهی موفقیت در این تست، یکی از شش بخش اصلی برای اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپاست. حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم‌شکست نقاط جوش و اتصال ستون‌ها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C، مهار صحیح نیروی واردشده در نقطه R، امکان باز شدن درها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه‌گیر داخل درها و جلوگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم شکست ستون افقی پایینی و… باعث شده است شاهین حتی بدون داشتن کیسه‌های هوای کناری و پرده‌ای، استاندارد ارتقایافته را به دست آورد و به این ترتیب، در جایگاه ایمن‌ترین خودرو ملی قرار بگیرد. بدین‌ترتیب، شاهین علاوه‌بر برخورداری از استاندارد برخورد با عابرپیاده، تاییدیه نهایی استاندارد ECE اروپا را به دست آورده و تا امروز ویدئو دو تست ایمنی آن (ایربگ و استحکام بدنه) به‌صورت رسمی منتشر شده است که نشان از آمادگی شاهین برای حداقل ۳ ستاره و نیز قابلیت کسب ۴ ستاره از ۵ ستاره ایمنی یورو ان‌کپ دارد.

استاندارد محافظت از عابر پیاده در «شاهین»
شاهین سایپا یک خودرو کاملا مستقل با یک طراحی پخته است که ساختار شاسی ایمن و فاصله‌محوری مناسبی دارد. این خودرو همچنین از تناسب خوبی بین اجزای بدنه‌ بهره می‌برد. کلاس C که خودرو شاهین در آن طراحی شده، یکی از پرفروش‌ترین کلاس‌های بازار است که نیاز تمام اقشار و طیف‌های جامعه مانند جوانان و خانواده‌ها را برآورده می‌کند. ازسوی‌دیگر، بحث ایمنی آن در مسافرت‌های جاده‌ای نسبت‌به ‌خودروهای کوچک‌تر بیشتر بوده و مجموع این موارد دلیل طراحی شاهین در کلاس C بوده است. یکی از استانداردهای ایمنی که سایپا در طراحی این خودرو نیز مدنظر داشته، استاندارد عابرپیاده است؛ باتوجه به این‌که حدود ۴۰درصد مرگ‌ومیرها در تصادفات خودرویی مربوط به عابر پیاده است، این تست از اهمیت خاصی برخوردار است. در خودرو شاهین، ارتفاع لبه پایینی سپر جلو به‌شکلی است که به‌مچ پای عابر برخورد نکند. ارتفاع پلاک نیز به‌گونه‌ای تنظیم شده که برخوردی با زانو نداشته باشد. ارتفاع و نرمی جلوپنجره نیز به‌نحوی است که منجر به‌ شکستن لگن عابرپیاده نشود. محدوده روی درپوش موتور نیز که محل ضربه سر است، کاملا منعطف طراحی شده، فاصله ۱۰سانتی‌متری موتور تا کاپوت نیز رعایت شده است تا برخورد سر عابر با کاپوت، برخورد با جسم سخت نباشد و سبب جراحت و آسیب جدی نشود. درمجموع محفظه موتور با اصلاحات بسیار زیاد برای پاس‌ کردن تست تصادف یورو ان‌کپ با کسب حداقل سه‌ستاره طراحی شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 274 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 28 فوریه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.