گروه صنعتی ایرانخودرو در ۹ماهه امسال، موفق به ثبت دستاوردها و رکوردهای بسیاری شد که ازجمله آنها میتوان به کاهش ارزبری ۴۵میلیون یورویی در زنجیره تامین، عبور از رکورد تولید ۱۲ماهه سال ۱۴۰۰ با تولید بیش از ۴۶۰هزار دستگاه به همراه ثبت رکورد تولید ماهانه در آذرماه، گذر از آمار مجموع عرضه کل سال ۱۴۰۰، رشد ۴۵درصدی صدور فاکتور، افزایش ۱۴۵هزار دستگاهی تولید خودرو کامل قابل عرضه به مشتریان و… اشاره کرد.
در همین راستا، آمارهای ثبتشده از تحویل خودرو به مشتریان نیز بیانگر استقبال قابل توجه مشتریان از تحویل بهصورت حضوری و در محل سایتهای تولیدی ایرانخودرو در سطح کشور و افزایش بیش از دوبرابری در ۹ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
افزایش ظرفیت تحویل حضوری تا پایان سال
گروه صنعتی ایرانخودرو در راستای توجه به خواست مشتریان و براساس مسئولیتهای اجتماعی خود، زمینه تحویل حضوری خودرو به مشتریان را در تمامی سایتهای تولیدی خود در سراسر کشور فراهم کرده و این امر با استقبال قابلتوجه مشتریان روبهرو شده است.
این گروه صنعتی درحالحاضر و با توجه با استقبال مشتریان و همزمان با ماههای پایانی سال، با ایجاد زیرساختهای لازم، ظرفیت تحویل حضوری را افزایش داده است تا پاسخگوی خواست مشتریان مبنیبر تحویل سریعتر خودرو در ماههای پایانی سال باشد.
بر مبنای این گزارش، تحویل حضوری از عدد ۲۷هزار و ۱۰۷ دستگاه در ۹ماهه سال گذشته با رشد بیش از دوبرابری به ۵۷هزار و ۲۲۳ دستگاه افزایش یافته است. در بازه زمانی یادشده، تحویل حضوری در سایت تهران افزایش ۹۰درصدی را تجربه کرده و در سایتهای استانی نیز رشد ۱۵۹درصدی به ثبت رسیده است.
بیشترین افزایش تحویل حضوری مربوط به آذرماه امسال است که نسبتبه آذرماه سال گذشته افزایش ۲.۸ برابری را تجربه کرده است. متقاضیان تحویل حضوری میتوانند با انتخاب گزینه تحویل حضوری در پیامک ارسالی ایرانخودرو، از این امکان بهرهمند شوند و با حذف مرحله حمل در ایام پیش رو تا پایان سال، خودرو را در زمان کوتاهتری تحویل بگیرند.
افزایش تولید؛ گامی موثر برای پاسخگویی به نیاز مشتریان
در همین راستا، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی، افزایش تیراژ تولید در ایرانخودرو را گام موثری در پاسخگویی به نیاز مشتریان خواند و گفت: «خروج محصولات قدیمی مانند سمند و پژو ۴۰۵ که با استانداردهای ۸۵گانه همخوانی نداشت و طراحی و تولید محصولات جدید از اقدامات مهم ایرانخودرو به شمار میرود.»
علیاکبر کریمی افزود: «افزایش ۵۰درصدی تولید و عرضه خودرو به بازار نسبتبه سال گذشته و ارتقای کیفیت محصولات که از سیاستهای اصلی مجلس و دولت بوده، گام مهمی در تامین نیاز مشتریان است.»
وی به جایگاه صنعت خودرو ایران در جهان اشاره کرد و گفت: «میزان تولید خودرو نشان از جایگاه خوب شرکتهای خودروساز کشور در جهان دارد، بهطوریکه هماکنون در رتبه دهم قرار داریم که باید در کنار آن به خواستههای مردم با ارتقای کیفیت و کمیت تولید توجه ویژه شود و خودرو با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.»
عضو کمیسیون صنایع مجلس به عرضه خودرو در بورس اشاره کرد و گفت: «با توجه به شرایط شفاف و رقابتی حاکم در بورس کالا، عرضه در بورس روش خوب و منطقی برای فروش خودرو به مشتریان واقعی است که البته با افزایش عرضه شاهد دسترسی راحت مشتریان برای خرید خودرو خواهیم بود.»
وی اظهار کرد: «برای فروش خودرو به مشتریان واقعی، باید کنترل لازم برای فیلتر کردن تقاضا در بورس انجام شود تا کسانی که نیاز واقعی دارند برای خرید اقدام کنند.»
کریمی با تاکید بر اینکه عرضه خودرو باید به میزانی باشد که رقابت شدید ایجاد نکند که شاهد افزایش نامتعارف قیمت باشیم، تاکید کرد: «درحالحاضر تعداد حداقلی عرضه ۵۰۰ دستگاه است، درحالیکه بعضی شرکتها تعداد کمی عرضه میکنند که باعث افزایش بیاندازه قیمت میشود.»
در همین زمینه، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو نیز با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا گفت: «قیمت محصولات ایرانخودرو در بورس کالا بهمراتب کمتر از قیمتهای بازار است، بهگونهای که محصول هایما S۷ در بورس بیش از ۳۰۰میلیون تومان کمتر از بازار به فروش میرود.»
مهدی خطیبی دستیابی مشتری واقعی به خودرو را از محاسن بورس کالا عنوان کرد و گفت: «در شرایطی که امسال شاهد افزایش تولید و عرضه توسط ایرانخودرو در مقایسه با سال گذشته هستیم و درعینحال افزایش قیمت توسط خودروساز صورت نگرفته است، افزایش قیمتهای فعلی در بازار را باید در عوامل دیگری جز تولیدکننده جستوجو کرد.»
وی خاطرنشان کرد: «افزایش قیمت دلار و انتظارات تورمی در سطح جامعه سبب شده است مردم برای حفظ ارزش دارایی خود، خودرو را بهعنوان کالای سرمایهای درنظر بگیرند و نسبت به سرمایهگذاری در این بخش اقدام کنند.»
استفاده از زیرساختهای دانشی، آزمایشگاهی و فناوری
یکی از عواملی که ایرانخودرو را موفق به تولید خودرو کامل از ابتدای خردادماه سال جاری کرد، کاهش ارزبری ۴۵میلیون یورویی در زنجیره تامین با توسعه و تعمیق ساخت داخل به کمک قطعهسازان داخلی و شرکتهای دانشبنیان و مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی بود.
در همین راستا، گروه صنعتی ایرانخودرو در برای تعامل و همکاری و استفاده از زیرساختهای دانشی، آزمایشگاهی و فناوری بر اساس استانداردهای ایزو۲۶۲۶۲ و ایزو۲۱۴۳۴ با مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک تفاهمنامه همکاری امضا کرد.
مهمترین محورهای تفاهمنامه همکاری گروه صنعتی ایرانخودرو و مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک، در زمینه آموزش، مشاوره، پیادهسازی، آزمون صحهگذاری نرمافزارها و سختافزارهای شبکه و پلتفرمهای برق و الکترونیک براساس استانداردهای ایزو۲۶۲۶۲ و ایزو۲۱۴۳۴ در امنیت سایبری برای نرمافزارهای خودرویی، همکاری درخصوص اخذ استاندارد ایمارک برای محصولات سبک و سنگین و قطعات و همکاری در ارزیابی امنیت و کیفیت محصولات فناوری اطلاعات است.
ویدا سینا، مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک ضمن تقدیر از اقدام ایرانخودرو در پیشگام بودن در اجرای استانداردها، در این باره گفت: «ایرانخودرو اولین شرکت خودروساز داخلی است که خواستار اجرای استانداردهای ایزو۲۶۲۶۲ در محصولات تولیدی خود بوده است.»
وی اظهار امیدواری کرد؛ با اجرای این تفاهمنامه شرایط برای همکاری و استفاده از ظرفیتهای شرکت انفورماتیک برای دیگر شرکتهای خودروساز فراهم شود و نتایج مثبتی برای صنعت خودرو کشور داشته باشد.»
سینا افزود: «ایرانخودرو مانند دیگر شرکتهای بزرگ خودروساز در دنیا و با دید توسعهای و توجه به مسئولیتهای اجتماعی و افزایش ایمنی محصولات خودرو بهعنوان یک شرکت پیشرو خودروسازی در ایران بهشمار میرود.»
گفتنی است؛ این تفاهمنامه با محوریت مرکز همکاریهای فناورانه دانشبنیان ایرانخودرو و با حضور جمعی از معاونان و مدیران ایرانخودرو و ساپکو و مدیران مرکز تحقیقات و صنایع انفورماتیک در محل این شرکت به امضا رسید.