آتنا گروپ معرفی انواع درب شیشه‌ای | مزایا و معایب درب‌های شیشه‌ای و راهنمایی جامع برای خرید آنها - آتنا گروپ

معرفی انواع درب شیشه‌ای | مزایا و معایب درب‌های شیشه‌ای و راهنمایی جامع برای خرید آنها | پیوت

سابقه استفاده از شیشه در معماری و طراحی داخلی ساختمان بسیار طولانی است. هنوز هم ردپایی از شیشه‌های رنگی درون در و پنجره‌های خانه‌هایی که از قدیم به جا مانده‌اند به چشم می‌خورد؛ اما امروزه استفاده از درب شیشه‌ای اتوماتیک و دستی برای قسمت‌های مختلف خانه گسترش پیدا کرده که از لحاظ نوع نصب، جنس، ظاهر و … به تنوع بالایی رسیده‌اند. ما اینجا سعی کرده‌ایم با معرفی انواع درب شیشه‌ای و ذکر مزایا و معایب و همچنین نکات کلیدی برای خرید آنها، راهنمای جامعی را برای شما فراهم کنیم.

کاربرد درهای شیشه ‌ای

امروزه خرید و فروش درهای شیشه‌ای بسیار رایج است و موارد مصرف هرکدام از آنها بنا بر ویژگی‌های خاصی که دارند متفاوت است و هرکدام برای قسمت‌های مختلفی از ساختمان کارایی دارند. به طور کلی برای قسمت ورودی داخلی و خارجی ساختمان‌ها، بالکن و تراس، حمام و سرویس بهداشتی، پاگرد راه‌ پله‌ها و … می‌توان از آنها استفاده کرد.

انواع درب شیشه ‌ای ساختمان

این دربها ازجهات مختلف به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. به عنوان مثال دستی یا اتومات بودن، نوع باز و بسته شدن، طرح و شفافیت و میزان امنیت در تقسیم بندی، کارایی و قیمت درب‌های شیشه‌ای دخیل است.

نما

یکی از مواردی که برای طراحی یک بنا بسیار اهمیت دارد، تعیین کردن مواد و مصالح است به نحوی که یک ترکیب هماهنگ و یکدست را کنار هم تشکیل دهند. نوع شیشه بکار رفته در قسمت‌های مختلف ساختمان می‌تواند شفاف، مات و یا طرحدار باشد که هرکدام اگر درست و اصولی بکار روند، تاثیر زیادی در دکوراسیون فضا خواهند داشت. به عنوان مثال درهای شفاف گزینه بسیار مناسبی برای جدا کردن تراس از فضای داخلی خانه هستند. یا شیشه‌های طرح‌دار (مشجر) به درهای داخلی جلوه خاصی می‌بخشند.

علاوه بر این قابدار یا بی‌قاب بودن آن هم در نوع نما و زیبایی شناسی بنا تاثیرگذار است.

شفافیت

میزان عبور نور از گونه‌های مختلف شیشه‌ ها متفاوت است و آنها را به دو دسته مات و شفاف تقسیم می‌کند. نمونه‌های مات خودشان به انواع برفی، ساتینا، سندبلاست، یخ زده و سیمی تقسیم می‌شوند و برای جدا کردن بخش‌های مختلف مثل حمام، سرویس بهداشتی، اتاق جلسات و کنفرانس و … به کار می‌روند. این مدلها علاوه بر اینکه جلوه و زیبایی خاصی به محیط می‌دهند، به علت مات بودن و عدم عبور نور، حریم خصوصی افراد را حفظ می‌کنند.

امنیت

درب شیشه‌ای نشکن لمینیت و سکوریت

خیلی از افراد باتوجه به خاصیت شکنندگی شیشه، حاضر نیستند از آن برای طراحی قسمت‌هایی از منزلشان استفاده کنند. درحالی که امروزه نمونه‌های مختلفی وجود دارد که با ایجاد تغییراتی در فرایند تولید، به یک گزینه امن و در عین حال زیبا تبدیل شده‌اند.

سکوریت

این شیشه ها بر خلاف نمونه‌های ساده و قدیمی، بسیار مستحکم هستند و  طی یک فرایند حرارتی با دمای بالا، مقاومت آنها چیزی حدود ۵ برابر افزایش پیدا می‌کند. با این حال اگر ضربه شدید و سنگینی به آن وارد شود باز هم احتمال شکستن آنها وجود دارد اما از آنجا که به قطعات بسیار ریز و پودری تبدیل می‌شود، باعث آسیب جانی خاصی نمی‌شود. برای این نوع درها از قالب‌های استیل مقاوم در برابر زنگ‌زدگی و آلومینیوم استفاده می‌شود.

لمینیت

ساختاراین مدل طوری ات که بین ورقه های شیشه ‌ای عادی، رنگی یا سکوریت، چند لایه طلق «PVB» قرار می‌گیرد و تحت تاثیر حرارت و فشار باعث چسبیدن شیش‍ه‌های اطراف به یکدیگر می‌شود؛ بنابراین با ضربات سنگین، دچار ریزش نمی‌شوند و فقط ترک برمی‌دارند.

یخ زده

شیشه یخ زده، خاصیت ضد نشکن ندارد اما به دلیل بکار رفتن اسید هیدروفلوئوریک، بخشی از سیلیکا (دانه‌های شیشه) آن از بین می‌رود و مات و تا حدی مقاوم می‌شود. به همین خاطر می‌توان طرح های مختلفی روی آن پیاده کرد.

دستی و اتومات

یکی از مهم‌ترین معیارهای تقسیم‌بندی درب، نحوه باز و بسته شدن آن است. به طور کلی دربهای موجود دستی یا اتومات هستند که مجددا هرکدام به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

دستی

درب شیشه‌ای تاشو

درها و پارتیشن‌هایی که به صورت دستی باز می‌شوند بسیار پرکاربردند و علی رغم روی کار آمدن مدل‌های اتومات، هنوز جایگاه خودشان را حفظ کرده‌اند و با تنوع گسترده نحوه باز و بسته شدنشان حق انتخاب‌های زیادی پیش روی افراد گذاشته‌اند.

پیوت (pivot)

یک لولای محوری از بالا و در قسمت میانی قرار می‌گیرد و باعث می‌شود در از آن قسمت به طوری باز شود که بخشی از آن داخل و بخشی خارج از اتاق قرار بگیرد. برای نصب این نوع درب، باید فضای کافی برای باز و بسته شدن را درنظر داشته باشیم.

لولایی

یکی از رایج‌ترین انواع درب هستند که در حیطه‌های مختلف کاربرد دارند و نمونه آن را همه جا می‌توان مشاهده کرد. اگر فضای کافی برای باز و بسته شدن آن وجود داشته باشد، یکی از بادوام‌ترین گزینه‌هایی است که می‌توانید انتخاب کنید.

درهای دودبند که داخل ساختمان‌ها برای جلوگیری از ورود دود و گازهای سمی، هنگام بروز حادثه نصب می‌شوند از همین نوع هستند.

در فرانسوی نیز در اصل از همین نوع است با این تفاوت که دو لنگه (با دو لولا) داخل آن به کار رفته است.

اسپایدری یا عنکبوتی هم نمونه دو لنگه دیگری است که معمولا از شیشه‌های سکوریت ساخته می‌شوند و به خاطر شکل یراق‌آلات نصب شده در قسمت بالایی آن، اسم اسپایدری را برایش انتخاب کرده‌اند.

کشویی

یکی از مسائلی که برای ساکنین آپارتمان‌های کوچک دردسرساز است فضایی است که برای باز و بسته شدن درب باید به آن اختصاص داد. با روی کار آمدن درهای کشویی، این معضل حل شد چرا که درون ساختار آن، لولا قرار نمی‌گیرد و در به صورت افقی روی ریل حرکت می‌کند. علاوه بر این، به دلیل شفاف بودن به گزینه محبوبی برای ورودی تراس و حیاط هم تبدیل شدند.

لیفت و اسلاید

ایرادی که به دربهای کشویی وارد شد، سیستم امنیتی آنها بود؛ در نتیجه نسل جدیدی از آنها (lift & sliding) وارد بازار شد. هر دوی این مدل ها از شیشه‌های ضخیم و نشکن ساخته می‌شوند با این تفاوت که امکان قفل کردن این سری جدید در حالت نیمه‌باز هم وجود دارد و برای باز و بسته کردن آن حتما باید دستگیره، چرخانده شود. این مسئله برای کسانی که حیوان خانگی یا فرزند کوچک دارند مزیت بزرگی بود.

تاشو

درب تاشو برای تراس و بالکن طرافداران زیادی دارد و برای فضاهایی با عرض زیاد، مناسب است. ظاهر این مدل، طوری است که انگار چند درب فرانسوی کنار همدیگر نصب شده‌اند.

اتومات

درب شیشه‌ای اتوماتیک

دربهای اتومات تحول شگرفی در حیطه ساخت و ساز ایجاد کرد و به عنصر مهمی در معماری نوین تبدیل شد. مهمترین کاربرد آنها شاید برای محل ورودی سازمان‌ها، شرکت‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز خرید باشد. این درها به شکل‌های مختلفی از جمله تلسکوپی، منحنی، اسلایدینگ، مثلثی، گردان و لولایی تولید می‌شوند.

مزایا و معایب استفاده از درب شیشه ‌ای

استفاده از این درها ویژگی‌های مثبت زیادی دارد اما کاملا بی‌نقص هم نیست. از جمله مزایای آنها از این قرار است:

  • ورود نور به داخل اتاق
  • ایجاد نمای دلپذیر
  • قیمت مناسب نسبت به درهای چوبی و کامپوزیتی و …
  • دوام بالا (به شرط نشکن بودن بدنه)، پوسته ندادن و زنگ نزدن
  • هزینه نگهداری پایین

معایب آن هم به این صورت است:

  • احتمال شکستن و خش برداشتن در شیشه‌های عادی
  • امنیت پایین درصورت عدم استفاده از سیستم‌های محافظی قوی
  • عایق نبودن شیشه‌های تک جداره مقابل حرارت

نکات کلیدی برای خرید درب شیشه‌ای

برای تجربه یک خرید خوب و مطمئن، لازم است از چند جهت محصول انتخابی خود را بررسی کنید. ما اینجا، به نکاتی که حین خرید باید لحاظ کنید اشاره می‌کنیم:

  • تناسب نوع محصول با دکوراسیون فضایی که مدنظرمان است.
  • برخورداری از جنس مناسب باتوجه به کارایی‌ای که انتظار داریم.
  • داشتن اتصالات با کیفیت مثل لولای نرم، دستگیره مناسب و قفل مطمئن.
  • دوجداره بودن و برخورداری از درزگیر و عایق حرارتی.

برای دربهای اتومات هم باید به این موارد دقت کنیم:

  • میزان مصرف برق.
  • سرعت و نحوه عملکرد.
  • عملکرد کلید اضطراری هنگام قطعی برق.
  • برخورداری از درزگیر مناسب جهت ایجاد عایق حرارتی و صرفه‌جویی در انرژی.
  • برخورداری از سیستم تشخیص حرکت برای باز و بسته شدن به موقع و جلوگیری از بروز حوادث.
  • برخورداری از زنگ هشدار و قفل الکترونیکی.

جمع بندی

یکی از مهمترین قسمت‌ها برای طراحی یک ساختمان درب ورودی خارجی و داخلی آن است که از مواد مختلفی می‌تواند تشکیل شود. این مقاله به معرفی دربهای شیشه‌ای، کاربردها، مزایا و معایب و نکات ضروری برای خرید آنها اشاره کرده است. به طور کلی این دربها برای دلباز کردن فضا نقش پررنگی دارند و اگر از جنس نشکن و عایق حرارتی باشند، گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 124 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 25 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.