آتنا گروپ دلایل و نشانه ‌های خرابی موتور ماشین چیست؟ - آتنا گروپ

موتور در واقع عامل محرک اتومبیل و قلب تپنده آن به شمار می‌رود که حرکت خودرو بدون آن امکان‌پذیر نخواهد بود. موتور خودرو از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که در حالت کلی پارامترهای آن به چهار بخش تراکم، جرقه‌زنی، هوا و سوخت تقسیم‌ می‌شوند. آسیب دیدگی و ایجاد مشکل در هر یک از پارامترهای موتور باعث خرابی موتور خودرو خواهند شد. از دلایل خرابی موتور ماشین می‌توان به کثیفی فیلتر هوا، فرسودگی رینگ پیستون، خرابی شمع، ناک زدن موتور، خرابی انباره اگزوز و… اشاره کرد. برای آشنایی با این علائم با ما همراه باشید.

علائم و نشانه ‌های خرابی موتور ماشین

موتور عامل محرک و قلب تپنده اتومبیل است که از اجزای مختلف و قطعات بسیاری ساخته شده و در شکل ظاهری به یک قطعه بزرگ فلزی شباهت دارد. خرابی موتور ماشین می‌تواند رویدادی ناخوشایند باشد؛ اما شما می‌توانید با شناخت علائم خرابی آن، از وقوع اتفاقات ناگوار پیشگیری کنید. این علائم به شرح زیر هستند:

روشن شدن چراغ هشداردهنده خودرو

یکی از نشانه‌های خرابی موتور ماشین، روشن شدن چراغ هشداردهنده اتومبیل است. در واقع زمانی که با روشن شدن چراغ آن مواجه شده‌اید، بدین معناست که بخشی از خودرو یا قطعه‌ای از آن نیاز به تعمیر دارد. اگر موتور اتومبیلی ایراد داشته باشد معمولاً چراغ‌های روی صفحه هشداردهنده به‌صورت همزمان روشن شده و دیگر خاموش نمی‌شوند.

چراغ‌های روی صفحه هشدار به سنسورهای بخش‌های مختلف قطعات موتور خودرو متصل هستند که با ایجاد مشکلی، چراغ و علامت مختص هر بخش روشن شده و به‌صورت چشمک زن به شما هشدار خرابی آن قسمت را می‌دهد. در این صورت روشنی تمامی علائم روی صفحه هشدار، نشان‌دهنده وجود مشکل در موتور خودرو هستند.

سر و صدای زیاد خودرو

زمانی که موتور خودروی شما دچار آسیب جدی شده باشد، این امکان وجود دارد که سر و صدای غیرعادی از بخش جلوبندی و موتور به گوش برسد. زمانی که احتراق سوخت زودتر از زمان خود انجام گیرد، ممکن است پیستون‌های خودرو در موتور آسیب دیده باشند. اگر صدایی که می‌شنوید شبیه به صدای ساییدگی باشد، این امکان وجود داشته که ایراد از سوپاپ موتور باشد. در حالت کلی شنیدن صدا از موتور خودرو نشانه‌ای از خرابی بخشی از آن بوده و بهتر است در چنین مواقعی و هنگام مواجهه با این علائم به مکانیکی مراجعه کنید و موتور اتومبیل را مورد بررسی قرار دهید.

اگر قطعات موتور خودرو باکیفیت نباشند باعث زودتر خراب شدن آن و بروز اتفاقات ناگوار می‌شود؛ به همین منظور برای تهیه لوازم با کیفیت بالا برای خودرو، لوازم یدکی ایران خودرو گزینه مناسبی برای انجام خرید قطعات مربوط به اتومبیل هستند.

لرزش ناگهانی بدنه خودرو

لرزش خودرو یکی دیگر از نشانه‌های خرابی موتور ماشین یا بخشی دیگر است. حین رانندگی، خودرو نباید تعادل خود را از دست بدهد یا دچار لرزش شود؛ چراکه این نشانه خوبی نیست. زمانی که در حین رانندگی به‌صورت ناگهانی با لرزش اتومبیل مواجه شده‌آید، این احتمال وجود داشته که موتور خودرو دچار ایراد و مشکلی شده باشد.

البته لرزش خودرو نشانه‌ای از برخی از مشکلات دیگر همچون گرفتگی لوله‌های بنزین، کثیف شدن فیلتر بنزین یا کار نکردن شمع‌ها نیز است؛ اما زمانی که در هنگام رانندگی با لرزش خودرو، درجا زدن خودرو و نشانه‌هایی از این قبیل مواجه شده‌اید حتما خودروی خود را برای تعمیر و بررسی به مکانیکی ببرید.

عدم کشش خودرو در جاده‌ های سربالایی

یکی از نشانه‌ها و علائمی که زمان مشاهده آن می‌بایست به مکانیکی مراجعه کنید، عدم کشش خودرو در سربالایی و هنگام بالا رفتن از سراشیبی است. زمانی که خودرو در جاده‌های سربالایی قرار می‌گیرد، موتور به‌دلیل تحمل فشار زیاد نیاز به سوخت بیشتری خواهد داشت. اگر رسیدن سوخت به موتور هنگام بالا رفتن از سراشیبی به‌درستی انجام نگیرد، ممکن است موتور اتومبیل دچار مشکل شده و خودروی شما از جاده سربالایی به سمت بالا حرکت نکند. عدم کشش خودرو در سربالایی نشانه‌ای از خرابی بخش‌های مربوط به فشار بنزین و رسیدن سوخت به موتور است.

 

خارج شدن دود به شکل غیرمعمول از قسمت اگزوز خودرو

زمانی که قطعات یا بخشی از موتور خودرو دچار آسیب و ایراد شده باشند، این احتمال وجود داشته که با خروج دودهای غیرمعمول مواجه شوید. معمولاً در چنین مواقعی، از داخل اگزوز دودهایی به رنگ‌های مختلف به بیرون متساعد می‌شوند تا برای راننده هشداری به جهت بررسی موتور خودرو باشند.

  • دود آبی: اگر دود خارج شده از اگزوز به رنگ آبی باشد، این احتمال وجود دارد که روغن موتور دچار آسیب شده باشد. در چنین مواقعی اگر مسیر روغن از سمت موتور خودرو انحراف یافته و به همراه بنزین بسوزد، دود خارجی از اگزوز به رنگ آبی می‌شود. البته این علامت، نشان‌دهنده فرسوده شدن یا خرابی قطعه‌ای از موتور خودرو نیز است.
  • دود سفید: در برخی از مواقع ممکن است دود خارج شده از اگزوز به رنگ سفید دیده شود. در چنین مواقعی این احتمال وجود داشته که ضدیخ در رادیاتور به همراه بنزین مخلوط شده و در بخش موتور خودرو دچار مشکل شده باشد. اگر به دود سفید رنگ اگزوز بی‌توجهی کنید، پس از گذشت چند ساعت با دود خارج شده از زیر کاپوت اتوموبیل خود مواجه خواهید شد؛ چراکه بی‌توجهی به این نشانه باعث به جوش آمدن یا به اصطلاح گرم کردن موتور خواهد شد.

توان کم موتور هنگام گاز دادن و فشردن پدال گاز به منظور شتا‌ب ‌گیری خودرو

هنگامی که در حین رانندگی نیاز به شتاب‌گیری خودرو داشته‌اید و با فشار پدال گاز سرعت خودروی شما بیشتر نشد، این احتمال وجود دارد که موتور خودرو دچار آسیب جدی شده باشد. موتور وظیفه ایجاد نیرو و حرکت برای خودرو را برعهده دارد و اگر دچار مشکلی شود، عملکرد حرکت یک اتومبیل منحل خواهد شد. البته زمانی که سوخت مناسب به بخش موتور نرسد، امکان کاهش نیروی خودرو برای حرکت وجود دارد.

 

دلایل خراب شدن موتور خودرو چیست؟

موتور خودرو برای عملکرد بهتر به چهار پارامتر هوا، تراکم، جرقه‌زنی و سوخت نیاز دارد. زمانی که یکی از این پارامترها دچار ایراد و مشکلی شود، تاثیر منفی بر عملکرد اتومبیل و موتور برجای خواهد گذاشت. برای عملکرد بهتر موتور خودرو می‌توانید از لوازم یدکی سایپا برای پارامترهای مختلف موتور ماشین بهره ببرید. در حالت کلی دلایل خرابی موتور به شرح زیر هستند:

  • کثیف شدن فیلتر هوا
  • شل شدن سیم گاز
  • مسدود شدن یا کثیفی مبدل کاتالیست
  • خرابی انباره اگزوز
  • فرسوده شدن و خرابی سوپاپ
  • فرسودگی رینگ پیستون
  • اختلال در عملکرد انژکتور
  • ضعیف شدن پمپ مربوط به بنزین
  • خرابی شمع‌ها
  • ناک زدن موتور (نقص در پارامتر جرقه‌زنی خودرو)

 

سخن پایانی

موتور یا پیشرانه یکی از اجزای مهم خودرو به شمار می‌رود که وظیفه آن، تبدیل سوخت شیمیایی به سیستم مکانیکی و ایجاد تحرک در خودرو به منظور حرکت آن است. خرابی موتور خودرو می‌تواند باعث بروز مشکلات و رویدادهای ناگوار شود؛ به همین دلیل شناخت علائم خرابی موتور ماشین و بررسی آن می‌تواند در پیشگیری از رویدادهای ناخوشایند، بسیار مهم باشد. یکی از عوامل مهم در طول عمر بالای موتور ماشین، کیفیت آن و جلوگیری از خرابی موتور به قطعات استفاده شده در خودرو بستگی دارد. لوازم یدکی سایپا و همچنین لوازم یدکی ایران خودرو با تولید قطعات و لوازم باکیفیت خودرو، باعث شده‌اند تا استفاده از آن‌ها در ماشین از بروز رویدادهای ناگوار پیشگیری کرده و موتور خودرو در برابر خرابی از عمر بالایی برخوردار باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 182 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 4 اکتبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.