آتنا گروپ همه چیز درباره تجهیزات آزمایشگاهی - آتنا گروپ

امروزه باتوجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، انواع کسب وکارها و آزمایشگاه‌ها به پشتیبانی فنی تجهیزات آزمایشگاهی احتیاج پیدا کرده‌اند و برای کاربرد بهتر از این تجهیزات، نیاز است تا با تعمیر و نگهداری آن‌ها بیشتر آشنا شده و اطلاعات بیشتری به دست آورند.

تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا درباره تعمیر و نگهداری  وسایل آزمایشگاهی بیشتر آشنا شوید.

 

اهمیت نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی

پشتیبانی فنی تجهیزات آزمایشگاهی و همچنین حفظ و نگهداری این تجهیزات به دلیل هزینه‌های بالای آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به طور مثال فرض کنید که می‌خواهید اتومبیل خود را همیشه سالم تازه نفس نگه دارید، که برای این‌کار نیاز است تا روغن موتور آن را به موقع عوض کنید، هر هفته میزان آب رادیاتور را بررسی کنید، میزان باد تایرها و سلامت لاستیک‌ها را بسنجید تا بتوانید در ایمنی کامل رانندگی کنید در عین حال اتومبیل سالمی نیز داشته باشید.

پشتیبانی فنی تجهیزات آزمایشگاهی نیز به همین شکل است و برای سالم نگه داشتن تجهیزات نیاز است تا به خوبی و به درستی از آن‌ها نگهداری کنید. مراقبت و نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی در ارتباط با تضمین کیفیت تجهیزات، ارتباط مستقیم دارد و هرچه مراقبت و نگهداری بهتر صورت گیرد، تجهیزات آزمایشگاهی سالم‌تر خواهند ماند.

نگهداری درست از تجهیزات باعث می‌شود تا داده‌هایی قابل اطمینان و ثابت در اختیار داشته باشیم که در نهایت بهره‌وری و یکپارچگی داده‌ها را به همراه دارد. از آنجایی که تجهیزات آزمایشگاهی بخش مهمی از بودجه را به خود اختصاص می‌دهند؛ بنابراین بسیار مهم است که در حفظ و نگهداری آن‌ها کوشا باشید تا بتوانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و از طرفی هم از معیوب شدن قطعات جلوگیری می‌شود.

روش هایی که نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی را تضمین می کنند!

در این قسمت قصد داریم تا روش‌هایی را برای شما مورد بررسی قرار دهیم که از طریق آن‌ها می‌توان نگهداری و مراقبت از تجهیزات آزمایشگاهی را تضمین کرد؛ که همه‌ی آن‌ها در پشتیبانی فنی تجهیزات آزمایشگاهی موثر هستند. این روش‌ها عبارت‌اند از:

۱-روش عملیاتی استاندارد (SOP) برای نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی

این روش برای کلیه تجهیزات آزمایشگاهی ضروری است و باید برای هر یک از تجهیزات آزمایشگاهی دستورالعمل‌هایی دقیق درباره استفاده تجهیزات مورد نظر از دفترچه راهنمای کارخانه سازنده مهیا شود.

درواقع SOP را می‌توان به وسیله مدیر آزمایشگاه، یک کارشناس و پشتیبانی فنی تجهیزات آزمایشگاهی یا کارشناسان آزمایشگاه که به طور مرتب با تجهیزات سر و کار دارند، نوشت که این SOP باید در محل کار به راحتی در دسترس باشد.

 

۲-مستندات نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی

به مجموعه‌ای از اسناد جامع از کلیه اطلاعات مرتبط با تجهیزات آزمایشگاهی خاص گفته می‌شود و درواقع یک بایگانی مرجع برای نگهداری و پشتیبانی فنی تجهیزات آزمایشگاهی است که می‌توان برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره پیشینه دستگاه از آن‌ها استفاده کرد. این پروسه معمولا به وسیله مدیر آزمایشگاه یا مسئول تجهیزات آزمایشگاه سازماندهی می‌شوند.

این مستندات گزارش مربوط به تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی و نگهداری از آن‌ها، مشخصات و توضیحات تجهیزات مانند نام تجهیزات، شماره مدل، تولید کننده، تاریخ خرید، گارانتی، مدل و… را نمایش می‌دهند. این توضیحات شامل مواردی مانند کار تعمیر، جایگزینی قطعات، آزمایش‌ها، اندازه گیری‌ها، تنظیمات یا تمیز کردن اساسی که بر روی تجهیزات آزمایشی انجام می‌شود است.

نگهداری درست از تجهیزات آزمایشگاهی می‌تواند در موارد زیر به شما کمک کند!

مشخص کردن هزینه تعمیر، حفظ و نگهداری و پشتیبانی فنی تجهیزات آزمایشگاهی به مدیران آزمایشگاه در جهت تصمیم گیری درباره مدل تجهیزات و همچنین انتخاب برندهای مناسب کمک زیادی می‌کند.

به دستگاه‌هایی که دائما دچار سایش و پارگی می‌شوند، بیشتر توجه کنید و اگر مشکل از اپراتور دستگاه بود، باید آموزش مجدد کارکنان آزمایشگاه را در اولویت کارهای خود قرار دهید.

برنامه نگهداری پیشگیرانه

یک برنامه نگهداری پیشگیرانه کمک می‌کند تا تجهیزات با حداقل وقفه کار کنند و از این جهت کارایی تجهیزات به حداکثر خود رسیده و هزینه‌های کلی کم می‌شوند. اسناد نگهداری پیشگیرانه عبارت‌اند از؛ هشدارهای مرتبط با خطا در تجهیزات و اقدامات مربوطه که باید صورت گیرد، یافتن عیب در هنگام مواجه با نقص تجهیزات، گزارش‌های مرتبط با نقص فنی و کالیبراسیون انجام شده روی تجهیزات و تاریخ‌های کالیبراسیون‌های بعدی.

نکات مربوط به مراقبت‌های عمومی از تجهیزات آزمایشگاهی

این نکات شامل موارد زیر است که رعایت کردن آن‌ها در پشتیبانی فنی تجهیزات آزمایشگاهی بسیار مهم است. این موارد عبارت‌اند از:

تمیز کردن

تمیز کردن مرتب تجهیزات آزمایشگاهی باعث می‌شود تا تجهیزات همیشه آماده استفاده باشند و نمونه آزمایش به وسیله ناخالصی‌های آزمایش‌های قبلی آلوده نشود. تجهیزات باید هربار قبل و بعد از استفاده تمیز شوند، در تمیزکاری باید مواد مخصوص تمیزکاری تجهیزات به کار برده شود.

علاوه‌بر تمیزکاری قبل و بعد از استفاده، به تمیزکاری دوره‌ای نیز نیاز است تا با باز شدن قطعات، مناطق غیر قابل دسترس نیز تمیز شوند و در آخر باید همیشه دستورالعمل‌های سازنده در ارتباط با تمیز کردن تجهیزات را مطالعه کنید.

کالیبراسیون

کالیبراسیون در حقیقت مربوط به مقایسه اندازه گیری تجهیزات در برابر واحد استاندارد اندازه گیری مربوط می‌شود که به منظور تایید صحت آن و انجام دادن تنظیمات مربوطه لازم است. کالیبراسیون باید مرتب انجام شود و در غیر این صورت با گذشت زمان، انحراف نسبت به واحد استاندارد اندازه گیری به وجود می‌آید.

تعمیرات و بهسازی

تعمیرات تجهیزات به طور کلی هزینه‌های زیادی دارند؛ بنابراین بهسازی به موقع آن‌ها طول عمر تجهیزات را بیشتر کرده و به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند. دیر تعمیر کردن تجهیزات دارای نقص و عیب می‌تواند توقف ناگهانی دستگاه را به همراه داشته باشد و همچنین خطرات ایمنی زیادی ایجاد کند.

تعمیرات جزئی را کارشناسان آزمایشگاه می‌توانند انجام دهند ولی برای تعمیرات عمده به افراد متخصص در حوزه دستگاه نیاز است.

جایگزینی

قطعات و تجهیزات آزمایشگاهی غیر قابل تعمیر و بهسازی باید جایگزین شده و تعویض شوند. برای تضمین کیفیت ما به شما توصیه می‌کنیم تا تجهیزات را از منابع شناخته شده خریداری کنید که می‌توانند پشتیبانی فنی تجهیزات آزمایشگاهی را برای شما تضمین کنند.

 

جمع بندی

باتوجه به مطالبی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، برای برخورداری از تضمین پشتیبانی فنی تجهیزات آزمایشگاهی، بسیار مهم است که از منابع معتبر خرید کنید و رعایت موارد ذکر شده در این مقاله را رعایت کنید، تا نتایجی مطلوب، عمر بالای تجهیزات و همچنین کاهش هزینه‌ها را شاهد باشید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 201 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 22 دسامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.