آتنا گروپ ورزش بعد از لیپوماتیک - آتنا گروپ

 

موارد استفاده از عمل کاهش سایز

کاهش چربی از قسمت شکم، پهلو، باسن

مزایای عمل خوش‌فرم شدن بدن

لاغری

افزایش اعتمادبه‌نفس بیمار

عوارض احتمالی عمل احساس درد

تورم، عفونت زخم‌

ایجاد گلوله های چربی زیر پوست

عوارض بیهوشی

ایجاد کبودی

بیهوشی دارد یا خیر؟ دارد
بعد از عمل بستری نیاز دارد؟ در بعضی موارد خاص نیاز به بستری است.
مدت زمان عمل بین دو تا چهار ساعت
احتمال موفقیت در صورت رعایت مراقبت ها و رژیم، نسبتا بالا
مدت دوران نقاهت ۴ تا ۶ هفته

یکی از اقداماتی که می‌توانید برای دست‌یابی به بدن ایده‌آل انجام دهید، کاهش وزن با عمل لیپوماتیک است. لیپوماتیک به شما کمک می‌کند که بافت چربی قدیمی زیر پوستتان از بین رفته و ظاهر بدنتان بهتر شود. شما می‌توانید از روش‌های مختلفی برای داشتن بدن ایده‌آل استفاده کنید، اما به مرور زمان و ترک رژیم غذایی و ورزش، متوجه خواهید شد که دوباره وزن شما به حالت قبلی بازگشته است. اما لیپوماتیک به شما اطمینان می‌دهد که با انجام این روش، امکان بازگشت چاقی وجود ندارد مگر اینکه رژیم و عادات غذایی خود را رعایت نکنید. به همین جهت ورزش بعد از لیپوماتیک اهمیت بسیاری دارد.

برای درک بهتر از جراحی لیپوماتیک، بهتر است بگوییم که این جراحی زیبایی باعث نابودی دائمی سلول‌های چربی زیر پوست شما می‌شود.داشتن بدنی متناسب از طریق لیپوماتیک، به انتخاب یک جراح متخصص ماهر بستگی دارد. به این ترتیب، علاوه بر داشتن شکمی تخت، می توانید باسن و سینه‌های خوش فرم داشته باشید. این روش در میان افراد مشهور جهان بسیار رایج است.

لیپوماتیک چیست؟

لیپوماتیک یک جراحی زیبایی است که با هدف کاهش چربی اضافه از بدن انجام می‌شود. این جراحی زیبایی می‌تواند در کلینیک‌های پزشکی انجام شود و به طور معمول نیازی به بیهوشی ندارد. در این روش طی یک جلسه مقدار قابل‌توجهی از چربی، ، با کمترین عوارض جانبی از بدن خارج می‌شود. بعد از تخلیه چربی به روش لیپوماتیک، پوست شما شل نخواهد شد. لیپوماتیک اثر و ماندگاری طولانی مدت داشته و می‌تواند سلولیت را از بین ببرد. در این جراحی، چربی به صورت فیزیکی و توسط حرکات ارتعاشی آزاد می‌شود، و این چربی‌ها بدون درد و خونریزی از بدن دفع می‌شوند. هدف از این جراحی تغییر در اندازه و شکل بدن است. پس از این جراحی شما باید به مدت ۳ تا ۷ روز استراحت کنید.

بیشتر بخوانید: لیپوماتیک پشت کمر

ورزش بعد از لیپوماتیک

به افرادی که عمل لیپوماتیک انجام داده توصیه می‌شود که به مدت دو هفته جهت انجام ورزش های سبک، منتظر بمانند و برای فعالیت‌های سنگین ورزشی حدود شش هفته صبر کنند. ورزش‌های هوازی یک گزینه عالی برای کاهش وزن و حفظ تناسب اندام است. ورزش‌های هوازی شامل فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی و دویدن است. همچنین تمرینات سنگین مثل برداشتن وزنه یا هر نوع تمرین مربوط به عضلات، برای حفظ نتایج لیپوماتیک بسیار مؤثر است؛ زیرا به کاهش چربی و افزایش عضلات کمک می‌کنند.

حفظ سبک زندگی به صورت سالم پس از عمل لیپوماتیک بسیار حائز اهمیت است. با این حال، باید به خاطر داشت که بلافاصله پس از جراحی لیپوماتیک نباید به ورزش بپردازید. توصیه می‌شود در ابتدا یک دوره استراحت حدود دو تا سه هفته را رعایت کنید.  بدن شما پس از دوران استراحت آغاز به فرآیند ترمیم و بهبودی با سرعت بیشتری خواهد کرد.

بهترین زمان برای شروع فعالیت های ورزشی بعد از لیپوماتیک چه زمانی است؟

پس از لیپوماتیک، ورزش برای حفظ نتایج و سلامتی جسمی اهمیت دارد، اما تا بهبود کامل حاصل نشود، ورزش باید متوقف شود. به زمان مناسب برای شروع ورزش پس از لیپوماتیک اهمیت دهید تا از بروزعوارض جدی جلوگیری شود. توصیه می‌شود تا ۴۸ ساعت اول پس از جراحی استراحت کامل داشته باشید. سپس با مشاوره پزشک، فعالیت‌های ورزشی سبک را شروع کنید. برای ورزش‌های سنگین و استفاده از وزنه ها، بهبودی جسمی کامل لازم است که مدت زمان آن در هر فرد متفاوت است.

یکی از بهترین فعالیت‌های پس از لیپوماتیک، حرکات هوازی است. مهم است این حرکات را به طور آهسته و تدریجی آغاز کنید تا بدن خود را زیاد خسته نکنید. به عنوان مثال، پیاده‌روی آرام و سبک می‌تواند در ایام ابتدایی پس از پایان دوره نقاهت، به ریکاوری و بهبود بدن کمک کند. اگر پس از انجام این حرکات دچار سرگیجه و حالت تهوع شدید، فورا ورزش را متوقف کرده و استراحت کنید.  بهترین همچنین بهترین زمان برای شروع فعالیت های ورزشی استقامتی و سنگین، تقریبا ۱ ماه بعد از عمل لیپوماتیک و با صلاح‌دید پزشک متخصص است. توصیه می‌شود در دوره اولیه تمامی حرکات را به صورت آرام و با تکرار کم انجام شوند. با گذشت زمان و کسب بهبودی کامل، می‌توانید فعالیت های سنگین ورزشی خود را آغاز کنید.

 

بعد از لیپوماتیک، انجام فعالیت های ورزشی چه اهمیتی دارد؟

اگر از افرادی هستید که تصمیم به انجام لیپوماتیک برای بهبود فرم بدن خود گرفته‌اید، حتماً قبل از هر اقدامی، نکات مراقبتی قبل و بعد از عمل را مورد بررسی قرار دهید. یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است پیش آید، این است که آیا بعد از لیپوماتیک می‌توان ورزش کرد یا خیر. پاسخ به این سوال مثبت است؛ یعنی پس از عمل لیپوماتیک، ورزش مجاز است و حتی پزشکان به صورت جدی توصیه می کنند که حتما ورزش کنید. ورزش به حفظ نتایج ایده‌آل حاصل از عمل کمک کرده و عدم فعالیت بدنی می‌تواند ماندگاری نتایج را تضعیف کند و در کنار این، به سلامتی نیز ضربه وارد کند.

باید توجه داشت که شروع ورزش پس از لیپوماتیک نیازمند مشاوره پزشکی است، زیرا در ایام ابتدایی پس از عمل، فعالیت های ورزشی باید محدود و با دقت انجام شوند. زمان مناسب برای شروع ورزش بعد از لیپوماتیک بسته به وضعیت هرفرد متفاوت است، اما در ابتدا توصیه می‌شود درهفته اول از فعالیت‌های سنگین خودداری کنید و به‌ تدریج با فعالیت‌های سبک مانند پیاده‌روی آرام شروع کنید. علاوه بر انجام ورزش، رعایت رژیم غذایی بسیار مهم است و حفظ تناسب اندام شما مهم است.

عملکرد لیپوماتیک به چه صورت است؟

این روش از فناوری مادون صوت و ارتعاش برای انحلال سلول‌های چربی بهره می‌برد. لوله‌ی کانولا به بافت‌های چربی موجود در ناحیه مورد نظر نفوذ کرده و با حرکات چرخشی و ارتعاشی، این سلول‌های چربی را تخریب می‌کند. این حرکات به عروق و عصب های پوستی آسیب نمی‌زند. با بهره‌گیری از این تکنولوژی، امکان خلع کامل چربی بدون هیچگونه آسیبی وجود دارد. سلول‌های چربی که توسط دستگاه مکش جذب می‌شوند، می‌توانند مجدداً استفاده شوند و برای پر کردن مناطق دیگری از بدن مانند سینه، باسن، صورت تزریق شوند. انجام این جراحی، در طی مدت ۲ تا ۳ ساعت به پایان می‌رسد. در این تکنیک بر خلاف لیپوماتیک، ریسک از دست دادن خون و ایجاد اسکار در این روش به حداقل می‌رسد.

لیپوماتیک در کدام نواحی بدن کاربرد دارد؟

لیپوماتیک در بسیاری از نواحی بدن کاربرد دارد و تقریبا می توان گفت هر فرد در هر نقطه از بدنش که احساس نارضایتی دارد، می تواند برای انجام این لیپوماتیک اقدام کند. به صورت کلی می توان به نواحی زیر اشاره کرد:

  • شکم و پهلو

به طور معمول، جراحان پلاستیک شکم را بین بخش بالا و پایین تقسیم می‌کنند، زیرا این دو بخش به طور جداگانه درمان می‌شوند. همچنین پهلوها برای انجام لیپوماتیک مناسب است.

  • باسن

در انجام لیپوماتیک باسن باید دقت کافی داشت. اگر به درستی اجرا نشود، می تواند ظاهری ناخوشایند ایجاد کند. اگر از اندازه باسن خود ناراضی هستید، لیپوماتیک می تواند به تناسب اندام شما کمک کند.

  • ران

همانند ناحیه شکم، جراحان هنگام لیپوماتیک ران، آن را به بخش‌های داخلی و خارجی تقسیم می کنند. برخی افراد تمایل دارند که لیپوماتیک ران به‌صورت جداگانه اجرا شود، اما بهتر است این دو بخش همزمان درمان شوند. بخش خارجی ران یک ناحیه مشکل‌ساز برای بسیاری از بانوان است زیرا چربی تجمع یافته در این قسمت، ظاهر ناخوشایندی برای خانم ها ایجاد می کند. به همین دلیل خانم ها به دنبال راه حل موثری هستند که این مشکل را در اسرع وقت برطرف کند. علاوه بر این، کاهش چربی در قسمت داخلی ران میتواند در ایجاد تناسب اندام کمک کند. لیپوماتیک بخش داخلی ران برای ایجاد فاصله بین دو ران جهت داشتن اندام لاغر موثر است.

  • بازو

با افزایش سن یا وزن، توده‌های چربی در ناحیه بازو ایجاد می شود که هم باعث بزرگ شدن بازو و هم باعث افتادگی پوست این قسمت خواهد شد. این پوست و چربی اضافی می‌تواند ظاهری ناخوشایند در بدن شما ایجاد کند. لیپوماتیک بازو یکی از متداول‌ترین ناحیه برای این عمل است و باعث کاهش سایز در این قسمت خواهد شد.

آیا جهت لاغری و کاهش وزن فقط از روش لیپوماتیک استفاده کنیم؟

روش لیپوماتیک تنها یکی از روش‌های موجود برای کاهش وزن و لاغری است و به عنوان یک روش مکمل جهت از بین بردن چربی‌های موجود در مناطق خاص بدن استفاده می‌شود. اما لاغری و کاهش وزن به صورت کامل و سالم، نیازمند رعایت یک سری عوامل و تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی است. تغذیه سالم و تنوع در مصرف مواد غذایی مهم است. انتخاب مواد غذایی مغذی مثل میوه‌ها، سبزیجات، مواد غذایی با پروتئین بالا و محدودیت در مصرف مواد غذایی پر قند و چربی، به کاهش وزن کمک می‌کند.

انجام فعالیت‌های ورزشی می‌تواند به افزایش سوخت و ساز و کاهش وزن کمک کند. همچنین استرس می‌تواند به افزایش وزن منجر شود. روش‌های مدیریت استرس مثل یوگا، تنفس عمیق می‌تواند مفید باشد. مصرف آب به صورت روزانه و به میزان کافی، برای حفظ هیدراته ماندن بدن و کمک به متابولیسم بسیارمهم است. همچنین خواب منظم و کافی به سلامت متابولیسم و کاهش وزن کمک می‌کند. به طور کلی، بهبود وزن و لاغری نیازمند ترکیب چند عامل و تغییر در سبک زندگی است. اگر نیاز به کاهش وزن دارید، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا برنامه مناسبی برای شما تنظیم شود.

چه کسانی برای انجام عمل لیپوماتیک مناسب هستند؟

این عمل می‌تواند برای افرادی که دارای چربی اضافی و یا تراکم چربی ناهنجار در مناطق خاصی از بدن هستند، مناسب باشد. در اینجا چندین گروه از افرادی که به انجام عمل لیپوماتیک ممکن است علاقه داشته باشند یا به طور کلی برای آنان مناسب باشد، آورده شده است:

  • اکثر افرادی که از نظر سلامت جسمانی در وضعیت خوبی قرار دارند، میتوانند عمل لیپوماتیک انجام دهند.
  • افرادی که وزن و ساختار بدنشان در مرزهای نرمال قرار دارد.
  • افرادی که میزان چربی‌های موضعی بدنشان با ورزش و رژیم غذایی کاهش نمی‌یابد.
  • افرادی که پوست و بافت زیرپوستی سالم و مناسبی دارند.
  • افرادی که انتظارات غیر واقعی از نتایج لیپوماتیک ندارند .
  • مهم است که قبل از تصمیم‌گیری برای انجام لیپوماتیک، با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا وضعیت شما ارزیابی شده و تصمیم مناسبی برای شما اتخاذ شود.Top of Form

 

مزایای انجام لیپوماتیک چیست؟

انجام عمل لیپوماتیک به منظور از بین بردن چربی اضافی و تراکم‌های ناهنجار در بخش‌های مختلف بدن بسیاری از مزایا و فواید دارد. در زیر به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

  • در عمل لیپوماتیک به دلیل ایجاد شکاف های کوچک در بدن، ترمیم و بهبودی این شکاف ها به صورت سریع اتفاق خواهد افتاد.
  • در این روش احساس درد و ناراحتی کمتر از سایر روش ها همچون آبدومینوپلاستی است که این موضوع باعث شده محبوبیت این روش افزایش پیدا کند.
  • با این روش علاوه بر خروج چربی اضافی از ناحیه مورد نظر، می توان این چربی را به نواحی دیگر انتقال داد.
  • این روش باعث می شود که فشار ایجاد شده بر روی رگ های خونی از بین رفته و جریان خون بهتر از قبل باشد که این موضوع در افزایش سلامتی سیستم قلب و عروق موثر است.

مدت زمان ماندگاری لیپوماتیک چیست؟

اگر پس از انجام لیپوماتیک توانایی و اراده حفظ وزن خود را داشته باشید، نتایج جراحی به مدت چندین سال ماندگار خواهد بود. اگر رژیم غذایی شما در حالت تعادل قرار نداشته باشد، اندازه سلول‌های چربی باقی‌مانده افزایش می‌یابد و اثرات مثبت جراحی کاهش خواهد یافت. در مواردی که وزن به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کند، سلول‌های چربی جدید تشکیل شده و بدن شما دفرمه خواهد شد. پس اگر قصد انجام لیپوماتیک دارید، مراقبت های پس از عمل را جدی بگیرید.

محدودیت های انجام لیپومایتیک

این روش محدودیت خاصی برای افراد ندارد اما در یک سری موارد لازم است که این روش انجام نشود که عبارتند از:

  • سن: افرادی که سن آن ها زیر ۱۸ سال بوده و بلوغ جسمی آن ها تکمیل نشده باشد، نمی‌توانند عمل لیپوماتیک انجام دهند. بهترین سن برای انجام این روش، ۳۰ تا ۵۰ سالگی است.

بیماری های زمینه ای: کسانی که دارای بیماری هایی همچون، بیماری های قلبی و فشار خون بالا، دیابت، مشکلات ریوی و نقص ایمنی هستند، بهتر است از انجام لیپوماتیک اجتناب کنند.

اضافه وزن بالاتر از حد نرمال: برداشتن بیش از ۳ کیلو بافت چربی از بدن ممکن است خطراتی برای فرد ایجاد کند. افرادی دارای اضافه وزن بیش از حد هستند،  نباید از روش لیپوماتیک استفاده کنند. اشخاصی که شاخص توده بدنی بالاتری دارند، با افزایش احتمال عوارضی مانند لخته شدن خون در پس از جراحی روبه‌رو هستند. متخصصان پیشنهاد می‌دهند که پس از انجام لیپوماتیک، شخص باید حداقل ۳۰ درصد از وزن ایده‌آل خود را داشته باشد.

استفاده از دارو های خاص: اگر از داروهایی مانند آسپرین، کومادین یا وارفارین و یا داروهای ضد التهاب استفاده میکنید، این روش به هیچ وجه برای شما توصیه نمی شود زیرا میزان خونریزی را افزایش می‌دهد.

عوارض انجام لیپوماتیک چیست؟

این روش مانند هر روش جراحی زیبایی دارای مزایا و عوارضی است که باید از آن مطلع باشید. این عوارض عبارتند از:

خونریزی : شکاف هایی که در حین عمل لیپوماتیک ایجاد می شود، ممکن است باعث ایجاد خونریزی های خفیف شود که نیاز به مراقبت و درمان دارند.

عفونت: در محل جراحی ممکن است عفونت ایجاد شود که نیاز به آنتی‌بیوتیک و مراقبت دارد.

تورم: پس از عمل لیپوماتیک ممکن است در ناحیه جراحی تورم ایجاد شود که موقتی بوده و پس از چند روز از بین خواهد رفت.

تغییرات در رنگ پوست: در برخی موارد، رنگ پوست در ناحیه جراحی ممکن است تغییر کند و کبود شود که این موضوع موقتی است.

نداشتن نتایج مطلوب: نتایج نهایی جراحی ممکن است مطابق با انتظارات شما نباشد. این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که پزشک شما از تجربه کافی برخوردار نباشد.

آسیب به بافت‌ پوست: در برخی موارد، لیپوماتیک ممکن است به بافت‌ اطراف پوست به خصوص اعصاب و عروق آسیب برساند.

بی حس شدن ناحیه عمل: ممکن است ناحیه عمل تا مدتی بی حس باقی بماند که این مشکل با گذشت زمان برطرف خواهد شد. توجه داشته باشید که این عوارض در همه افراد ایجاد نمیشود. پیش از تصمیم‌گیری برای انجام لیپوماتیک، بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و در مورد عوارض و فواید این جراحی اطلاعات دقیق‌تری کسب کنید.

ترومبوفلبیت:  این اصطلاح به معنی شکل گرفتن یک لخته خون در رگ است که التهاب و مشکلات بعد از آن را به دنبال دارد. در انتخاب دکتر خود حتما دقت کنید.

ایجاد ناهمواری های پوستی: در صورتی که انعطاف‌پذیری پوست کم باشد و یا در صورتی که حذف چربی‌ها به طرز نامنظم انجام شود، احتمالا پوست به شکل موج دار یا برآمده، خود را نشان می‌دهد.

ایجاد سوراخ در اعضای داخلی بدن: درصد بروز این اتفاق بسیار کمو نادر است.

آمبولی ریه: ممکن است مقداری از چربی حین ساکشن، وارد رگ خونی شده و به ریه‌ها انتقال می‌یابد. این امر سبب مسدود شدن راه هوایی درون ریه‌ها می‌شود که ممکن است جان فرد را به خطر بیندازد.

ایجاد حساسیت: افرادی که به داروها یا مواد، حین عمل جراحی حساسیت داشته باشند، دچار واکنش آلرژیک می‌شوند. به همین دلیل بهتر است قبل از انجام عمل لیپوماتیک با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

 

بیشتر بخوانید: لیپوماتیک شکم آقایان

مراحل عمل لیپوماتیک به چه صورت است؟

در نواحی که قرار است جراحی لیپوماتیک انجام شود، با ایجاد سوراخ‌هایی به اندازه با ۲ تا ۵ میلیمتری توسط دیامتر، مسیری برای دستگاه ایجاد می‌شود. این دستگاه از طریق این سوراخ‌ها به بافت چربی نفوذ کرده و با استفاده از موج‌های ماورا بنفش، بافت چربی را تخریب می‌کند. همچنین، برای ایجاد بی‌حسی و کنترل خونریزی، محلول‌های خاصی نیز به بدن تزریق می‌شود.

در انتها، چربی تخریب شده و محلول‌های بی‌حس کننده از طریق سوراخ‌ها و توسط دستگاه مکش از بدن خارج می‌شوند. این دستگاه به یک سیستم هوشمند مجهز شده است که در تماس با بافت چربی به طور خودکار متوقف می‌شود، از این رو خطر ایجاد پارگی در اعضای بدن و سوختگی پوست به حداقل کاهش می‌یابد.

امکان بازگشت چربی وجود دارد؟

امکان بازگشت چربی پس از لیپوماتیک وجود دارد. با این حال، اگر بیمار بعد از انجام لیپوماتیک وزن خود را حفظ یا مقدار کمی وزن اضافه کند، شکل کلی بدن دچار بهم ریختگی نخواهد شد. زیرا نواحی تحت درمان دارای کمترین تعداد سلول‌های چربی هستند و از این‌رو نرخ رشد آن‌ها  نسبت به نواحی دیگر کمتر است. به همین دلیل، اکثر افرادی که پس از عمل چربی بیشتری وارد بدن خود میکنند، نسبت به زمانی که لیپوماتیک نداشته‌اند، ظاهر بهتری خواهند داشت.

یکی از راه‌های موثرت جهت حفظ نتایج جراحی برای طولانی مدت، حفظ وزن بدن به صورت ایده‌آل است. شما می توانید تغییرات کوچکی در رژیم غذایی خود اعمال کنید. به عنوان مثال، پس از لیپوماتیک  از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک مثل ماست که به حفظ تعادل بیوم روده کمک میکند،بیشتر مصرف کنید. همچنین، اگر فردی قبل از انجام لیپوماتیک به یک رژیم غذایی سالم پایبند نباشد، لازم است که پس از انجام عمل جراحی، یک برنامه غذایی مناسب طراحی کنند و به سمت انتخاب‌های سالم‌تر حرکت کنند.

پس از انجام عمل لیپوماتیک از چه مواد غذایی استفاده کنیم؟

بعد از انجام لیپوماتیک، یکی از مواد مغذی که برای افراد توصیه می‌شود، پروتئین است. پروتئین می‌تواند در بهبود زخم‌های جراحی، بازسازی پوست، کاهش تورم و تقویت بافت عضلانی آسیب دیده به کمک شما آید. منابع سالم پروتئین شامل موارد زیر است:

  • گوشت‌های بدون چربی مانند سینه مرغ و ماهی
  • لوبیا و حبوبات
  • میوه‌های خشک و مغزها
  • غلات کامل
  • سبزیجات و برگ‌های سبز
  • گوشت قرمز به صورت نرمال
  • در صورت نیاز، می‌توانید از مکمل‌های پروتئینی مثل پودر پروتئین نیز استفاده کنید.
  • مصرف مولتی ویتامین بعد از انجام جراحی و استفاده از هر پنج گروه غذایی میوه‌ها، سبزیجات، غلات، غذاهای پروتئینی و لبنیات به میزان کافی، توصیه میشود. اکثر مردم مواد مغذی کافی را در رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند. بنابراین به مکمل‌های مناسب – مانند منیزیم، ویتامین D و ویتامینB12 برای بهبودی کامل نیاز دارند.
  • پس از جراحی، به شدت توصیه می‌شود که بر روی بهبود وضعیت آب بدن خود متمرکز شوید. نوشیدنی‌های صنعتی اغلب حاوی قند هستند، بهتر است آب‌میوه تازه و طبیعی یا مخلوط آب با یک تکه لیمو را جایگزین آن ها کنید. همچنین، نوشیدن آب آناناس هم می‌تواند در تسریع بهبود زخم‌ها موثر باشد. حفظ هیدراته ماندن بدن، می‌تواند در کاهش تورم پس از عمل جراحی مؤثر باشد. در صورت کمبود آب در بدن، مقدار کمتری آب در بافت‌ها ذخیره شده و تورم افزایش پیدا میکند.

بهبودی بعد از لیپوماتیک

بیمار باید نکاتی در خصوص بهبودی پس از جراحی لیپوماتیک را رعایت کرده و به توصیه‌های جراح  عمل نماید تا نتایج مطلوب حاصل شود. بلافاصله پس از عمل، باید از بانداژ برای فشردن ناحیه عمل استفاده ‌شود. این اقدام به کنترل تورم کمک می‌کند و پوست را فشرده می‌سازد تا با شکل جدید بدن تطابق پیدا کند. ممکن است از لوله‌های تخلیه کوچکی برای خروج خون و مایعات اضافی استفاده شود.

پروتئین جهت تسریع بهبود زخم، رشد عضلات و ترمیم پوست بسیار مهم است. سعی کنید در هر وعده غذایی از مقداری پروتئین حیوانی یا گیاهی استفاده کنید. در ۲۴ ساعت اول، استراحت کرده و به آرامی فعالیت‌های روزمرگی را شروع کنید. در مراحل ابتدایی پس از عمل، بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند از فعالیت هایی که باعث افزایش ضربان قلب میشود، اجتناب کنید. بهتر است در روزهای اول به آرامی قدم بزنید تا جریان خون افزایش یابد.

نتیجه گیری

لیپوماتیک یک جراحی زیبایی است که با هدف کاهش چربی اضافه از بدن انجام می‌شود. این جراحی زیبایی می‌تواند در کلینیک‌های پزشکی انجام شود و به طور معمول نیازی به بیهوشی ندارد. در این روش طی یک جلسه مقدار قابل‌توجهی از چربی، با کمترین عوارض جانبی از بدن خارج می‌شود. به افرادی که عمل لیپوماتیک انجام داده توصیه می‌شود که به مدت دو هفته جهت انجام ورزش های سبک، منتظر بمانند و برای فعالیت‌های سنگین ورزشی حدود شش هفته صبر کنند. به خاطر داشت که بلافاصله پس از جراحی لیپوماتیک نباید به ورزش بپردازید. توصیه می‌شود دوره استراحت به مدت دو تا سه هفته باشد.

 

سوالات متداول

 

آیا لیپوماتیک دردناک است؟

این عمل به مدت یک الی دو ساعت طول خواهد کشید. در این مدت شما دردی احساس نخواهید کرد چرا که ناحیه مورد نظر توسط پزشک بی حس می‌شود. برخی افراد در عمل لیپوماتیک درخواست بیهوشی دارند که پزشک شرایط شما را بررسی نموده و نتیجه را اعلام خواهد کرد. برخی افراد گزینه مناسبی برای انجام بیهوشی نیستند. در هفته های اول پس از عمل، احساس درد در ناحیه مورد نظر وجود خواهد داشت که دکتر داروهایی جهت تسکین درد، تجویز خواهد کرد.

 

چه مدت طول میکشد تا بهبودی پس از لیپوماتیک حاصل شود؟

زمان بهبودی پس از عمل، به ویژگی های بدنی و رعایت توصیه ها توسط افراد بستگی دارد. اما در حالت کلی بعد از گذشت ۳ هفته میتوانید فعالیت های روزمرگی خود را آغاز کنید.

 

فرایند بهبودی لیپوماتیک چگونه است؟

بلافاصله پس از عمل، باید از بانداژ برای فشردن ناحیه عمل استفاده ‌شود. این اقدام به کنترل تورم کمک می‌کند و پوست را فشرده می‌سازد تا با شکل جدید بدن تطابق پیدا کند. ممکن است از لوله‌های تخلیه کوچکی برای خروج خون و مایعات اضافی استفاده شود. پروتئین جهت تسریع بهبود زخم، رشد عضلات و ترمیم پوست بسیار مهم است. سعی کنید در هر وعده غذایی از مقداری پروتئین حیوانی یا گیاهی استفاده کنید. در ۲۴ ساعت اول، استراحت کرده و به آرامی فعالیت‌های روزمرگی را شروع کنید. در چند هفته اول، از انجام فعالیت هایی که باعث افزایش ضربان قلب شما میشود، خودداری کنید.

 

چه زمانی می‌توانیم حمام کنیم؟

پس از انجام عمل لیپوماتیک بهتر است دو روز استراحت کرده، سپس می توانید استحمام کنید. توصیه میشود محل زخم ها را با آب و صابون ملایم شسته و کاملا خشک کنید. به مدت یک ماه از رفتن به استخر ، سونا ، دریا و غیره تا زمان بهبودی کامل زخم ها خودداری کنید زیرا این کار خطر و ریسک بروز عفونت را افزایش می دهد.

 

چه زمانی می توانیم دوباره فعالیت های روزمرگی خود را انجام دهیم؟

پس از عمل لیپوماتیک، به مدت ۳ هفته استراحت کنید. این پروسه میتواند در افراد مختلف متفاوت باشد. اما به طور کلی از هفته چهارم تا ششم میتوانید فعالیت های روزمرگی خود را انجام دهید.

 

قبل از لیپوماتیک چه داروهایی را مصرف نکنیم؟

یک هفته قبل از انجام عمل لیپوماتیک از مصرف داروهایی مانند آسپرین، کومادین یا وارفارین و یا داروهای ضد التهاب خودداری کنید، این داروها میزان خونریزی را حین عمل افزایش می‌دهد.

 

از کدام نوع بیهوشی در عمل لیپوماتیک استفاده می شود؟

جراحی لیپوماتیک به عنوان یک جراحی زیبایی شناخته میشود که پزشک بسته به عوامل و شرایط خاص، می‌تواند به دو روش بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی، اجرا گردد. امکان انجام عمل لیپوماتیک بدون نیاز به بیهوشی کامل وجود دارد. به دلیل عوارض جانبی و ریسک‌ بالایی که ممکن است با استفاده از بیهوشی عمومی ایجاد شود، بسیاری از پزشکان ترجیح میدهند از بی‌حسی موضعی ترجیح می‌دهند. البته، موارد خاصی نیز وجود دارند که نیاز به بیهوشی عمومی دارند.

 

آیا بعد از انجام لیپوماتیک احتمال بروز التهاب وجود دارد؟

پس از انجام جراحی لیپوماتیک، ناحیه مورد نظر و اطراف آن، دچار التهاب میشود. این وضعیت از عوارض لیپوماتیک محسوب می‌شود. پس از عمل لیپوماتیک، سیستم ایمنی بدن به منظور بازسازی و بهبود ناحیه مورد درمان، به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این فرآیند ترمیم با ایجاد تورم همراه است و جای نگرانی نیست. هر فرد دارای ویژگی‌ها و وضعیت جسمی و سن متفاوت است. به همین دلیل، شدت و مدت زمان ورم پس از جراحی لیپوماتیک، متفاوت خواهد بود. روش‌هایی وجود دارند که می‌توانند به شما در کاهش شدت تورم کمک کنند.

 

آیا لیپوماتیک برای همه مناسب است؟

خیر، این روش برای همه افراد مناسب نیست. اکثر افرادی که از نظر سلامت جسمانی در وضعیت خوبی قرار دارند، میتوانند عمل لیپوماتیک انجام دهند. اما افرادی که سن آن ها زیر ۱۸ سال بوده و بلوغ جسمی آن ها تکمیل نشده باشد، نمی‌توانند عمل لیپوماتیک انجام دهند.

کسانی که دارای بیماری هایی همچون، بیماری های قلبی و فشار خون بالا، دیابت، مشکلات ریوی و نقص ایمنی هستند، بهتر است از انجام لیپوماتیک اجتناب کنند. افرادی دارای اضافه وزن بیش از حد هستند،  نباید از روش لیپوماتیک استفاده کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 151 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 17 اکتبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.