آتنا گروپ دلایل جارویی شدن درخت بادام - آتنا گروپ

یکی از بیمار­یهای بسیار خسارتزا در باغات بادام بیماری جارویی شدن شاخه­های بادام است، جارویی شدن و یا جاروک بادام بیماری است که با علائم بسیار واضح در باغ نمایان شده و باغداران با مشاهده­ی علائم بیماری در مورد عملکرد باغ خود بسیار نگران می­شوند، در این خبر نامه به صورت مختصر به بررسی دلیل این بیماری پرداخته و شما را با نحوه­ی مدیریت این بیماری در باغ بادام آشنا خواهیم کرد.

معرفی عامل بیماری جارویی شدن درخت بادام

بیماری جارویی شدن شاخه­های درخت بادام نشان دهنده­ی ایجاد ضعف در رسیدن مواد غذایی به شاخه­های درخت بادام است که مستقیما یک عامل فیتوپلاسمایی که می­توان گفت نوعی باکتری است سبب این ضعف در رساندن مواد غذایی به شاخه­های بادام می‌شود.

بنابراین به طور واضح­تر می­توان گفت که یک فیتوپلاسما در درخت بادام در حال زندگی و تکثیر است و مانع از رسیدن آب و مواد غذایی کافی به شاخه های درخت بادام شده و سبب جاوریی شدن شاخه­ها می­شود.

علائم بیماری جارویی شدن درخت بادام

علائم بیماری جاروک بادام و یا بهتر است بگوییم بیماری جارو جادوگر بادام از اسم آن کاملا پیدا است، فاصله­ی انشعابات شاخه­ها بسیار کوتاه شده و در یک یا چندین شاخه علائم جارویی شدن مشاهده می­شود، اما این تنها علائم بیماری جاروک نبوده و درختان مبتلا دچار ضعف کم برگ و باری و کاهش رشد و باردهی نیز می­شوند.

درخت بادام چگونه به این بیماری آلوده می­شود؟

اگر بدانید درختان شما چگونه به این بیماری آلوده شده­اند می­توانید جلوی انتقال آن به درختان سالم را بگیرید و یا از ابتلای درختان خود به این بیماری خطرناک در باغات تازه تاسیس جلوگیری می­کنید، دلایل آلوده شدن درختان شما به این بیماری از قرار زیر است:

  • آلودگی از طریق پیوندک آلوده:

مهمترین شیوه­ی بیمار شدن درختان بادام به بیماری جاروک بادام از طریق پیوند آلوده است، فروش نهال بادام که از طریق پیوند آلوده شده باشد نیز می­تواند منجر به احداث باغات وسیع و آلوده شود، بنابراین اعتبار و تجربه­ی یک نهالستان می­تواند تضمینی برای آلوده نبودن نهال به این بیماری باشد چرا که کارشناسان یک نهالستان با سابقه به خوبی از خطرات این بیماری آگاه بوده و نهال آلوده تولید نمی­کنند.

  • انتقال از طریق ناقلین:

ممکن است شما نهال سالم خریداری کرده و در باغ خود کاشته باشید اما در باغات مجاور این بیماری وجود داشته و از طریق ناقل حشره­ای به نام زنجره بیماری به باغ شما منتقل شود، بنابراین وجود ناقل حشره­ای و یا به اصطلاح آفت نیز می­تواند به آلوده شدن درختان شما کمک کرده باشد.

چگونه می­توان از بیمار شدن درختان بادام جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از بیمار شدن درختان باغ خود به این بیماری مهلک و خطرناک اقدامات زیر ضروری است:

  • خرید نهال بادام گواهی دار و سالم:

توجه داشته باشید که این بیماری ممکن است برای چند سال در درخت شما به صورت پنهان باقی بماند و به محض مساعد شدن شرایط خود را بروز دهد بنابراین در زمان خرید نهال ممکن است شما علائم بیماری را نبینید و پس از چند سال علائم بروز کند، به همین دلیل تنها راه تایید سلامت نهال از این بیماری دریافت گواهی سلامت است، نهالستان­های با تجربه و معتبری مانند پالیز نهال (www.paliznahal.ir) به منظور تایید سلامت نهال از این بیماری از آن نمونه برداری کرده و با انجام آزمایش PCR از سلامت نهال اطمینان حاصل می­کنند.

  • کنترل آفات در باغ:

کنترل به موقع آفات در باغ بادام از انتقال بیماری از باغات مجاور به باغ شما جلوگیری می­کند، در صورتی که این بیماری را در باغات مجاور مشاهده کرده­اید به هیچ عنوان از کنترل به موقع و سریع آفات در باغ خود غافل نشوید و از صاحب باغ مجاور نیز بخواهید که هر چه سریعتر نسبت به حذف درخت آلوده در باغ اقدام کند، یک درخت آلوده می تواند چندین باغ را درگیر کند.

  • حذف درخت آلوده در باغ:

درخت آلوده قابل درمان نیست، درمان­هایی برای درخت آلوده به صورت علمی و تئوری وار پیشنهاد شده مانند تزریق آنتی بیوتیک به تنه­ی درخت بادام اما این روش درمان هم هزینه بر بوده و هم بسیار دشوار بنابراین بهترین راه برای درمان درخت بیمار تنها حذف آن از باغ است تا از ابتلای رختان سالم به بیماری جلوگیری شود.

  • تقویت درختان با عناصر غذایی:

راه انتقال بیماری از طریق زنجره که یک آفت مکنده است ای هشدار را به ما می­دهد که در صورت تقویت نکردن درختان خود آفت درخت شما را به عنوان اولین و مناسب­ترین طعمه شناسایی کرده و به آن حمله می­کند و بیماری را به آن انتقال می­دهد، بنابراین با تقویت درختان با کودهای مناسب و همچنین برخورداری از برنامه­ی آبیاری مناسب می­توانید از ابتلای درختان سالم خود به بیماری جلوگیری کنید.

کلام آخر

از انجایی که تایید سلامت نهال پایه و نهالی که از آن پیوند گرفته می­شود و در نهایت تایید سلامت نهال پیوندی تولید شده به وسیله­ی آزمایش کار هزینه بری است بنابراین صدور گواهی سلامت برای نهالستان هزینه بردار بوده و از این رو قیمت نهال بادام سالم و گواهی دار قطعا بالاتر از نهالی است که گواهی تایید سلامت ندارد، اما به هر حال خیال باغدار از بابت سلامت نهال آسوده بوده و نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

 

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 368 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 27 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.