آتنا گروپ سقف پانوراما با سانروف و مونروف چه تفاوتی دارد؟ - آتنا گروپ

سقف پانوراما به عنوان آپشن خودرو یکی از جدیدترین انواع مختلف سانروف به حساب می‌آید. استفاده از سانروف از اوایل قرن بیستم و در خودروهای اولیه شروع شد.

 سقف پانوراما، یکی از انواع آپشن خودرو است که در خودروهای لوکس استفاده می‌شود و چندین سال است جای خود را در مشخصات خودروهای زیر عنوان امکانات و تجهیزات رفاهی باز کرده است.

سقف پانوراما جدیدترین آپشن خودروهای داخلی

همان طور که امکانات و تجهیزاتی که زمانی جزو وسایل لوکس به حساب می‌آمدند و فقط عده کمی توانایی استفاده از آنها را داشتند، با ورود تکنولوژی جدید و کاهش قیمت در دسترس همه افراد قرار می‌گیرد، سقف پانوراما هم کم کم به یکی از آپشن‌های خودروهای میان‌رده و معمولی تبدیل می‌شود.

خودرو میان‌رده پژو ۲۰۷، اولین خودرو تولید و مونتاژ داخل است که توسط ایران خودرو با سقف پانوراما به بازار عرضه می‌شود.

سقف پانوراما به عنوان آپشن خودرو یکی از جدیدترین انواع مختلف سانروف به حساب می‌آید. استفاده از سانروف از اوایل قرن بیستم و در خودروهای اولیه شروع شد. هیلمن آئرو مینکس اولین اتومبیلی بود که با سقف مونروف در سال ۱۹۳۴ میلادی به بازار آمد. اما جدی شدن استفاده از سقف پانوراما در سال ۲۰۰۸ میلادی و با شورولت کروز شروع شد.

 
معرفی سانروف، مونروف و سقف پانوراما
 
*سقف سانروف

سانروف (Sunroof) بخش متحرکی است که پنجره‌ای را در سقف خودرو باز می‌کند. از طریق سانروف نور و هوای تازه وارد کابین خودرو می‌شود. مدل‌های اولیه سانروف در خودروهای قدیمی‌تر با استفاده از دست و دستگیره‌ای که در سقف خودرو قرار داشت انجام می‌شد اما خودروهای جدید مجهز به سانروف برقی شده‌اند که از طریق دکمه‌هایی روی سقف کنترل و باز و بسته می‌شود.

1smn.jpg
*سقف مونروف

در صورتی که سانروف از جنس شیشه ساخته شده باشد به آن مونروف (Moonroof) می‌گویند. نمونه اولیه آن روی هلیمن آئرو مینکس نصب شد اما اصطلاح مونروف اولین بار در سال ۱۹۷۳ میلادی توسط جان اتکینسون، مدیر بازاریابی فورد برای تعریف آپشن‌های فورد کانتیننتال مارک IV استفاده شد.

636318297761385670.jpg
*سقف پانوراما

اگر سقف خودرو تماما از جنس شیشه ساخته شده باشد، به آن سقف پانوراما می‌گویند که می‌تواند یک تکه و یا اینکه دو تکه و بخشی از آن قابل باز شدن باشد و نقش سانروف را ایفا کند. اولین خودرویی که از آپشنی مشابه با سقف پانوراما به معنای امروزی استفاده کرد، لامبورگینی اسپادا بود. این خودرو در مسابقه گرند پریکس موناکو با سقف پلکسی گلاس شرکت کرد.

سقف پانوراما یکی از پرطرفدارترین آپشن‌ها در خودروهای لوکس به حساب می آید که در ماشین هایی مانند: پورشه کاین، مرسدس C کلاس، لکسوس ES و تسلا مدل S استفاده شده است.

 
مزایای سقف پانوراما

 
سقف پانوراما آپشنی نیست که در عملکرد خودرو تاثیرگذار باشد و باعث بهتر شدن کنترل و فرمان‌پذیری خودرو شود. خرید خودرویی که این آپشن لوکس را داشته باشد، فقط به سلیقه خریدار ماشین بستگی دارد. البته سقف پانوراما مزایایی هم برای خود راننده دارد.

سقف پانوراما این امکان را می‌دهد تا نور خورشید به داخل کابین تابیده شود و حال عمومی راننده و سرنشینان را بهتر کند. استفاده از نور طبیعی در هنگام رانندگی در سطح شهر و جاده می‌تواند موجب رضایت و خشنودی بیشتر راننده شود. هر چند این اتفاق بیشتر در کشورهای اروپایی می‌افتد که آفتاب ملایم‌تر است.

در صورتی که سقف پانوراما قابلیت باز شدن داشته باشد، راننده می‌تواند برای استفاده از هوای تازه از این آپشن استفاده کند، به جای اینکه شیشه روی درها را پایین دهد. این کار باعث می‌شود تا هوا مستقیم به صورت و گوش راننده و سرنشینان برخورد نکند و از گوش درد به‌خصوص در سفرهای طولانی جلوگیری شود.

یکی دیگر از مزایای سقف پانوراما گسترش دید راننده و سرنشینان است که دیگر محدود به شیشه جلو یا شیشه‌های کناری نخواهد بود و به همین فضای داخل خودرو بزرگ‌تر به نظر می‌رسد و سرنشینان، به خصوص افرادی که در صندلی عقب نشسته‌اند، احساس راحتی بیشتری پیدا می‌کنند.

 
معایب سقف پانوراما

همان طور که گفتیم خرید خودرویی با سقف پانوراما کاملا به سلیقه راننده و مالک بستگی دارد. به دلیل اینکه سقف پانوراما از جنس شیشه یا پلکسی گلاس ساخته می‌شود، ممکن است این ترس را ایجاد کند که در تصادفات شدید و در زمان چپ شدن خودرو، سقف شکسته شود. هر چند جای نگرانی نیست، به دلیل اینکه سقف پانوراما از مواد مستحکم درست شده و می‌تواند ضربات وارده را تحمل کند.

عیب دیگری که بعضی از رانندگان به سقف پانوراما می‌گیرند، تابش نور خورشید به داخل کابین و افزایش دما است. این اشکال بیشتر مربوط به مناطق و کشورهای گرمسیر است که در آنها آفتاب شدیدتر است و گرمای بیشتری دارد. برای رفع نگرانی این دسته از رانندگان باید گفت که سقف پانوراما مجهز به پرده یا سان‌شید است که در صورت بستن آن، نور خورشید وارد کابین نمی‌شود.

سقف پانوراما به دلیل جنس و ضخامتی که دارد، دارای وزن بیشتری نسبت به سقف معمولی است و به وزن کلی خودرو اضافه می‌کند. افزایش وزن می‌تواند شتاب خودرو را کمتر کرده و میزان مصرف سوخت را افزایش دهد.

F4A12EF8-4C23-4A0C-BD73-31856CB77390.jpg
خودروهای داخلی با سقف پانوراما

معروف‌ترین خودروی مجهز به سقف پانوراما که در داخل کشور تولید و مونتاژ می‌شود، پژو ۲۰۷ است که قیمت بیشتری نسبت به مدل‌های معمولی دارد. شاسی بلند چری تیگو ۷ هم دارای آپشن سقف پانوراما است.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 325 views بار دسته بندی : فن آوری، تکنولوژی و مقایسه تاريخ : 11 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.