آتنا گروپ معیار سنجش سرعت سایت با GTmetrix در هاست ایران درست است؟ - آتنا گروپ

حتما شما هم در جریان آغاز تغییر و تحولات میزبان‌فا هستید. در این تغییر بزرگ تصمیم گرفته‌ایم که سرویس کلیه کاربران را از هاست اروپا به هاست ایران با سرور سخت افزاری اختصاصی که توسط میزبان‌فا خریداری و وارد کشور شده است، منتقل کنیم. بعد از اینکه کلیه کاربران چند سرور منتقل شده‌اند برخی از آنها در قالب تیکت و ارسال دیدگاه در پایگاه دانش میزبان‌فا از این مسئله متعجب بودند که وقتی اقدام به تست سرعت سایت با GTmetrix می‌کنند، از سرعت بالایی در هاست خود برخوردار نبوده و به این موضوع که کیفیت هاست ایران که در داخل کشور توسط سخت افزارهای اختصاصی باعث افزایش کیفیت سرویس‌ها تا ۵ برابر می‌شود، مشکوک شده‌اند.

بنابراین در این مقاله از پایگاه دانش میزبان‌فا قصد دارم به کارکرد سایت جی تی متریکس بپردازم که بر چه اساسی سرعت سایت شما را مورد سنجش قرار داده و مشخص می‌کند که سایت شما تا چه میزان از حجم پایین و سرعت بالا در لود برخوردار است. پس اگر شما هم تناقضی با این مسئله دارید، تا انتهای این مقاله همراه باشید.

معیار سنجش سرعت سایت با GTmetrix چگونه است؟

این موضوع رو ابتدا با استفاده از امکاناتی که سایت جی تی متریکس در اختیار شما قرار میده مورد بررسی قرا میدم و در مرحله بعد بررسی اینکه معیار امتیازدهی برای تست سرعت سایت در GTmetrix بر چه اساسی هست می‌پردازم. سپس به تفاوت‌ها و تناقض‌هایی که در بررسی سرعت سایت با هاست ایران وجود داره پرداخته و در انتها به معرفی سایت مشابه می پردازم.

اگر در GTmetrix عضو بشید این امکان به شما داده میشه که موقع بررسی سرعت سایت بتونید کشوری که سایت از اونجا بررسی میشه رو به همراه مرورگر دلخواه خودتون انتخاب کنید. در این صورت میتونید بفهمید که در مقایسه با دو مرورگر گوگل کروم و فایرفاکس سایت شما چقدر در لود شدن متفاوت هست. یا اینکه بفهمید اگر بازدیدکننده‌ها از دو کشور با فاصله جغرافیایی زیاد باشند هر کدوم بسته به فاصله‌ای که با کشوری که سرور در اونجا قرار داره، چقدر سریع‌تر میتونن سایت رو ببینند.

در حال حاضر امکان انتخاب موقعیت سرور تست کننده از کشورهای کانادا، برزیل، استرالیا، هند، انگلیس، چین و آمریکا فراهم هست و امکان انتخاب مرورگر هم برای گوگل کروم، فایرفاکس(در حالت دسکتاپ) و مرورگر گوگل کروم اندروید وجود داره که بتونید سرعت سایت رو هم در موبایل بررسی کنید.

تست سرعت سایت با GTmetrix در واقع مثل یک آزمون کنکور هست. برای هر معیار یک امتیاز درست مثل دروس تخصصی و عمومی در نظر گرفته شده که هرچقدر بتونید دروس تخصصی رو امتیاز بالایی بگیرید تاثیر بیشتری توی امتیاز نهایی خواهد داشت.

معیاری که برای دادن امتیاز نهایی سرعت سایت در جی تی متریکس وجود داره به این شکله که دو معیار زیر به صورت مکمل عمل کرده و مورد بررسی قرار می‌گیرند. در نهایت یک امتیاز نهایی به سایت شما داده میشه. اگه بخوام با مثال ذکر کنم اول فاصله حدودی تا سرور سایت بررسی میشه و بعدش معیارهای چند گانه که برای تست سرعت سایت وجود داره و شامل بهینه بودن تصاویر، پایین بودن تعداد درخواست HTTP و… هستند هر کدوم به صورت جدا بررسی میشن. برای هر کدوم از این معیارها هم یک امتیاز در نظر گرفته میشه و هر کدوم هم در چند حالت سخت بودن درجه بندی شدن. به عنوان نمونه گزینه‌هایی که به صورت avoid هستند امتیاز کمی به شما میدن، چرا که زیاد مهم نیستند و استفاده از اونها توصیه شده است. اما معیاری مثل Remove query strings from static resources از اهمیت بالایی برخوردار بوده و اگه بتونید امتیاز ۱۰۰ رو براش دریافت کنید قطعا تو امتیاز نهایی تاثیر خیلی زیادی میزاره.

۱٫ فاصله جغرافیایی سرور تست کننده تا سرور سایت

یکی از فاکتورهای سئو سایت لود سایت در مدت زمان کوتاه‌تر برای کاربران سایت هست. یعنی وقتی کاربری از گوگل وارد سایت شما میشه تا لحظه خروجش از سایت متوجه این مسئله هست. اگر خیلی زود سایت رو ترک کنه معیاری به عنوان نرخ پرش براش در نظر گرفته که اگه این معیار روی درصد بالایی قرار گرفته باشه زیاد براتون خوب نیست. حالا چرا نرخ پرش از سایت میتونه بالا باشه؟

بیشترین درصد بالا بودن نرخ پرش رو لود نشدن سریع سایت به خودش اختصاص میده و برای همین کاربر بدون اینکه مدت بیشتری منتظر بمونه صفحه مرورگر رو میبنده. پس باید موقعیت سرور شما به کاربر نزدیک‌تر باشه تا بتونید سرعت اتصال به سایت و لودش رو بهتر کنید. در تست سرعتی که با GTmetrix انجام میگیره، کلیه کشورها از ایران دور هستند. کاربران ما ایرانی هستند. سرورهای اروپا میزبان‌فا روی کشور آلمان قرار دارند، پس وقتی تست سرعت سایت رو با جی تی متریکس انجام میدین درواقع این تست سرعت از کشورهای دیگه که تو لیست gtmetrix قرار داره انجام میگیره و کشور تست کننده ایران نیست.

حالا فرض کنید سرور سایت شما به ایران منتقل شده، در این صورت نزدیک‌ترین کشوری که بشه تست رو انجام داد هند هست. اما کاربر واقعی که ما داریم داخل خود کشور هست و میتونه با سرعت بالاتری نسبت به هند به سایت ما وارد بشه. برای همین کاربران دچار شک و شبهه شده و فکر می‌کنند که هاست ایران سرعت پایینی رو داره و دلیلشونم اینه که آمار جی تی متریکس اینو نشون میده.

۲٫ بررسی فایل‌ها و بهینه بودن سایت

در دومین مرحله بررسی آماری که GTmetrix به ما میده بررسی فایل‌ها و معیارهایی هست که برای هر کدوم یک میزان سختی و درصدی از ۱۰۰ تعریف شده که با به دست اومدن میانگین این گزینه‌ها در نهایت امتیاز به سایت شما داده میشه که سایت در چه مدت لود میشه، حجم صفحه چقدر هست، تعداد درخواست‌هایی که برای دریافت فایل از سرور انجام میگیره چندتا است و… که در بخش Performance Score و Page Detailes قابل مشاهده است.

آیا فقط به جی تی متریکس بسنده کنیم؟

با دلیل بالا که مربوط به دور بودن فاصله سرور تست کننده نسبت به کشور ایران ذکر کردم روشن هست که نمیشه به این آمار بسنده کرد. یعنی باید از چند ابزار مختلف برای بررسی سرعت سایت کمک بگیرید و به آمار نهایی که جی تی متریکس به شما میده توجه نکنید. بلکه بهترین گزینه‌ای که جی تی متریکس به شما میده همون معیارهایی هستند که در بخش‌های PageSpeed، Yslow و Waterfall قرار داره و باید ازشون برای بهینه کردن فایل‌های سایت استفاده کنید.

اما برای اینکه بدونید وقتی یک کاربر ایرانی وارد سایت شما میشه، دقیقا چند ثانیه میکشه که صفحه سایت براش لود بشه باید از ابزاری استفاده کنید که سرور تست کننده اون روی ایران قرار داشته باشه. پس به معرفی ابزار تست سرعت سایت با سرور ایرانی می‌پردازم.

تست سرعت سایت با Wakav

ابزار داخلی تست سرعت سایت واکاو این امکان رو بهتون میده که بتونید سرعت سایتتون رو از داخل کشور تست کنید و ببینید که چقدر طول میکشه که صفحه‌ای از سایت برای کاربران سایت لود بشه. برای این کار روی دکمه زیر کلیک کرده و به سایت مورد نظر مراجعه کنید.

تست سرعت سایت با واکاو

سپس مشابه تصویر زیر بعد از اینکه سرور دلخواه برای بررسی سرعت سایت رو انتخاب کردید داخل باکس آدرس سایتتون رو وارد کرده کرده و روی دکمه شروع ارزیابی کلیک کنید. مدتی که منتظر بمونید سایت شما بررسی شده و مشابه اطلاعاتی که در جی تی متریکس به شما داده میشه دریافت می‌کنید.

بررسی سرعت لود سایت

برای اینکه از این موضوع مطلع بشیم یکی از سایت‌هایی که روی سرویس هاست ایران میزبان‌فا قرار داره رو در هر دو ابزار تست می‌کنیم. همونطور که در تصویر زیر میبینید مدت زمانی که طول میکشه این سایت بررسی شده با سرور کانادا به صورت کامل لود بشه روی ۶٫۴ ثانیه قرار داره.

اما وقتی سایت رو با سرویس wakav بررسی می‌کنیم این مدت زمان بخاطر نزدیک بودن سرور تست کننده به سرور سایت خیلی کمتر بوده و یک اختلاف زمانی تقریبا ۴ ثانیه‌ای دارد.

امیدوارم که این آموزش هم مورد توجه و پسند شما قرار گرفته باشه و تونسته باشم که این اطمینان خاطر رو به شما بدم که وقتی با دو ابزار سایتتون رو از نظر سرعت و بهینه سازی تست می‌کنید و هر کدوم روی دو سرور جدا(سرور ایران و خارج از کشور) قرار دارند، چقدر میتونه روی نتیجه تست سرعت سایت شما بهینه شده باشه. اگر در این رابطه سوال یا مشکلی داشتید در بخش دیدگاه‌ها اعلام کنید. همچنین ازتون میخوام که نظرات خودتون رو در این رابطه به اشتراک بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 273 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 20 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.